728 x 90

واشنگتن فری‌بیکن: سپاه پاسداران مسئول کشتن بیش از ۶۰۰ آمریکایی در عراق

سپاه پاسداران - آرشیو
سپاه پاسداران - آرشیو

خواست بایدن برای لغو تحریم‌ها علیه تروریست‌های رژیم ایران می‌تواند توافق هسته‌یی را از مسیر خارج کند.

واشنگتن فری‌بیکن روز ۵فروردین در مطلبی درباره خواست دولت بایدن برای لغو تحریمهای علیه سپاه پاسداران تروریستی نوشت: به گفته منابع آگاه از طرز فکر جمهوری‌خواهان، مخالفان جمهوری خواه توافق جدید با ایران، به‌طور فزاینده‌ای متقاعد شده‌اند که این توافق آسیب‌پذیر است و بر امتیازی تمرکز می‌کند که می‌تواند شاهد لغو تحریم‌ها علیه سپاه پاسداران باشد.

بر اساس گزارشها، لغو تحریم‌های سپاه، مذاکرات در وین را متوقف کرده و این تهدید را دارد که توافق را در داخل کشور از مسیر خارج کند. پس از یک جلسه توجیهی محرمانه سنا در مورد این توافق که هفته گذشته برگزار شد و اعضای هر دو حزب را عصبانی کرد، بر اساس نسخه‌ای از سندی که توسط واشنگتن فری‌بیکن به دست آمده است، کارکنان جمهوری خواه در کاخ کنگره آمریکا، در حال پخش اطلاعات این سند محرمانه ارتش ایالات متحده هستند که نشان می‌دهد چگونه شبه‌نظامیان تحت حمایت سپاه پاسداران مسئول کشتن بیش از ۶۰۰ آمریکایی در عراق هستند.

 

تمرکز بر تحریم‌های سپاه در کنار فهرست رو به رشدی از آسیب‌پذیریهایی است، از جمله حفره‌هایی که به روسیه اجازه می‌دهد از فرصت قراردادی چند میلیارد دلاری برای ایجاد بخش‌هایی از زیرساخت‌های هسته‌یی ایران استفاده کند، که رهبران جمهوریخواه می‌بینند که توافق در کنگره را از مسیر خارج می‌کند. رهبران جمهوری‌خواه کنگره در هر دو مجلس در روزهای اخیر به فری‌بیکن گفتند که برخی از دمکراتها به‌طور خصوصی نگران توافق جدید هستند، که حمایت از توافق قبل از اعلام آن را به خطر می‌اندازد.

یکی از دستیاران ارشد کنگره به فری‌بیکن گفت: «ایالات متحده دارای شواهد قاطعی است که نشان می‌دهد سپاه پاسداران قبل و بعد از امضای برجام در سال۲۰۱۵ در فعالیت‌های تروریستی شرکت داشته و دارد». «ایده دولت بایدن مبنی بر لغو تحریم‌های تروریستی علیه سپاه پاسداران به‌عنوان امتیازی برای پیوستن آنها به توافق هسته‌یی جدید، نه تنها شرم‌آور، بلکه کاملاً احمقانه است. این امر اعتبار ایالات متحده را تضعیف می‌کند و خطری باور نکردنی برای آمریکایی‌ها و متحدان ما در همه جای جهان ایجاد می‌کند. این تسلیم ننگین دیگری از سوی این دولت در برابر ایران خواهد بود و هیچ توافقی ارزش به خطر انداختن امنیت ملی ما را ندارد».

 

در حالی که بخش‌هایی از اطلاعات طبقه‌بندی‌شده در مطبوعات گزارش‌شده است، فری‌بیکن سند کاملی را به دست‌آورد که در سال۲۰۱۹ توسط آژانس اطلاعات دفاعی ایالات متحده تهیه شده بود که جزئیات نقش شبه‌نظامیان تحت حمایت سپاه پاسداران در قتل عده‌یی از آمریکایی‌ها را نشان می‌دهد.

نسخه‌های طبقه‌بندی‌شده این اطلاعات، دولت ترامپ را در سال۲۰۱۹ بر آن داشت تا سپاه پاسداران را به‌عنوان یک سازمان تروریستی خارجی معرفی کند، تصمیمی که احتمالاً با نزدیک‌تر شدن دولت بایدن به نهایی کردن توافق هسته‌یی اصلاح‌شده با ایران، لغو خواهد شد.

بر اساس این سند که جزئیات حملات شبه‌نظامیان مورد حمایت رژیم ایران در عراق را شرح می‌دهد، «شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران احتمالاً مسئول حداقل ۶۰۳ پرسنل آمریکایی کشته شده در عراق بوده‌اند». این تلفات که عمدتاً در بغداد و جنوب عراق رخ داده است، ۱۷درصد از مجموع ۳۵۳۴ پرسنل آمریکایی کشته شده در عملیات در عراق بین ماه مه ۲۰۰۳ و ژانویه ۲۰۱۹ را نشان می‌دهد.

...

نیتان سیلز یکی از مقامات ارشد وزارت امور خارجه تحت دولت ترامپ که نقش اصلی را در نامگذاری سپاه پاسداران به‌عنوان یک گروه تروریستی ایفا کرد، گفت: حذف این سازمان از فهرستهای تروریستی ایالات متحده "یک اشتباه بزرگ" خواهد بود.

سیلز به فری‌بیکن گفت: سپاه پاسداران در سرتاسر جهان مرتکب تروریسم شده است - همین هفته گذشته مسئولیت حمله موشکی به نزدیکی کنسولگری آمریکا در اربیل عراق را برعهده گرفت، و دستش به خون صدها آمریکایی آغشته است.

«این مهم نیست که دولت تحریم‌های تروریسم دیگر را علیه سپاه پاسداران باقی بگذارد. نامگذاری [سازمان تروریستی خارجی] معیار طلایی تحریم‌های تروریسم است: لغو آن تعقیب عاملان و حامیان سپاه را سخت‌تر می‌کند و ممانعت از ورود آنها به کشورمان سخت‌تر می‌شود».

 

متیو زیس، مدیر سابق عراق در شورای امنیت ملی کاخ‌سفید در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، گفت که او و سایر مقامات تلاش کردند تا اطلاعات مربوط به ماشین تروریستی سپاه پاسداران را از حالت طبقه‌بندی خارج کنند تا نشان دهند چرا این تشکیلات به‌دلیل عملیات ضد آمریکایی در عراق، باید به‌عنوان یک گروه تروریستی طبقه‌بندی شود.

سناتور ران جانسون، یکی از اعضای کمیته روابط خارجی سنا که در جلسات توجیهی اخیر با دولت بایدن درباره توافق شرکت کرد، گفت که به‌طور فزاینده‌ای واضح است که توافق جدید برای محدود کردن برنامه هسته‌یی تهران کمک چندانی نخواهد کرد.

جانسون به فری‌بیکن گفت: «به نظر نمی‌رسد رژیم ایران مجبور به دادن امتیاز مهمی باشد که آن را از مسیر اجتناب‌ناپذیر دستیابی به سلاح هسته‌یی خارج کند». اما این اقدام دهها میلیارد دلار برای ایران آزاد می‌کند، تحریم‌ها علیه تروریست‌های لیست‌گذاری شده را لغو می‌کند، ممکن است نام سپاه پاسداران را از FTO حذف کند، و پول نقد بیشتری برای آزادی گروگانهای بیشتری که ایران گرفته است، ارائه دهد. حداقل، پرزیدنت بایدن باید قراردادی را که با ایران می‌بندد به سنا ارائه دهد، چون قبل از اجرایی شدن هر یک از مفاد آن، به‌عنوان یک معاهده، مستلزم بحث و تصویب است».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/8a9b5303-ff67-4dea-8ee5-33d97c23c931"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات