728 x 90

واکنش‌های بین‌المللی در مورد انفجارهای مرگبار کابل

انفجار تروریستی در افغانستان
انفجار تروریستی در افغانستان

در جریان دو انفجار در خارج از فرودگاه کابل در روز پنجشنبه ۴شهریور دستکم ۶۰تن از شهروندان افغان از جمله چند کودک و ۱۳نیروی آمریکایی کشته شدند.

خبرگزاری‌ها گزارش دادند که یک انفجار در ابی گیت و انفجار دوم در فاصله نه چندان دور از این محل، در نزدیکی «هتل باران» اتفاق افتاد.

بر اساس گزارش‌ها و فیلم‌های منتشر شده، با توجه به اجساد باقی‌مانده در محل انفجارها احتمال می‌رود شمار کشته‌شدگان بیش از این رقم باشد. بیش از ۱۵۰ تن نیز در این انفجارها زخمی شده‌اند.

رئیس جمهوری آمریکا تاکید کرد که مسببان این حمله تحت تعقیب قرار گرفته و مجازات خواهند شد.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا عصر پنجشنبه در کاخ سفید در سخنانی حمله به فرودگاه کابل را محکوم کرد و گفت: ایالات متحده عاملان این حمله را تحت تعقیب قرار داده و مجازات خواهد کرد.

رئیس جمهور آمریکا تاکید کرد: تروریست‌ها نخواهند توانست ما را منصرف کنند. ما به آنها اجازه نمی‌دهیم ماموریت ما را متوقف کنند. ما برنامه تخلیه را ادامه می‌دهیم. او تا کید کرد که به رغم این حمله مرگبار عملیات آمریکایی‌ها در افغانستان بر اساس برنامه زمانی از پیش تعیین شده در ۳۱ اوت به پایان می‌رسد.

کاخ‌سفید روز پنجشنبه اعلام کرد به‌دلیل وقوع دو انفجار نزدیک فرودگاه کابل ملاقات نخست‌وزیر اسراییل و بایدن به زمان دیگری موکول شد.

بن والاس، وزیر دفاع انگلستان به اسکای نیوز گفت عملیات تخلیه انگلیس از افغانستان "ظرف چند ساعت" دیگر پایان می‌یابد» (اسکای نیوز ۵شهریور).

تام مک کلینتاک نماینده کنگره از کالیفرنیا گفت: حمله خونین امروز به سربازان آمریکایی مستلزم تلافی نظامی گسترده و فوری است وگرنه این اتفاق تکرار خواهد شد. آقای رئیس‌جمهور: همین الآن اقدام کنید».

موضع‌گیری آنتونیو گوترز، دبیرکل ملل متحد، در مورد حملات تروریستی در فرودگاه کابل

سازمان ملل متحد ۵شهریور: «آنتونیو گوترز، دبیرکل ملل متحد گفت: قبل از هر چیز مایلم با قویترین لحن ممکن محکومیت قاطع خودم را در رابطه با حمله دهشتناک در کابل اعلام کنم. و تسلیتهای خودم را تقدیم به خانواده‌های همه کسانی که جان باختند، بکنم چه افغانها چه افرادی که در آنجا به کمک افغانها آمده بودند و تلاش می‌کردند جان افراد دیگری را نجات دهند. من هم‌چنین از نماینده ویژه خودم خواستم که مستقیماً تسلیتهای عمیق مرا به مردم افغانستان به کابل منتقل کند».

سناتور مارشا بلکبرن – همه مقامات ارشد آمریکا باید استعفا بدهند یا استیضاح شوند:

سناتور مارشا بلکبورن: جو بایدن، کاملا هریس، آنتونی بلینکن، لوید آستین و ژنرال میلی باید همگی استعفا دهند یا استیضاح شده و از قدرت برکنار شوند»

سایت وزارت‌خارجه ایالات متحده ۴شهریور:

«ما هم‌چنین برای از دست دادن افغانهایی که در نزدیکی فرودگاه به امید فرصتی برای شروع زندگی جدید در جای دیگر تجمع کرده بودند، غمگین هستیم. و ما به بیش از ۲۳۰۰سرباز آمریکایی که از سال۲۰۰۱ در افغانستان کشته شدند، بیش از ۲۰۰۰۰زخمی و بیش از ۸۰۰۰۰۰نفر که در طولانی‌ترین جنگ آمریکا خدمت کرده‌اند و هم‌چنین سایر آمریکاییانی که در جنگ کشته یا زخمی شده‌اند، آدای احترام می‌کنیم».

کاخ سفید: بیش از صدهزار نفر از ۱۴اوت از افغانستان تخلیه شده‌اند

خبرگزاری فرانسه ۴شهریور: «کاخ‌سفید روز پنجشنبه اعلام کرد، از ۱۴اوت، شب قبل از بازگشت طالبان به قدرت، بیش از ۱۰۰هزار نفر از افغانستان تخلیه شده‌اند».

تماس وزیر خارجه آمریکا آنتونی بلینکن با دومینیک راب وزیر خارجه انگلستان

سایت وزارت‌خارجه ایالات متحده ۴شهریور نوشت: «پس از حمله تروریستی وحشتناک امروز در کابل، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، با دومینیک راب، وزیر امور خارجه بریتانیا گفتگو کرد. آنها بر اهمیت ادامه همکاریهای نزدیک ضدتروریسم توافق کردند. آنها هم‌چنین درباره مشارکت بین‌المللی در آینده افغانستان بحث کردند».

پرواز افغانهای پناهنده وارد آلبانی شد

خبرگزاری آسوشیتدپرس ۵شهریور: «دولت آلبانی اعلام کرد که اولین گروه از افغانهایی که از افغانستان تخلیه شده‌اند صبح جمعه به تیرانا پایتخت آلبانی رسیدند. یک سخنگوی دولت بدون ارائه جزئیات بیشتر ورود را تأیید کرد. هواپیمای غیرنظامی خطوط هوایی جهانی المصر در حال فرود در فرودگاه بین‌المللی تیرانا دیده شد که مردان و زنان، کودکان و افراد مسن آن را ترک می‌کردند.

ادی راما، نخست‌وزیر، گفته است که این کشور کوچک بالکان غربی ممکن است تا ۴۰۰۰ افغان را در خود جای دهد. آلبانی از اولین کشورهایی بود که پس از خروج تمامی ارتشهای غربی و به قدرت رسیدن طالبان به افغانهایی که کشورشان را ترک می‌کردند، پناهگاه موقت داد».

بعد از حمام خون فرودگاه کابل که باعث کشته شدن ۸۵نفر شد، ایالات متحده برای حملات بیشتر داعش آماده می‌شود.

خبرگزاری رویترز ۵شهریور: «نیروهای آمریکایی که به تخلیه افغانها در فرار از طالبان کمک می‌کردند، روز جمعه پس از آن‌که بمبگذار انتحاری داعش ۸۵نفر شامل ۱۳ سرباز آمریکایی را در خارج از دروازه فرودگاه کابل کشتند، آماده حملات بیشتر شدند».

وال استریت ژورنال: تلفات حمله انتحاری کابل به ۱۰۳تن رسید

«تلفات سلسله حملات انتحاری در نزدیکی فرودگاه حامد کرزای کابل به ۱۰۳تن از جمله ۹۰شهروند افغانستانی و ۱۳نظامی (تروریست) آمریکایی افزایش یافت».

کنفرانس مطبوعاتی ژنرال مکنزی فرمانده سنتکام ۴شهریور

سی اسپن ۴شهریور: «کنفرانس مطبوعاتی ژنرال مکنزی فرمانده سنتکام: با وجود این حمله ما به مأموریت ادامه می‌دهیم. از ۱۴اوت ما ۱۰۴۰۰۰نفر را منتقل کرده‌ایم. بیش از ۶۶هزار نفر توسط آمریکا و ۳۷هزار نفر توسط متحدان و شرکای ما انجام شده است. که این شامل ۵۰۰۰ آمریکایی می‌شود. مکنزی: چندین سؤال کردید، تهدیدات داعش بی‌نهایت واقعی بوده و ما چند روز است که در مورد آنها صحبت می‌کردیم ولی ظرف چند ساعت گذشته عملاً مورد حمله قرار گرفتیم ما معتقدیم که این حملات ادامه خواهد داشت و انتظار داریم ادامه یابد. و ما هر کاری که بتوانیم انجام خواهیم داد تا برای آن حملات آماده باشیم. این شامل برقراری رابطه با طالبان که برای ما حفاظت بیرونی فرودگاه را تأمین می‌کنند می‌باشد و مطمئن شویم که آنها بدانند که انتظار ما از آنها برای حفاظت از ما چیست و ما به هماهنگی با آنها هر چه پیش می‌رویم ادامه خواهیم داد. ما به آوردن افراد به فرودگاه ادامه می‌دهیم».

رئیس سازمان ملل متحد به جلسه شورای امنیت در مورد افغانستان فراخواند

سایت هندو ۴شهریور: «-دبیرکل سازمان ملل روز پنجشنبه خواستار تشکیل جلسه اعضای دائمی شورای امنیت برای بحث در مورد اوضاع آشفته در افغانستان شد»...

بعد از حملات مرگبار کابل بایدن در برابر انتخابهای سختی قرار گرفته است

خبرگزاری آسوشیتدپرس ۴شهریور: «حملاتی که روز پنجشنبه حداقل ۱۲ سرباز آمریکایی را در خارج از فرودگاه کابل کشت، پرزیدنت جو بایدن را در برابر انتخابهای بسیار جدی قرار داده است: به کار تخلیه ادامه دهد و خطر کشته‌های بیشتری را بپذیرد یا زودتر از موعد مقرر به آن خاتمه دهد و خطر پشت سر باقی گذاشتن آمریکاییانی که هنوز درصدد ترک کشور هستند را بپذیرد».

رویترز: کشته‌های پرسنل نظامی آمریکا در افغانستان؛ مواضع بن ساس و باب منندز

خبرگزاری رویترز (انگلیسی) ۵شهریور: «رئیس‌جمهور جو بایدن، که بی‌صبرانه منتظر اتمام تلاشهای آمریکا برای خروج از افغانستان بود، روز پنجشنبه یک سناریوی کابوس را مشاهده کرد که در انفجارهای انتحاری در خارج از فرودگاه کابل ۱۲سرباز آمریکایی کشته و ۱۵نفر دیگر زخمی شدند. مقامات آمریکایی روز پنجشنبه گفتند که حدود ۱۰۰۰ آمریکایی در افغانستان باقی مانده‌اند. بن ساس سناتور جمهوریخواه آمریکا گفت: "این کابوسی است که ما نگرانش بودیم و به همین دلیل است که هفته‌ها است که رهبران نظامی، اطلاعاتی و کنگره هر دو حزب از رئیس‌جمهور درخواست می‌کنند که در برابر طالبان بایستد و آنها را از محیط فرودگاه بیرون براند."

باب منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنا، می‌افزاید: "در حالی که منتظر هستیم تا جزئیات بیشتری ارائه شود، یک چیز روشن است: ما نمی‌توانیم امنیت آمریکاییان را به طالبان بسپاریم."

خبرگزاری آسوشیتدپرس ۴شهریور: «در همین اثنا رهبر جمهوریخواهان مجلس نمایندگان آمریکا از نانسی پلوسی سخنگوی مجلس خواست که کنگره را برای بازگشت به جلسه فرا بخواند تا قانونگذاران بتوانند قانونی را بررسی کنند که موعد عقب‌نشینی در ۳۱اوت را تا زمانیکه همه آمریکاییان از افغانستان خارج شوند منع کند».

خبرگزاری رویترز ۴شهریور: «کانادا روز پنجشنبه اعلام کرد که تخلیه شهروندان خود و افغانهای آسیب‌پذیر را که برای کشورهای غربی در افغانستان کار می‌کردند متوقف کرده است، اما اعتراف می‌کند که تعداد برجا مانده آنها را نمی‌داند».

خبرگزاری رویترز ۴شهریور: «پس از حمله در نزدیکی فرودگاه کابل روز پنجشنبه، انگلستان برای خطوط هوایی هشداری مبنی بر این فرستاد که از پرواز زیر ارتفاع ۷۶۲۰ متر خودداری کنند».

خبرگزاری رویترز ۴شهریور: «آنگرت کرامپ کارن باوئر، وزیر دفاع آلمان پس از اتمام عملیات جابه‌جایی هوایی آلمان، روز پنجشنبه گفت که یک هواپیمای بیمارستانی آلمان آماده پرواز به کابل و کمک به انتقال افراد زخمی شده در این فرودگاه است».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/75fd1e64-69c7-4600-bc36-f6a5eaa694ec"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات