728 x 90

وزارت‌خارجه آمریکا: توصیه‌نامه در مورد خرید موشکهای بالستیک رژیم ایران

وزارت خارجه آمریکا
وزارت خارجه آمریکا

وزارت‌خانه‌های بازرگانی، خارجه، خزانه‌داری و دادگستری آمریکا روز ۲۶مهر توصیه‌نامه‌ای را در مورد خرید موشکهای بالستیک رژیم ایران منتشر کردند.

سایت وزارت امور خارجه آمریکا نوشت:

وزارت‌خانه‌های بازرگانی، خارجه، خزانه‌داری و دادگستری آمریکا این توصیه نامه را برای آگاه کردن افراد و مشاغل در سطح جهان در مورد فعالیت‌های خرید موشکهای بالستیک رژیم ایران صادر می‌کنند. این توصیه نامه شامل بخش‌هایی در مورد موارد زیر می‌شود:

تکنیک‌های فریبنده مورد استفاده شبکه‌های خرید موشکهای بالستیک رژیم ایران (پیوست ۱)، از جمله تلاش‌ها برای پنهان کردن هویت کاربران نهایی از طریق لایه‌بندی معاملات، جعل اسناد، استفاده از کشورهای ثالث برای انتقال، و طرح‌های تأمین مالی.

نهادهای مرتبط با موشکهای بالستیک رژیم ایران (ضمیمه ۲)، از جمله شرکت‌های تابعه گروه صنعتی باکری (SBIG)، گروه صنعتی همت (SHIG)، و سایر نهادهای مرتبط با موشکهای بالستیک مورد نگرانی.

کالاهای کلیدی مورد جستجوی برنامه موشکی رژیم ایران (پیوست ۳)، از جمله انواع خاص تجهیزات تولید و آزمایش؛ مواد خام؛ الکترونیک; و تجهیزات راهنمایی، ناوبری و کنترل.

تحریم‌های مربوطه آمریکا و اختیارات کنترل صادرات (ضمیمه ۴)، از جمله قانون منع گسترش سلاحهای هسته‌یی ایران، کره شمالی و سوریه (INKSNA) (P. L. ۱۰۹-۳۵۳... .

به حداقل رساندن تهدید تحریم‌ها و کنترل صادرات (ضمیمه ۵)، از جمله برای اقدامات اجرایی که ممکن است بر اساس اختیارات مختلف قانونی ایالات متحده، از جمله قانون اصلاح کنترل صادرات ۲۰۱۸ (ECRA) (۵۰ U. S. C. ۴۸۰۱-۴۸۵۲) انجام شود.

آمریکا متعهد به مقابله با فعالیت‌های توسعه و اشاعه موشکهای بالستیک ایران، از جمله تلاش‌های مربوط به خرید ایران است. ما کسانی را که به برنامه موشکی بالستیک ایران کمک می‌کنند، بدون توجه به محل یا ملیت کسانی که کمک می‌کنند، مورد حسابرسی قرار خواهیم داد.

صنعت خصوصی در خط مقدم تلاش‌های شناسایی و محروم کردن از تدارکاتی ایران قرار دارد و در نتیجه بسیار مهم است که شرکتها با تکنیک‌ها، نهادها، کالاها و فناوریهای دخیل در تلاش‌های خرید موشکهای بالستیک ایران آشنا باشند. شبکه‌های تدارکاتی ایران در بسیاری از کشورها فعال هستند و صنایع مربوطه باید کاملاً آگاه باشند که قطعات ورودی از کشورهای خارجی برای برنامه موشکهای بالستیک ایران برای حمایت از تلاش‌ها برای افزایش کشندگی و دقت سامانه‌های موشکی ایران مورد نیاز است... .

پیوست ۲. نهادهای مرتبط با موشکهای بالستیک ایران

برنامه موشکی بالستیک ایران توسط دو نهاد اصلی هدایت می‌شود: سازمان صنایع هوافضا (AIO) و سپاه پاسداران که هر دو توسط ایالات متحده تحریم شده‌اند. AIO و سپاه بر چندین نهاد موشکی زیرمجموعه و شرکت‌های پوششی نظارت می‌کنند که کالاهای خارجی را برای برنامه‌های موشکی بالستیک ایران تهیه می‌کنند. تحت کنترل AIO و IRGC، کاربران نهایی رژیم ایران برای خرید کالاهای مرتبط با موشکهای بالستیک عبارتند از:

گروه صنعتی باکری (SBIG): SBIG زیر مجموعه AIO و مسئول برنامه موشکهای بالستیک سوخت جامد ایران است. این سازمان به‌دنبال اجزای موشکی از طریق شبکه‌های مستقر متشکل از دلالان، واسطه‌ها و تامین‌کنندگان داخلی و خارجی است. . …

صنایع خرازی: مسئول توسعه و تولید سامانه‌های هدایت و کنترل موشکهای سوخت جامد.
صنایع صانیخانی: مسئول ریخته‌گری و پخت پیشران جامد.
صنایع مقدم: مسئول توسعه و تولید جعبه‌های موتور موشکهای سوخت جامد، پرتابگرهای موشک بالستیک و تجهیزات پشتیبانی زمینی.
مرکز تحقیقات اسلامی: سازمان تحقیق و توسعه اولیه در SBIG.
صنایع شوستری: مسئول توسعه مصالح ساختاری الیافی... .
صنایع کریمی: مسئول تولید قطعات ساختاری موشک.
صنایع رستگار: مسئول توسعه و تولید موتورهای موشک بالستیک سوخت مایع.
صنایع چراغی: مسئول توسعه و ساخت پیشران مایع.
صنایع  ورامینی: مسئول تحقیق و توسعه سامانه‌های هدایت و کنترل مرتبط با موشکهای بالستیک.
صنایع کلهر: مسئول ساخت و نگهداری موشک‌انداز و تجهیزات پشتیبانی زمینی... .

کنترل صادرات ایالات متحده مربوط به ایران

دفتر صنعت و امنیت (BIS) وزارت بازرگانی، الزامات صدور مجوز را برای برخی از صادرات و صادرات مجدد اقلام (کالا، نرم افزار، فناوری) به ایران تحت مقررات اداره صادرات (EAR) حفظ می‌کند (۱۵ قسمت CFR ۷۳۰-۷۷۴). قابل ذکر است، در ۲۴ فوریه ۲۰۲۳، BIS دامنه محدودیت‌های EAR را برای ایران گسترش داد تا برخی از اقلام تولید شده در خارج را که محصول مستقیم نرم‌افزار، فناوری یا ابزار ایالات متحده هستند، پوشش دهد... .

اجرای تحریم‌های مرتبط با ایران و کنترل صادرات توسط وزارت دادگستری

وزارت دادگستری (DOJ) نقض جنایی تحریم‌های ایالات متحده و قوانین کنترل صادرات، از جمله قانون اختیارات اقتصادی اضطراری بین‌المللی (IEEPA)، ECRA، و AECA را بررسی و پیگرد قانونی می‌کند. نقض عمدی این قوانین تا ۲۰سال حبس و تا یک میلیون دلار مجازات دارد... .

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/8db3fa87-77f5-402c-a3e3-fae38f1f00dc"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات