728 x 90

هفدهمین روز حمله روسیه به اوکراین - پیشروی به سوی شهرها

آتشباری سنگین شهرهای اوکراین
آتشباری سنگین شهرهای اوکراین

آخرین تحولات اوکراین

رویترز: کارشناسان مستقل سازمان ملل روز جمعه گفتند، قانون روسیه که به مسکو اختیارات قوی‌تری برای سرکوب روزنامه‌نگاری مستقل می‌دهد، روسیه را در «خاموشی کامل اطلاع رسانی» درباره جنگ در اوکراین قرار می‌دهد. مسکو که نیروهایش در ۲۴فوریه به اوکراین حمله کردند، هفته گذشته فیس‌بوک و سایر وب سایتها را مسدود کرد.

رویترز: ایالات متحده روز جمعه تحریم‌هایی را علیه ویکتور وکسلبرگ، میلیاردر روسی، سه عضو خانواده سخنگوی پوتین، و قانونگذاران در جدیدترین مجازات برای حمله روسیه به اوکراین، اعمال کرد.

رویترز: ایالات متحده روسیه را به نقض اصول ایمنی هسته‌یی متهم کرد و گفت که از تداوم شلیک روسیه به تأسیسات هسته ای در اوکراین نگران است، اما افزود که هنوز هیچ نشانه‌ای از انتشار رادیولوژیک مشاهده نشده است

آ اف پ:  نیروهای روسیه روز جمعه به سمت کی یف پیشروی کردند و مناطق غیرنظامی در دیگر شهرهای اوکراین را مورد حمله قرار دادند و باعث هشدارهایی درباره تراژدی غیرقابل تصور را در حالی که ایالات متحده و اتحادیه اروپا برای تنگ کردن حلقه اقتصادی اطراف کرملین انجام دادند، شدند.

آ اف پ - پایتخت اوکراین، کی یف، یک قرن محاصره، حملات وحشتناک و انقلابها را تحمل کرده است. ما به تاریخ رنجبار آن نگاه می‌کنیم:

آ اف پ-امیدهای بر باد رفته - پس از وقوع انقلاب روسیه در فوریه ۱۹۱۷، اوکراینی‌ها می‌خواستند از امپراتوری روسیه که به مدت دو قرن بخشی از آن بودند، خلاص شوند

آ اف پ- ۱۱مارس- ولودیمیر زلنسکی، روز جمعه از حمایت لهستان همسایه از زمان حمله روسیه در ماه گذشته ستایش کرد.

بر اساس ایمیل‌های داخلی رویترز، پلاتفرمهای متا در تغییری موقت در سیاستهای سخنان نفرت‌انگیز خود، به کاربران فیس‌بوک و اینستاگرام در برخی کشورها اجازه می‌دهد تا علیه روس‌ها و سربازان روسی در چارچوب تهاجم اوکراین به خشونت فرا بخوانند.

رسانه‌های محلی گزارش دادند که پس از این‌که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین گفت که جنگ به یک نقطه عطف استراتژیک رسیده است، صبح شنبه در اکثر شهرهای اوکراین آژیرهای حمله هوایی به صدا درآمد و از مردم خواسته بود به‌دنبال پناهگاه باشند.

ارتش اوکراین و وزارت دفاع بریتانیا گفتند که به‌نظر می‌رسد نیروهای روسیه در حال تجدید سازماندهی هستند، احتمالاً برای یک حمله جدید که می‌تواند پایتخت کی یف را هدف قرار دهد.

- تلاش‌ها برای منزوی کردن روسیه از نظر اقتصادی افزایش یافته و ایالات متحده تحریم‌های جدیدی را علیه مقامات ارشد کرملین و الیگارش‌های روسیه اعمال کرد و اتحادیه اروپا قرار است روسیه را از وضعیت تجاری ممتاز خود در روز شنبه سلب کند.

- زلنسکی گفت: نمی‌توان گفت که هنوز چند روز (در پیش روی خود) برای آزادسازی خاک اوکراین فرصت داریم. اما می‌توانیم بگوییم که این کار را انجام خواهیم داد.  ما در حال حاضر به سمت هدف خود و پیروزی خود حرکت می‌کنیم.

 

رویترز -ماکرون فرانسه می‌گوید اگر پوتین به بمباران ادامه دهد و کی‌یف را تحت محاصره قرار دهد، تحریم‌های جدید ضروری خواهد بود، همه گزینه‌ها روی میز است.
رویترز -تصاویر ماهواره‌یی نشان می‌دهد که نیروهای روسی که کی‌یف را تحت فشار قرار می‌دهند، در شمال غرب پایتخت اوکراین دوباره گروه‌بندی می‌شوند و بریتانیا گفت که مسکو اکنون می‌تواند در چند روز آینده برای حمله به این شهر برنامه‌ریزی کند.
رویترز -مقامات محلی اوکراین از حملات بیشتر روسیه از جمله یک بیمارستان روانی در نزدیکی شهر ایزیوم در شرق و یک فرودگاه در لوتسک در غرب اوکراین خبر دادند.
رویترز -ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه موافقت کرده است تا ۱۶۰۰۰ داوطلب از خاورمیانه در کنار شورشیان مورد حمایت روسیه در درگیری مستقر شوند.
رویترز -شهردار خارکیف گفت ۴۸مدرسه در دومین شهر بزرگ اوکراین در بمباران بی‌امان روسیه تخریب شده و صدها نفر در ایستگاههای متروی شهر پناه گرفته‌اند.

شلیک موشکهای به سوی شهرهای اوکراین

شلیک موشکهای به سوی شهرهای اوکراین

تلویزیون اسکای نیوز ۲۰اسفند - بوریس جانسون نخست‌وزیر بریتانیا: وضعیت اوکراین وحشتناک است مطلقاً دردناک است و من مقاومت زلنسکی را به‌شدت تقدیر می‌کنم این یک سؤال واقعی است که از هر رهبری پرسیده می‌شود که چرا نمی‌توانیم در زمینه امنیت هوایی اوکراین کاری بکنیم. این جنایات در اروپا دارد انجام می‌شود و بی‌نهایت ناراحت‌کننده است. مشکل این است که یک مرزی هست که فراتر از آن ما در درگیری مستقیم با روسیه قرار می‌گیریم. این‌که خلبانهای ما به خلبان روسی شلیک کنند، شما باید واقعگرا باشید... باید از مردم اوکراین حمایت کنیم و از مقاومت قهرمانانه اوکراین حمایت کنیم و با سایر امکانات کمک کنیم که اساساً دفاعی هستند. زلنسکی نه تنها مردم خودش را بسیج کرده بلکه تمام جهان را برای آرمان اوکراین برانگیخته است و کاری کرده که همه جا پرچمهای زرد و آبی اوکراین را به‌دست می‌گیرند. پوتین نمی‌تواند اوکراین را تسخیر کند من نمی‌توانم پیش‌بینی کنم که تا چه زمانی این جنگ پوتین ادامه می‌یابد، این بستگی به پوتین دارد... بهترین کار این است که او نیروهای روسیه را بیرون بکشد و خصومتها را متوقف کنند... کرملین یک اشتباه فاجعه‌بار کرده است...

رویترز -به گفته وزارت دفاع روسیه، جدایی‌طلبان مورد حمایت مسکو ولنوواخا در شمال ماریوپل را تصرف کرده‌اند.
رویترز -پوتین گفت که مذاکرات بین مسکو و اوکراین تقریباً هر روز برگزار می‌شود و بدون توضیح بیشتر به «تغییرهای مثبت معین» اشاره کرد. به‌گفته دفتر وی، سائولی نینیستو، رئیس‌جمهور فنلاند در تماسی با پوتین در مورد نیاز به ایجاد کریدورهای بشردوستانه برای تخلیه غیرنظامیان صحبت کرد و بر ضرورت آتش‌بس فوری تأکید کرد.
رویترز -روسیه وعده آتش‌بس دیگری برای تخلیه بندر ماریوپل و هم‌چنین کیف، سومی، خارکیف و چرنیهف داد، اما در حالی که تقریباً ۴۰۰۰۰نفر توانستند شهرهای دیگر را ترک کنند، تمام تلاشهای قبلی برای رسیدن به ماریوپل شکست‌خورده است.
رویترز -به گفته سازمان ملل بیش از ۲.۵ میلیون نفر از اوکراین فرار کرده‌اند که حدود نیمی از آنها کودک هستند.

 

- گیتاناس ناوسیدا (Gitanas Nauseda) رئیس‌جمهور لیتوانی، روز جمعه گفت که رهبران اتحادیه اروپا در نشستی در ورسای فرانسه باید به اوکراین وضعیت نامزدی عضویت اتحادیه اروپا را می‌دادند و ناامیدی خود را از این‌که اعلامیه مشترک تا این حد پیش نرفت، ابراز کرد. ناوسیدا هنگام ورود برای دومین روز گفتگو به خبرنگاران گفت: «ای کاش اوکراین اکنون وضعیت نامزدی را به دست می‌آورد».

- بورل رئیس دیپلوماسی اتحادیه اروپا: کمیسیون اتحادیه اروپا برای حمایت از اوکراین پیشنهاد ۵۰۰میلیون یورو برای خرید تسلیحات را داد.

- سرگئی کورسونسکی، سفیر اوکراین در ژاپن، روز جمعه گفت این امکان وجود دارد که پوتین، در مواجهه با مقاومت قاطع این کشور در برابر تجاوز روسیه، مایل به استفاده از سلاح هسته‌یی علیه اوکراین باشد.

-دنیس کودین، معاون وزیر اقتصاد اوکراین روز جمعه گفت: تهاجم روسیه به اوکراین ۱۱۹میلیارد دلار به اقتصاد اوکراین خسارت وارد کرده است.

- گفتگوهای وزرای خارجه روسیه و اوکراین در روز پنجشنبه در ترکیه هیچ پیشرفت آشکاری در راستای آتش‌بس ایجاد نکرد، اما تحلیلگران می‌گویند این واقعیت که آنها حتی در حال ملاقات بودند، پنجره‌ای را برای پایان دادن به جنگ روسیه علیه اوکراین باز کرد.

 

پهپادهای مسلح به کوکتل مولوتوف

پهپادهای مسلح به کوکتل مولوتوف

 

پهپادهای مسلح به کوکتل مولوتوف

روزنامه نیویورک پست در گزارشی از همکاری واحدهای ذخیره ارتش اوکراین و کارخانه آبجوسازی پراودا برای طراحی و استفاده از پهپادهای مسلح به کوکتل مولوتف خبر داده است. از اولین روزهای حمله نظامی روسیه، ارتش اوکراین از صاحبان پهپادهای کوچک غیرنظامی خواست به‌طور داوطلبانه پهپاد خود را برای دفاع از کشور در اختیار ارتش قرار دهند و اکنون تصاویری از کاربرد جدید این پهپادها منتشر شده است.

تصاویری که منتشر شده است، یک پهپاد مخصوص فیلمبرداری را نشان می‌دهد با کمک چند قطعه اضافی و تسمه یک بطری آبجو حاوی مواد آتش‌زا زیر آن نصب شده و زاویه دوربین پهپاد احتمال برای مشاهده بهتر اهدافی که روی زمین قرار دارند، مستقیماً به سمت پایین تغییر جهت داده شده است.

تغییر کاربری این پهپادها نتیجه همکاری نیروی ذخیره ارتش اوکراین و آبجوسازی «پراودا» در شهر لویو، واقع در غرب اوکراین است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/7fc7a9d4-752c-49ae-a052-b5eac6f26d07"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات