728 x 90

واکسن شرکت مدرنا و پادتن لازم برای کرونا

واکسن مدرنا
واکسن مدرنا

بنا به گزارش نشریه «ژورنال پزشکی نیوانگلند»، واکسن کرونا ساخت مشترک شرکت داروسازی «مدرنا» و انستیتوی ملی بیماریهای واگیردار آمریکا که پیش‌تر بر روی ۴۵ داوطلب آزمایش شده بود، در خون آنها آنتی‌کر‌هایی در سطح افرادی که پیش‌تر به این بیماری دچار شده و بهبود یافته‌اند، مشاهده شده و در این زمینه امیدبخش بوده و اکنون مرحله سوم و پایانی آزمایش آن اجرا خواهد شد.

این واکسن در مرحله آخر بیشتر بر روی گروه ریسک کرونا به عبارتی افراد مسن و کسانی که داری بیماریهای زمینه‌ای هستند، آزمایش خواهد شد.
در این تحقیقات، ۴۵ داوطلب سالم در سنین ۱۸ تا ۵۵سال مورد آزمایش قرار گرفتند و سه سطح دوز واکسن مدرنا بر روی آنها آزمایش شد. ۵۰درصد داوطلبان خانم و ۵۰درصد مرد بودند.
۸۹درصد از آنها سفیدپوست، ۱۳درصد هیسپانیک، ۴درصد سیاه پوست، ۲درصد آسیایی و ۲درصد سرخ‌پوستان بومی آمریکا بودند. طبق اولین داده‌های منتشر شده این واکسن منجر به تولید آنتی‌بادی‌هایی در بدن بیماران می‌شود که می‌توانند کرونا ویروس جدید ایجاد کننده بیماری را خنثی کنند، هر چند که در بسیاری از بیماران عوارض جانبی جزیی ایجاد کرده است.

دکتر "آنتونی فاوسی" (Anthony Fauci) مدیر مؤسسه ملی آلرژی و بیماریهای عفونی آمریکا گفته نتایج امیدوارکننده است و عوارض جانبی شدیدی هم دیده نمی‌شود. بنا بر گزارشها مدرنا وارد فاز بعدی کارآزمایی بالینی شده و در حال آزمایش واکسن روی ۶۰۰ داوطلب است.
آخرین مرحله آزمایش بالینی واکسن کرونا بر روی 30هزار نفر در آمریکا از 27 جولای آغاز خواهد شد.
موضوعی که برخی از پژوهشگران در مورد آن ابراز نگرانی می‌کنند «سرعت بیش از حد» آزمایش‌ها و رسیدن به مرحله تولید در مدت کوتاه است. برخی از آنها یادآوری می‌کنند که مشاهده عوارض جانبی واقعی واکسن‌ها گاه سال‌ها طول می‌کشد و برای تولید باید احتیاط را به‌شکل همه‌جانبه رعایت کرد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/0b2a8c51-9e9d-43df-b7ee-3902117c1118"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات