728 x 90

وال استریت ژورنال: آژانس اتمی در ایران شواهد جدیدی از فعالیت‌های اعلام‌نشده هسته‌یی پیدا کرده است

آژانس انرژی اتمی
آژانس انرژی اتمی

بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به شواهد و مدارک جدیدی در مورد فعالیت‌های هسته‌یی اعلام نشده در ایران دست یافته‌اند، که باعث بروز سؤال در مورد دامنه فعالیت‌های هسته‌یی رژیم ایران شده است.

روزنامه وال استریت ژورنال جمعه ۱۷بهمن به نقل از سه دیپلمات گزارش داد، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جریان بازدید از دو سایت هسته‌یی رژیم آخوندی در پائیز گذشته، به این شواهد دست یافته‌اند.

این دیپلمات‌ها، که هویت آنها در گزارش فاش نشده گفتند، در نمونه‌های جمع‌آوری شده توسط بازرسان آژانس از آن دو محل، آثار مواد رادیواکتیو وجود دارد که می‌تواند نشانه کار بر روی سلاح هسته‌یی باشد.

رژیم ایران سال گذشته دسترسی آژانس به دو سایت مشکوک را به مدت هفت ماه مسدود کرده بود، که منجر به صدور نخستین قطعنامه شورای حکام در محکومیت رژیم پس از توافق هسته‌یی ۲۰۱۵ شد.

بعد از صدور قطعنامه در خرداد ماه، تهران و آژانس که مسئولیت نظارت بر اجرای برجام و فعالیت‌های هسته‌یی ایران را برعهده دارد – در شهریورماه از فراهم شدن امکان بازرسی از آن دو مرکز خبر دادند.

طبق گزارشها، این دو محل در اطراف شهرضا در اصفهان و حومه شهر تهران قرار دارند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، واشنگتن را در سال۲۰۱۸ از برجام خارج کرد و تحریم‌هایی را که تحت آن توافق برداشته شده بود، برگرداند.

جن ساکی سخنگوی کاخ‌سفید روز جمعه ۱۷بهمن در یک کنفرانس خبری در کاخ‌سفید در پاسخ به پرسشی درباره زمان‌بندی دولت بایدن برای توافق هسته‌یی با رژیم ایران گفت: «همه چیز بسته به ایران است. اگر رژیم ایران به اجرای کامل تعهدات خود در قبال توافق هسته‌یی برجام بازگردد، ایالات متحده هم‌چنین خواهد کرد. آمریکا آن را به‌عنوان پایه‌یی برای ساخت توافقی طولانی‌تری و قوی‌تر مورد استفاده قرار می‌دهد که پاسخگوی دیگر موارد نگرانی هم باشد».

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، آن زمان گفته بود رژیم ایران از "گفتگوی جدی درباره سؤالات مربوط به فعالیت‌ها و مواد هسته‌یی اعلام‌نشده احتمالی" در این مراکز امتناع می‌کند.

پس از آن‌که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا توافق هسته‌یی موسوم به برجام را ترک کرد و تحریم‌ها علیه ایران را از سر گرفت، رژیم ایران تعهدات خود در این توافق را گام‌به‌گام کاهش داد.

رژیم آخوندی اخیراً به‌دنبال تصویب طرحی در مجلس، اعلام کرد سطحی از بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را در صورت رفع نشدن تحریم‌های آمریکا، کاهش می‌دهد.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌یی ماه پیش گفت رژیم ایران بسیار سریع در حال حرکت به سوی غنی‌سازی ۲۰درصد است.

غنی‌سازی ۲۰درصد از پاییز سال۱۳۹۲ همزمان با توافق موقت اتمی میان رژیم ایران و شش قدرت جهانی با هدف توقف تحریم‌های بین‌المللی متوقف شده بود. تولید مجدد اورانیوم با غنای ۲۰درصد مصوبه مجلس ارتجاع است.

اورانیوم غنی شده با خلوص ۲۰درصدی در مصارف صلح‌آمیز و سلاحهای اتمی می‌تواند کاربرد داشته باشد و به همین دلیل باعث نگرانی قدرتهای جهانی است.

رژیم ایران اخیراً گفت سانتریفوژهای جدید در تأسیسات اتمی نطنز نصب کرده که ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم آنها تقریباً چهار برابر دستگاههای فعلی است.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، هشدار داده است که اگر ایران به برداشتن محدودیت‌های توافق هسته‌یی ادامه دهد "تنها چند هفته" با تولید مواد لازم برای ساخت یک سلاح هسته‌یی فاصله خواهد داشت.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/33036da6-4336-4a46-9c65-506a1c5a2e1e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات