728 x 90

هشدار گزارشگر ویژه حقوق‌بشر درباره شمار بالای اعدامها در ایران

جاوید رحمان
جاوید رحمان
  • شورای حقوق‌بشر ملل‌متحد – ژنو - هشدار گزارشگر ویژه حقوق‌بشر درباره شمار بالای اعدامها در ایران
  • اعدام مخفیانه معترضان در پی محاکمات غیرعادلانه همراه با شکنجه برای اعتراف‌گیری اجباری باعث نگرانی است
  • در اعتراضات سراسری آبان۹۸ نیروهای امنیتی رژیم ایران با سلاح گرم معترضان از جمله زنان و کودکان را به‌قتل رساندند
  • مصونیت از مجازات برای اقدامات یاد شده امری رایج است

سایت شورای حقوق‌بشر ملل‌متحد – ژنو -۱۸اسفند ۹۹- جاوید رحمان گزارشگر ویژه درباره ایران نسبت به‌شمار بالای احکام اعدام و اعدامها در ایران در پی محاکمات غیرمنصفانه، عمیقاً نگران است. گزارشگر ویژه از گزارش اعدام‌های مخفی در ارتباط با اعتراضات، همراه با صدور احکام اعدام در این موارد پس از محاکمات غیرمنصفانه و استفاده سیستماتیک از شکنجه برای گرفتن اعترافات اجباری، نگران است. در ۱۲سپتامبر ۲۰۲۰، نوید افکاری به‌صورت مخفیانه و بدون اعلام قبلی، در مغایرت با قوانین رژیم ایران اعدام شد. افکاری در اعتراضات اوت ۲۰۱۸ در شیراز شرکت کرده بود. مصطفی صالحی به‌علت شرکت در تظاهرات اعتراضی که در دسامبر ۲۰۱۷ و ژانویه ۲۰۱۸ برگزار شد، به‌صورت مخفیانه اعدام شد.

گزارشگر ویژه درباره ایران نگران است روندهای قضایی که ممکن است به مجازات اعدام منجر شود علیه معترضان، از جمله در بهبهان، تهران و اصفهان ادامه یافته و مقامات از مجازاتهای سنگین، از جمله مجازات اعدام، برای سرکوب مخالفت استفاده می‌کنند.

گزارشگر ویژه معتقد است در اعتراضات سراسری نوامبر ۲۰۱۹ نیروهای امنیتی از سلاح گرم به‌گونه‌یی استفاده کردند که منجر به نقض جدی قوانین بین‌المللی حقوق‌بشر و کشته شدن زنان و کودکان شده است. مصونیت از مجازات برای اقدامات یاد شده و پاسخگو نبودن، امری رایج است.

گزارشگر ویژه درباره ایران از ادامه اعدام کودکان عمیقاً نگران است. هم‌چنین زندانهای رژیم ایران با ازدحام جمعیت و کمبودهای بهداشتی طولانی‌مدت مواجه هستند که طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، موانعی غیرقابل عبور برای مقابله با کرونا هستند. گزارشگر ویژه عمیقاً نگران تبعیض مداوم علیه زنان و دختران در ایران است که در قانون اساسی رژیم ایران ایران و در عمل حفظ شده است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/713ab137-6dcf-40eb-827c-1a3c5896f8d0"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات