728 x 90

هیجدهمین روز قیام، محکومیت‌های جهانی سرکوب معترضان، احضار دیپلمات ارشد رژیم توسط انگلستان

تهران - آتش زدن موتور نیروهای سرکوبگر یگان ویژه توسط مردم و جوانان
تهران - آتش زدن موتور نیروهای سرکوبگر یگان ویژه توسط مردم و جوانان

قیام سراسری در ایران در هیجدهمین روز خود با وجود سرکوب نیروهای امنیتی ادامه داشت. دانشجویان نزدیک به ۳۰دانشگاه در سراسر کشور در حمایت از دانشجویان دانشگاه شریف تظاهرات کردند. خامنه‌ای ولی‌فقیه ارتجاع بعد از ۱۸روز سکوت مرگبار به صحنه آمد و علیه قیام و مجاهدین تهدید به‌سرکوب خلق و قیام‌آفرینان بپا خاسته کرد و تلاش کرد به نیروهای سیلی خورده نظام از شورشگران روحیه بدهد.

همزمان واکنش‌های بین‌المللی نسبت به سرکوب قیام‌آفرینان توسط نیروهای امنیتی خامنه‌ای ادامه داشت.

 

انگلستان کاردار رژیم ایران را در اعتراض به سرکوب معترضان احضار کرد

انگلستان روز دوشنبه کاردار ایران را به‌عنوان عالی‌رتبه‌ترین دیپلمات ایرانی حاضر در لندن به وزارت‌خارجه احضار کرد.

مدیرکل امور خاورمیانه وزارت‌خارجه انگلستان در دیدار با کاردار رژیم آخوندی بر لزوم انجام تحقیق «کامل و شفاف» درباره جان باختن مهسا امینی تأکید کرد.

لندن هم‌چنین از تهران خواست تا به حق اعتراض مسالمت‌آمیز احترام بگذارد. انگلستان هم‌چنین از گزارشها مبنی بر شلیک تیر مستقیم به سوی دانشجویان معترض در دانشگاه شریف تهران ابراز نگرانی کرد.

از سوی دیگر جیمز کلورلی، وزیر خارجه انگلستان خشونت نیروهای امنیتی رژیم در برابر معترضان را «حقیقتاً بهت‌آور» خواند. وی گفت که مقامات رژیم ایران «به جای مقصر دانستن بازیگران خارجی» باید مسئولیت اقدامات خود را بپذیرند و به «نگرانی‌های مردم» خود توجه کنند.

وزیر خارجه انگلستان هم‌چنین تأکید کرد که لندن با شرکای خود همکاری خواهد کرد تا مقامات ایران را برای «نقض آشکار حقوق بشر» مجبور به پاسخگویی کند.

 

فرانسه: سرکوب بی‌رحمانه معترضان در ایران باید فوراً متوقف شود

وزارت‌خارجه فرانسه روز دوشنبه ۱۱مهرماه در بیانیه‌یی «ادامه سرکوب بی‌رحمانه تظاهر کنندگان» در ایران را «قاطعانه» محکوم کرد.

پاریس در این بیانیه خواستار «توقف فوری» سرکوب معترضان در ایران شده است. وزارت‌خارجه فرانسه افزوده که از «خشونت علیه معترضان به‌ویژه در دانشگاه شریف» تکان خورده است.

فرانسه در بخش دیگری از این بیانیه تأکید کرده است که ایران باید به حق تظاهرات مسالمت‌آمیز و حقوق‌بشر به‌ویژه حقوق زنان و دختران احترام بگذارد.

فرانسه روز جمعه گذشته کاردار رژیم ایران را در اعتراض به سرکوب معترضان احضار کرده بود.

 

آنالنا بربوک وزیر خارجه آلمان حمله به دانشگاه شریف را محکوم کرد

آنالنا بربوک وزیر خارجه آلمان روز دوشنبه ۱۱مهرماه در توئیتی نوشت: تحمل اتفاقاتی که در دانشگاه شریف در ایران می افتد سخت است. شجاعت ایرانی ها باورنکردنی است و نیروی بی رحم رژیم بیانگر ترس محض از قدرت آموزش و آزادی است.

 

کاخ‌سفید: از سرکوب معترضان در ایران مضطرب و وحشت‌زده شدیم

کارین ژان پی‌یر سخنگوی کاخ‌سفید گفت: واشنگتن از سرکوب دانشجویان معترض در ایران «مضطرب و وحشت‌زده» شده است.

سخنگوی کاخ‌سفید هم‌چنین از «خشونت» و «بازداشت گسترده» از طرف نیروهای امنیتی رژیم آخوندی انتقاد کرد. سخنان سخنگوی کاخ‌سفید تنها یک روز پس از حمله نیروهای امنیتی و لباس‌شخصی به دانشگاه شریف در تهران بیان می‌شود.

 

نخست‌وزیر کانادا از وضع تحریم‌های جدید علیه شخصیتها و نهادهای دخیل در «سرکوب» در ایران خبر داد

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا روز دوشنبه ۱۱مهرماه از وضع تحریم‌های جدید علیه ایران به‌دلیل «نقض حقوق بشر» خبر داد. به‌گفته وی این تحریم‌ها شامل شخصیتها و نهادهای دخیل در «سرکوب»، «نقض حقوق بشر» و «پخش اخبار جعلی» در ایران می‌شود.

سی.بی.سی روز ۱۱مهرماه نوشت: دولت فدرال کانادا ۳۴مقام و نهاد رژیم آخوندی از جمله سپاه پاسداران و گشت ارشاد رژیم را تحریم کرده است.

سی.بی.سی افزود: این فهرست که توسط رادیو کانادا به دست آمده است، یک هفته پس از وعده نخست‌وزیر جاستین ترودو برای تحریم رژیم ایران آمده است.

ملانی جولی، وزیر امور خارجه، روز دوشنبه فهرست تحریم‌ها را رسماً اعلام خواهد کرد که شامل ۲۵فرد و ۹ نهاد می‌شود.

حسین سلامی، سرکرده کل سپاه، محمد رستمی چشمه گچی، رئیس گشت ارشاد و محمدحسین باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران از جمله افرادی هستند که در این لیست حضور دارند.

دولت کانادا گفت که افراد و نهادهای تحریم شده «به‌طور مستقیم اقدامات سرکوبگرانه اجرا می‌کنند، حقوق‌بشر را نقض می‌کنند، و تبلیغات و اطلاعات نادرست رژیم ایران را پخش می‌کنند».

 

عفو بین‌الملل خواستار ایجاد سازوکار مستقل از سوی سازمان ملل برای ایران شد

سازمان عفو بین‌الملل روز دوشنبه ۱۱مهرماه از سازمان ملل متحد خواست تا با ایجاد «ساز و کار مستقل» درباره گزارشهای دریافتی از «جدی‌ترین جنایت‌ها» در ایران تحقیق کند.

این نهاد مدافع حقوق‌بشر حمله به دانشجویان و بازداشت خودسرانه آنها از جمله در دانشگاه شریف تهران را محکوم کرد.

 

مایک ترنر رئیس‌جمهوریخواهان در کمیته اطلاعات کنگره آمریکا در مصاحبه با فاکس نیوز گفت: در حالی که رژیم ایران زیر حملات مردم است، نباید با یک سیاست غلط به تقویت این رژیم پرداخت. توافق اتمی با رژیم ایران به آمریکا و متحدان آن خدمتی نمی‌کند. بازگشت به یک توافق شکست‌خورده از آمریکا حفاظت نخواهد کرد

 

مارک دوبوویتز مدیر بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها در واشنیگتن: ما باید به مردم ایران کمک کنیم تا این رژیم بیرحم را سرنگون کنند.

وال استریت ژورنال: تظاهرات خیابانی برای رژیم پوسیده ایران یک بن‌بست حل ناشدنی است.

فرانکفورتر آلگماینه: موج تظاهرات در ایران در حال گسترش است. رژیم نمی‌تواند آن را کنترل کند.

 

توئیت هارجیت ساجان (وزیر توسعه بین‌المللی کانادا و عضو پارلمان): کانادا ایران را به‌خاطر جنایاتش مورد حسابرسی قرار خواهد داد.

در حالی‌که مردم ایران علیه کشتن مهسا امینی اعتراض می‌کنند، مردم کانادا در همبستگی راهپیمایی می‌کنند. کانادا ایران را به‌خاطر جنایاتش مورد حسابرسی قرار خواهد داد. ما در همبستگی با زنان در ایران و زنان در جهان که برای حقوق آنها دست به اعتراض زده‌اند می‌ایستیم. حقوق زنان همان حقوق‌بشر است.

 

کاونی وزیر خارجه ایرلند در بیانیه‌ای سرکوب اعتراضات در ایران را محکوم کرد و نوشت: 

من در محکومیت واکنش نامتناسب و غیرقابل توجیه دستگاه امنیت داخلی ایران به اعتراضات مسالمت‌آمیز علیه مرگ مهسا امینی در بازداشت، به بسیاری از همکارانم در اتحادیه اروپا می‌پیوندم.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/3beb5d35-ac96-49f5-a4a4-de9738d4de66"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات