728 x 90

وال استریت ژورنال: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اورانیوم غنی‌شده ایران را تا نزدیکی به درجه تسلیحات تأیید کرد

نیروگاه اتمی بوشهر
نیروگاه اتمی بوشهر

وال استریت ژورنال نوشت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تولید اورانیوم غنی‌شده ایران را تا نزدیکی به درجه تسلیحات تأیید کرد. آژانس می‌گوید مذاکرات با ایران برای روشن کردن موضوع در حال انجام است.
آژانس انرژی اتمی سازمان ملل روز سه‌شنبه تأیید کرد که بازرسانش آثاری از مواد هسته‌یی نزدیک به درجه تسلیحات در تأسیسات زیرزمینی فردو پیدا کرده‌اند، اما گفت که ایران هم‌چنان در حال غنی‌سازی تا سطح کمتر خطرناک ۶۰درصد در این سایت است.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت ایران در نامه‌یی مدعی شده است که آنچه آژانس در فردو پیدا کرده، نتیجه «نوسانهای ناخواسته در سطح غنی‌سازی» بوده است.
اگر ایران عمداً شروع به تولید مواد با درجه تسلیحات کند، ممکن است به بحران فعالیت‌های هسته‌یی این کشور منجر شود.
دیپلمات‌های اروپایی گفته‌اند که این امر محرکی برای آنها خواهد بود تا رسماً توافق هسته‌یی ۲۰۱۵ را لغو کنند. توافقی که اکثر تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران را در ازای محدودیت‌های سخت اما موقتی در کار هسته‌یی ایران لغو کرد. مقامات غربی هم‌چنین می‌گویند که این می‌تواند اسراییل را به تعقیب حمله نظامی به برنامه هسته‌یی ایران ترغیب کند. مقامات اسراییلی در مورد برنامه‌های خود علنی نبوده‌اند.
دیپلمات‌های درگیر در نظارت بر فعالیت‌های هسته‌یی ایران می‌گویند که تهران ممکن است همزمان با تغییر پیکربندی آبشارها، مسیرهایی را برای تولید مواد با درجه تسلیحات آزمایش کرده باشد.
یکی از افراد نزدیک به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که مشخص نیست تولید مواد نزدیک به تسلیحات توسط ایران یک تصادف یا عمدی بوده است، اما خاطرنشان کرد که افزایش درجه غنی‌سازی یک جهش بزرگ است. این شخص گفت که مقدار ۸۴درصد مواد تولید شده احتمالاً بسیار ناچیز است.
شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار است هفته آینده تشکیل جلسه دهد و احتمالاً ایران به‌دلیل فعالیت‌های هسته‌ای‌اش با محکومیت آمریکا و کشورهای اروپایی مواجه شود.

رویترز هم روز سه‌شنبه ۹ اسفند گزارش داد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی «در حال مذاکره با ایران در مورد منشاء ذرات اورانیوم غنی‌شده تا ۸۳.۷درصد است» که به سطح غنی‌سازی تسلیحاتی نزدیک شده است. رویترز هم‌چنین با استناد به گزارش محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش داد که ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران تا ۶۰ درصد از آخرین گزارش سه ماهه با ۲۵.۲کیلو گرم افزایش به ۸۷.۵کیلو گرم رسیده است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/b1875060-b93d-42d6-a66f-393ef0f15920"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات