728 x 90

هشدار سازمان حقوق‌بشری به قابیل دست نزنید در ایتالیا درباره شیوع کرونا در زندانهای ایران

هشدار سازمان حقوق بشری به قابیل دست نزنید
هشدار سازمان حقوق بشری به قابیل دست نزنید

سازمان حقوق‌بشری به قابیل دست نزنید در ایتالیا روز چهارشنبه ۶ فروردین ۹۹ طی نامه‌یی به میشل باشله کمیسر عالی حقوق‌بشر ملل ‌متحد نوشت:

رژیم ایران چندین هفته وجود بیماری کرونا را پنهان کرد. این امر، به‌دلیل ملاحظات سیاسی از جمله انتخابات مجلس و خودداری از قرنطینه کردن شهر قم، مرکز اصلی شیوع این ویروس، بود.

شیوع این بیماری در ایران به یک فاجعه انسانی تبدیل شده‌ است. در این زمینه مطابق اطلاعات جمع‌آوری شده توسط جنبش اپوزیسیون ایران - سازمان مجاهدین خلق ایران، تا روز سه‌شنبه بیش از۱۰۹۰۰نفر جان خود را از دست داده‌اند. رژیم ایران در حال ساخت گودالهای وسیع دفن برای افراد است.

تعداد بسیار زیادی از زندانیان در ایران به‌ویژه به‌دلیل عفونت در معرض خطر هستند. رژیم هیچ اقدامی برای حفظ سلامت زندانیان سیاسی و عقیدتی انجام نداده‌است. این رفتار همراه با پنهان‌سازی آمار واقعی توسط رژیم حاکم بر ایران جنایت علیه بشریت است و مداخله فوری نهادهای بین‌المللی در ایران را الزام‌آور می‌کند.

ما از سازمان ملل می‌خواهیم با اتخاذ تدابیر لازم، به این موضوع رسیدگی کند. به‌ویژه، سازمان بهداشت جهانی باید کمکهای بشردوستانه‌ای را به مردم ایران و به‌طور مستقیم به بیمارستانها و نه به ارگانهای رژیم ایران مانند سپاه پاسداران ارائه کند. علاوه بر این، مقام‌های رژیم مسئول پنهان کردن آمار شیوع این بیماری همه‌گیر در ایران هستند که باید به نهادهای بین‌المللی پاسخگو باشند.

 

نامه انجمن حقوق‌بشری به قابیل دست نزنید به میشل باشلر

 

عالیجناب میشل باشلر رئیس عالی کمیساریای حقوق بشر

رو نوشت به: سازمان بهداشت جهانی

جاوید رحمان گزارشگر ویژه وضعیت حقوق‌بشر در ایران

رم ۲۵مارس ۲۰۲۰

کمیسر عالی عزیز،

انجمن به قابیل دست نزنید که سالهاست اوضاع حقوق‌بشر در ایران را دنبال می‌کند و آرزوی آزادی، دموکراسی و صلح را برای مردم ایران دارد.

ما از ایتالیا این نامه را برای شما می‌نویسیم که گسترش ویروس کرونا در آن عواقب بسیار جدی را همانند بسیاری از کشورهای دیگر در جهان برانگیخته است با این حال، در کشورهایی که دولت سرکوبگر در آنها هست اطلاعات مربوط به این بیماری را پنهان‌سازی می‌کنند و حتی اقدامات پیشگیرانه و بهداشتی نیز در آنها به درستی انجام نمی‌شود و تعداد تلفات در آنها بسیار بیشتر از آن چیزی است که منابع رسمی‌شان اعتراف می‌کنند. این به‌ویژه در مورد ایران است جایی که - همان‌طور که توسط چندین گزارش معتبر تأیید شده گزارش‌شده – این رژیم چندین هفته وجود این ویروس را پنهان کرد و بعد از آن نتوانست اقدامات مناسبی را انجام دهد. این امر به‌دلیل ملاحظات سیاسی، از جمله فراخوان برای شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی و تصمیم به عدم کاهش قرنطینه کردن شهر قم، که مرکز اصلی شیوع این ویروس بود.

به این ترتیب، شیوع این بیماری در ایران بسیار شدید بوده و به یک فاجعه انسانی تبدیل شده‌ است. در این زمینه مطابق اطلاعات جمع‌آوری و ارائه‌شده توسط جنبش اپوزیسیون سازمان مجاهدین خلق ایران (PMOI)، تاکنون بیش از ۱۰.۹۰۰نفر جان خود را از دست داده‌اند در همین حال که رسانه‌های بین‌المللی گزارش می‌کنند رژیم ایران در حال ساخت گودالهای وسیع دفن برای افراد است.

تعداد بسیار زیادی از زندانیان در ایران به‌ویژه به‌دلیل عفونت در معرض خطر هستند اگر چه رژیم تلویحا وخیم بودن اوضاع را پذیرفته که به دهها هزار نفر اجازه می‌دهد که به‌طور موقت از بازداشتگاه خارج شوند اما هیچ اقدامی برای زندانیان سیاسی و زندانیان عقیدتی صورت نداده که سلامتی آنها موضوعی نگران‌کننده است.

در حالی‌که عدم اقدامات جدی و هم‌چنین پنهان‌سازی آمار واقعی توسط رژیم ایران جنایت علیه بشریت است مداخله فوری نهادهای بین‌المللی در ایران را الزام‌آور می‌کند.

ما از سازمان ملل می‌خواهیم با اتخاذ تدابیر احتمالی، به این موضوع رسیدگی کند. به‌ویژه، سازمان بهداشت جهانی باید کمکهای بشردوستانه‌ای را به مردم ایران و به‌طور مستقیم به بیمارستانها و نه به ارگانهای رژیم ایران مانند سپاه ارائه کند. علاوه بر این، مقامات رژیم مسئول پنهان کردن آمار شیوع این بیماری همه‌گیر در ایران هستند که باید به نهادهای بین‌المللی پاسخگو باشند.

ارادتمند

ریتا برناردینی رئیس انجمن

سرجو دلیا دبیرکل انجمن

الیزابتا زامپاروتی خزانه‌دار انجمن

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/f5e8a69d-d579-4fa0-9ef5-984c417f81eb"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات