728 x 90

نروژ به فراخوان سازمان ملل برای تحقیق درباره قتل مهسا امینی می‌پیوندد

آنیکن هویتفلد؛ وزیر خارجه نروژ
آنیکن هویتفلد؛ وزیر خارجه نروژ

آنیکن هویتفلد؛ وزیر خارجه نروژ با صدور بیانیه‌یی به تاریخ ۲۹شهریور خواهان تحقیق بین‌المللی درباره مرگ مهسا امینی شد. وی در این بیانیه که توسط وزارت‌خارجه این کشور منتشر شد نوشت: «از مرگ مهسا امینی به‌شدت آشفته‌ام. نروژ به فراخوان کمیساریای حقوق‌بشر سازمان ملل برای تحقیق درباره مرگ او می‌پیوندد.

آنیکن هویتفلد، وزیر امور خارجه گفت: «کسانی که مسئول این اقدام بوده‌اند باید پاسخگو باشند و حقوق‌بشر همه ایرانیان باید رعایت شود».

 

همزمان با گسترش اعتراضات به مرگ مهسا امینی در شهرهای مختلف ایران، سرپرست کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل روز سه‌شنبه ۲۹ شهریور خواستار تحقیق در مورد مرگ مهسا امینی شد و از سرکوب خشونت‌بار اعتراضات ابراز نگرانی کرد.

ندی الناشف در بیانیه‌ای گفت: «مرگ دلخراش مهسا امینی و اتهامات مربوط به شکنجه و بدرفتاری باید به سرعت، بی‌طرفانه و موثر توسط یک مرجع صلاحیت‌دار و مستقل مورد بررسی قرار بگیرد و به‌ویژه اطمینان حاصل شود که خانواده امینی به اجرای عدالت و حقیقت در مورد مرگ فرزندشان دست می‌یابند».

دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل افزوده است: در ماه‌های اخیر فعالیت گشت‌های ارشاد و برخورد آن‌ها با زنان که مقررات حجاب را رعایت نمی‌کنند افزایش یافته است.

به گفته این نهاد، تصاویر ویدئویی تایید شده نشان می‌دهد که ماموران گشت ارشاد زنان را کتک زده، با باطوم مورد ضرب‌وشتم قرار داده و به زور آن‌ها را داخل خودرو می‌اندازند.

مهسا امینی سه‌شنبه هفته قبل توسط یک واحد گشت ارشاد بازداشت و به بازداشتگاه منتقل شد. او حین بازداشت بیهوش و سپس به بیمارستان کسری منتقل شد ولی پس از سه روز درگذشت.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a457c4fb-a2c9-4981-888e-52f00b824f10"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات