728 x 90

واشنگتن پست: حملات اسرائیل به رژیم ایران، دیپلماسی بایدن را تهدید می‌کند

انفجار در سایت نطنز
انفجار در سایت نطنز

واشنگتن پست روز دوشنبه ۲۳فروردین در یادداشتی با اشاره به انفجار در سایت اتمی نطنز و حمله به یک کشتی رژیم ایران (متعلق به سپاه پاسداران در دریای سرخ) که هفته گذشته گزارش شد و حمله به کشتی اسراییلی که دو هفته پیش روی داد، هشدار داده است که حملات اسراییل علیه رژیم ایران می‌تواند موفقیت تلاش‌های دولت بایدن برای به‌کارگیری دیپلماسی در برابر رژیم ایران و احیای توافق هسته‌یی با این کشور را به خطر بیندازد.

این یادداشت که در ستون هیأت تحریریه منتشر شده آمده است: تا آخر هفته گذشته، این‌طور وانمود می‌شد که اولین قدمهای آمریکا رو به جلو بود. همه طرفها مذاکرات در وین را سازنده خوانده بودند و رژیم ایران با آزاد کردن کشتی کره جنوبی حسن‌نیت خود را نشان داده بود.

مشخص است که رژیم آیت‌الله‌ها سود فراوانی از موفقیت در مذاکرات خواهد برد، از جمله ۳۰میلیارد دلار بلوکه شده و هم‌چنین دسترسی دوباره به بازار نفت. اما اوضاع و شرایط سیاسی در داخل ایران، مانند همیشه، پیچیدگی‌های خود را دارد؛ دولت (روحانی) که برجام را در سال۲۰۱۵ مذاکره و امضاء کرد به‌زودی از قدرت کنار خواهد رفت و احتمال آن است که در جریان انتخابات خرداد اصول‌گرایان تندرو قدرت بگیرند.

واشنگتن پست نتیجه‌گیری می‌کند: دولت بایدن که همین حالا هم در داخل کنگره از سوی هر دو حزب برای رسیدن به یک توافق جدید با رژیم ایران با مخالفت و فشار روبه‌رو است، دیگر جای زیادی برای تحت فشار گذاشتن نتانیاهو با هدف کنترل او ندارد، اما با این همه باید تلاش خود را بکند. در همین حال، بایدن باید بر رویکرد خود مبتنی بر به‌کارگیری دیپلماسی پابرجا بماند و امیدوار باشد که رژیم ایران میان آمریکا و اسراییل تمایز قائل شود.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/70145ad8-663a-4379-a1ef-0efd8e798c95"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات