728 x 90

وال استریت ژورنال: پس از انفجار در نطنز، تولید سوخت هسته‌یی رژیم ایران به‌شدت کاهش پیدا کرده است

سایت اتمی نطنز
سایت اتمی نطنز

وال استریت ژورنال روز ۱۰خرداد در گزارشی نوشت: گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره رژیم ایران نشان می‌دهد پس از انفجار ۲۲ فروردین‌ماه در تأسیسات هسته‌یی نطنز، تولید سوخت هسته‌یی رژیم آخوندی کاهشی چشمگیر داشته است.

به‌نوشته وال استریت ژورنال، در سه ماهه منتهی به اول خردادماه، تولید اورانیوم غنی‌شده ایران ۲۷۳کیلو گرم بوده که انفجار تأسیسات هسته‌یی نطنز نیز در همین دوره رخ داد. مقام‌های ایران، اسراییل را مسئول این انفجار خوانده‌اند، اما مقام‌های اسراییلی از اظهارنظر رسمی در این مورد خودداری کرده‌اند.

این میزان تقریباً نصف ۵۲۵ کیلو گرم اورانیوم غنی شده‌ای است که رژیم ایران در سه ماهه منتهی به اسفند ماه تولید کرده بود.

وال استریت ژورنال با اشاره به این‌که در انفجار نطنز احتمالاً صدها سانتریفوژ منهدم شده‌اند، گفت: «گزارش دیگر آژانس که در ۲۴ماه مه، سوم خرداد، منتشر شد نیز نشان می‌دهد، تنها ۲۰ آبشار سانتریفوژ در نطنز در حال کار است که این میزان در مقایسه با ماه قبل از آن افتی چشمگیر را نشان می‌دهد».

هم‌چنین در گزارش آژانس آمده که از کل اورانیومی که رژیم ایران در سه ماهه منتهی به اول خرداد غنی‌سازی کرده، تنها دو کیلو و ۴۰۰ گرم آن اورانیوم غنی شده با غلظت ۶۰درصد است و بقیه اورانیوم غنی‌شده با غلظت پایین است. طبق گزارش آژانس، ذخیره اورانیوم غنی‌شده ۶۰درصد ایران هم‌اکنون ۶۳ کیلو گرم است.

وال استریت ژورنال به‌نقل از برخی مقام‌های غربی و اسراییلی نوشت که در مورد کارآمدی سانتریفوژهای جدیدی که رژیم ایران در تأسیسات نطنز جایگزین کرده، تردیدهای فراوانی وجود دارد.

خبرگزاری فرانسه ۱۰خرداد به‌نقل از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از افزایش چشمگیر میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده رژیم ایران و رسیدن آن به ۱۶برابر سقف تعیین شده در برجام خبر داد.
آژانس اتمی در گزارش جدید تصریح کرده از تاریخ پنجم اسفندماه (۲۳ فوریه) «به داده‌های مانیتورهای غنی‌سازی آنلاین و مهر و موم‌های الکترونیک» دسترسی نداشته است.

آژانس علاوه بر این می‌گوید به اطلاعات اندازه‌گیری که توسط دستگاههای نصب شده به دست می‌آیند هم دسترسی نداشته است.

همزمان رافائل گروسی، مدیرکل آژانس انرژی هسته‌یی گفت که رژیم ایران با گذشت ماه‌ها هنوز توضیحات کافی و لازم را درباره پیدا شدن ذرات اورانیوم طبیعی در سه سایتی که آژانس در آنها بازرسی‌های تکمیلی را انجام داده، ارائه نکرده است.

میزان مجاز اورانیوم غنی‌شده‌ای که ایران بنا بر برجام می‌تواند در اختیار داشته باشد ۲۰۲کیلو گرم اورانیوم غنی شده با سطح حداکثری غنی‌سازی ۳/۶۷ درصد است.

این در حالی است که رژیم ایران هم‌اکنون در حال انجام غنی‌سازی در سه سطح ۴/۷درصد، ۲۰درصد و ۶۰درصد است و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در روز دوشنبه ۱۰خردادماه تخمین زد که میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده رژیم ایران به سه هزار و ۲۴۱ کیلوگرم اورانیوم رسیده است که ۱۶برابر میزان مجاز است.

علاوه بر این، آژانس تأکید کرد که به‌دلیل عدم دسترسی به داده‌های نظارتی خود در تأسیسات هسته‌یی ایران نمی‌تواند میزان ذخیره اورانیوم غنی‌شده این کشور را به‌طور دقیق تعیین کند.

آژانس افزود که از هنگامی که رژیم ایران اجرای پروتکل الحاقی را در پنجم اسفند ماه ۹۹ متوقف کرد تاکنون به داده‌های ضروری برای نظارت بر برنامه هسته‌یی ایران دسترسی ندارد.

در گزارش آژانس از جمله تأکید شده که دسترسی این نهاد نظارتی بین‌المللی به اطلاعات و داده‌های نظارتی در تأسیسات غنی‌سازی و دستگاههای مهر و موم الکترونیکی خود و هم‌چنین اطلاعات ثبت شده در دستگاههای اندازه‌گیری که در ایران نصب شده، قطع شده است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/0f171042-12cf-4398-aeb5-a52e3e8ebee0"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات