728 x 90

هیومن رایتس واچ: پیروزی ابراهیم رئیسی، در انتخابات ریاست‌جمهوری که نه آزاد بود و نه عادلانه

رئیسی جلاد
رئیسی جلاد

هیومن رایتس واچ شنبه ۲۹خرداد گفت، پیروزی ابراهیم رئیسی، رئیس دادگستری ایران در ۱۹ژوئن ۲۰۲۱، در انتخابات ریاست‌جمهوری که نه آزاد بود و نه عادلانه، نگرانی‌های جدی در مورد حقوق‌بشر و پاسخگویی در کشور را ایجاد می‌کند.
رئیسی سابقه طولانی در دادگستری این کشور را داشته و در کمیته‌یی چهار نفره که در سال۱۹۸۸ حکم اعدام هزاران زندانی سیاسی را صادر کرده خدمت کرده است.

مقامات ایرانی با سرکوب و انتخابات ناعادلانه راه را برای رئیس‌جمهور شدن ابراهیم رئیسی هموار کردند. رئیسی به‌عنوان رئیس قوه قضاییه سرکوبگر ایران، بر برخی از فجیع‌ترین جنایات تاریخ معاصر ایران نظارت کرد، که به جای انتخاب در مقام عالی، شایسته تحقیق و مورد حسابرسی واقع شدن است.

رئیسی بیش از سه دهه در دادگستری کار کرده که به‌عنوان سنگ‌بنای سرکوب در ایران عمل کرده است. در تابستان سال۱۹۸۸، دولت ایران به‌طور اجمالی و غیرقانونی، هزاران زندانی سیاسی را که در زندانهای ایران زندانی بودند، اعدام کرد. اکثریت آنها پس از محاکمات ناعادلانه در دادگاههای انقلاب به‌دلیل فعالیت‌های سیاسی خود، مجازات زندان را می‌گذراندند.
هیومن رایتس واچ هم‌چنین گفت، اعدامهای دسته‌جمعی سال۱۹۸۸ به‌معنای جنایات علیه بشریت بوده و یکی از منفورترین جنایات در قوانین بین‌المللی است. مسئولان باید به‌دلیل این جنایات مورد تحقیق و تعقیب قرار گیرند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/46ebd237-05da-426e-a044-0f3a112e879c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات