728 x 90

تحولات جنگ در غزه - شرایط غیرانسانی

بمباران غزه
بمباران غزه

این خبر به روز می‌شود.

 آخرین تحولات جنگ در غزه از رویترز ۲۲مهر:

وزارت بهداشت غزه: ۳۲۴فلسطینی در حملات هوایی اسراییل در ۲۴ساعت گذشته کشته و ۱۰۰۰نفر دیگر زخمی شدند.
وزیر بهداشت فلسطین روز شنبه گفت که از ۷ اکتبر تاکنون ۲۸پزشک فلسطینی در حملات اسراییل به غزه کشته شده‌اند.

وزارت بهداشت فلسطین روز شنبه در گزارشی اعلام کرد که بر اثر حملات رژیم صهیونیستی به کرانه باختری و نوار غزه دستکم ۲۲۶۹فلسطینی کشته و ۹۸۱۴نفر دیگر زخمی شده‌اند.
تعداد کشته‌شدگان شامل ۲۲۱۵ کشته از غزه و ۸۷۱۴ مجروح است. این گزارش افزود: ۵۴کشته و ۱۱۰۰زخمی دیگر از کرانه باختری هستند.

سازمان ملل روز شنبه اعلام کرد که پس از نزدیک به یک هفته بمباران شدید توسط نیروهای اسرائیلی، بیش از ۱۳۰۰ساختمان در نوار غزه ویران شده است.
آژانس بشردوستانه سازمان ملل‌متحد OCHA گفت: ۵۵۴۰واحد مسکونی در این ساختمانها ویران شده و نزدیک به ۳۷۵۰خانه دیگر به حدی آسیب دیده است که غیرقابل سکونت هستند.
هزاران تظاهر کننده حامی فلسطین روز شنبه در مرکز لندن راهپیمایی کردند و خواستار پایان دادن به اقدام نظامی اسراییل در نوار غزه شدند. 
قطر روز شنبه اعلام کرد که قاطعانه هر گونه تلاش برای آواره کردن اجباری ساکنان فلسطینی در نوار غزه را رد می‌کند.
در بیانیه وزارت‌خارجه قطر آمده است که کشور قطر خواستار رفع محاصره نوار غزه و حفاظت کامل از غیرنظامیان فلسطینی بر اساس قوانین بین‌المللی و بشردوستانه است.

 پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا روز شنبه پس از این‌که اسراییل به ساکنان شمال منطقه تحت محاصره فلسطین گفت که فرار کنند، هشدار داد که قوانین بین‌المللی اجازه تخلیه دستجمعی درخواست شده توسط اسراییل از نوار غزه را نمی‌دهد.
وزیر خارجه چین: چین با تمام اقداماتی که به غیرنظامیان آسیب می‌رساند و قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند، مخالف است.
وزارت‌خارجه آمریکا روز شنبه اعلام کرد که به‌دلیل وضعیت امنیتی غیرقابل پیش‌بینی در اسراییل اجازه خروج پرسنل غیراضطراری دولت آمریکا و اعضای خانواده واجد شرایط را از سفارت آمریکا در اورشلیم و دفتر شعبه‌ ایالات متحده در تل آویو صادر کرده است.
ملک عبدالله پادشاه اردن برای جلب حمایت برای پایان دادن به درگیری غزه به اروپا می‌رود.

 

نیویورک تایمز روز شنبه ۲۲مهر ۱۴۰۲ به‌نقل از وزارت بهداشت فلسطین نوشت: تاکنون بیش از ۲۲۶۹نفر از ساکنان غزه بر اثر بمباران اسراییل جان خود را از دست داده‌اند که ۷۲۴تن از قربانیان را کودکان تشکیل می‌دهند. این منبع آمار مجروحان غزه را ۹۸۱۴تن اعلام کرد. وزارت بهداشت فلسطین هم‌چنین گفت تظاهرات و درگیریهای فلسطینیان با سربازان اسراییل در کرانه باختری نیز ۵۴ کشته و ۱۱۰۰مجروح از فلسطینیان بر جای گذاشته است.

نیویورک تایمز در خبر دیگری به‌نقل از یک مقام ارشد وزارت‌خارجه آمریکا نوشت: دولتهای اسراییل و مصر توافق کردند به شهروندان آمریکایی اجازه دهند بین ساعت ۱۲ ظهر تا ۵بعدازظهر شنبه از غزه خارج شوند. وی گفت از این‌که سایر اتباع خارجی قادر به عبور خواهند بود و آیا حماس به آنها اجازه عبور می‌دهد اطلاعی ندارد، اما مقامات قطری تلاش می‌کنند تا حماس را متقاعد کنند مانع خروج آمریکایی‌ها نشود. طبق برآورد وزارت‌خارجه آمریکا، ۵۰۰ تا ۶۰۰ فرد دو تابعیتی فلسطینی-آمریکایی در محاصره غزه به‌سر می‌برند.

 

بنا‌به گزارش رویترز روز شنبه ارتش اسراییل ضرب‌الاجل خروج ساکنان شهر غزه از مسیرهای تعیین شده را به مدت ۶ساعت تا ساعت ۵ بامداد شنبه تمدید کرد. پس از اتمام این ضرب‌الاجل بمباران سنگین غزه مجدداً آغاز شد.

رویترز هم‌چنین خبر داد صبح روز شنبه حماس با شلیک ۴ موشک شهر عسقلان در اسراییل را هدف قرار داد که به چند ساختمان خساراتی وارد آورد.

از سوی دیگر وزارت دفاع اسراییل با انتشار ویدئویی اعلام کرد علی القاضی، فرمانده عملیات شنبه گذشته حماس علیه اسراییل، را به‌قتل رسانده است.

قطر اعلام کرد که با هر تلاشی برای جابه‌جایی اجباری مردم غزه مخالف است و خواستار رفع محاصره غزه شد. (نیویورک تایمز، رویترز: ۲۲مهر)

 

فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا سنتکام از ورود جنگنده‌های اف۱۵ خود به‌خاورمیانه خبر داد.

سنتکام نوشت که هدف از این اقدام «تحکیم مواضع آمریکا و تقویت (توان) عملیات هوایی در سراسر منطقه» است.(ایکس سنتکام: ۲۱مهر)

 

به‌گزارش رسانه‌های خبری، روز شنبه تظاهراتی در شهرهای مختلف جهان برای توقف حملات به‌غزه برگزار شد.

این تظاهرات از جمله در شهرهای استانبول، لندن، بارسلون و تونس برگزار گردید.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد: «هزاران نفر در مرکز لندن تجمع کردند تا حمایتشان را از مردم فلسطین ابراز کنند».

(الجزیره: خبرگزاری فرانسه: ۲۲مهر)

 

به‌گزارش خبرگزاری فلسطینی وفا ۲۱مهر، محمود عباس رئیس دولت فلسطین در تماس تلفنی با جاستین ترودو نخست‌وزیر کانادا «بر ضرورت توقف فوری حملات اسراییل علیه مردم فلسطین تأکید کرد.

این خبرگزاری افزود: «وی هم‌چنین بر لزوم حمایت از مردم فلسطین و گشودن کریدورهای فوری بشردوستانه به‌نوار غزه، علاوه بر تأمین تجهیزات پزشکی و تأمین آب، برق و سوخت برای فلسطینیان در آنجا تأکید کرد».

 

حسین الشیخ دبیرکل کمیتهٔ اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین، گفت: «ما مشغول تماس‌های فشرده با (کشورهای عربی) و بسیاری (دیگر) از کشورها هستیم تا به‌آتش‌بس فوری دست‌یابیم و مسیرهایی را برای تأمین غذا و تجهیزات پزشکی برای مردم... . در نوار غزه باز کنیم».(ایکس حسین الشیخ: ۲۲مهر)

 

رویترز روز ۲۱مهر گزارش داد: «ریاض منصور، نماینده فلسطین در سازمان ملل، پیش از نشست سفرای گروه عرب در سازمان ملل به خبرنگاران گفت: «او باید اقدامات بیشتر انجام دهد. هر کاری که انجام شده کافی نیست. ما به همه ما نیاز داریم که بیشتر برای جلوگیری از این جنایت علیه بشریت تلاش کنیم».

رویترز افزود: «کشورها (ی مختلف) از اسراییل خواستند حمله به‌شمال غزه را متوقف کند.

 

خبرگزاری آسوشیتدپرس ۲۲مهر گزارش داد: «سازمان همکاری اسلامی متشکل از ۵۷کشور روز شنبه با صدور یک بیانیه شدیداللحن، «رد و محکومیت مطلق خود را نسبت به‌فراخوانهای اسراییل برای جابه‌جایی اجباری مردم فلسطین» ابراز کرد.».

 

به گزارش سایت خامنه‌ای، ولی‌فقیه ارتجاع در دیدار با یکی از آخوندهای خارج کشوری رژیم در ادامه جنگ‌افروزیهای دجالگرانه‌اش گفت: این حرکتی که در فلسطین آغاز شده، به پیش خواهد رفت و منجر به پیروزی کامل خواهد شد.

ولی‌فقیه ارتجاع در یک قدرت‌نمایی پوشالی به اعتبار آنچه در غزه و اسراییل انجام می‌دهد، افزود: جمهوری اسلامی از زمان تأسیس تاکنون روزبه‌روز قوی‌تر شده و در آینده نیز قوی‌تر از حال، خواهد شد. (سایت خامنه‌ای۲۲مهر)

 

رویترز گزارش داد: «بر اساس بیانیه وزارت‌خارجه چین که روز شنبه منتشر شد، فرستاده ویژه چین در امور خاورمیانه‌ روز جمعه با نمایندگان اتحادیه عرب در چین برای یک جلسه اضطراری درباره بحران اسراییل و غزه دیدار کرد. ژای جون، فرستاده ویژه چین (در امور خاورمیانه) در نشست با نمایندگان اتحادیهٔ عرب گفت که این کشور از اتحادیهٔ عرب... . در ایفای نقش مهم در «مسأله فلسطین» حمایت می‌کند و به‌ارائه کمکهای بشردوستانه به‌مردم فلسطین ادامه خواهد داد».

 

از سوی دیگر امیر عبداللهیان وزیر خارجه رژیم آخوندی بیانیه اتحادیه عرب را ناامید کننده توصیف کرد و گفت: مواضع مبهم و دو پهلو خدمتی به ارزش‌ها و اهداف کشورهای اسلامی نخواهد کرد.

به‌گزارش پترا خبرگزاری اردن ۲۲مهر، ایمن صفدی وزیر خارجه و معاون نخست‌وزیر این کشور هشدار داد: «جنگ اسراییل در نوار غزه، یک فاجعهٔ انسانی را به‌دنبال خواهد داشت؛ (این) مجازات جمعی بیش از دو میلیون فلسطینی است و کل منطقه را به‌سمت پرتگاه سوق می‌دهد».

 

به‌گزارش اسکای‌نیوز ۲۲مهر، اسقف اعظم کانتربری بالاترین مقام مذهبی در انگلستان خواستار باز شدن یک کریدور بشردوستانه در غزه در مواجهه با یک حمله زمینی گسترده شد.

اسقف جاستین ولبی Justin Welby گفت: «بیش از دو میلیون غیرنظامی در غزه که نیمی از آنها کودک هستند، با یک فاجعه روبه‌رو هستند. همان‌طور که در کنوانسیون ژنو آمده است، هر چه سریعتر ایجاد یک راهرو و کاروان بشردوستانه ضروری است».

 

سایت رسمی اتحادیهٔ اروپا در بیانیه‌یی دربارهٔ دیدار مسئول سیاست خارجی این اتحادیه و وزیر خارجهٔ چین، گزارش داد: « (جوزب بورل) مجدداً محکومیت اتحادیه اروپا را در مورد همه حملات علیه غیرنظامیان مورد تأکید قرار داد و تعهدات طرفین را تحت قوانین بین‌المللی بشردوستانه برای اجازه دسترسی بدون مانع به‌آب، غذا و دارو یادآور شد.(سایت سیاست خارجی اتحادیهٔ اروپا: ۲۱مهر)

 

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، جوزب بورل رئیس سیاست خارجی اتحادیهٔ اروپا روز شنبه گفت که اجرای طرح اسراییل برای خارج‌کردن بیش از یک میلیون نفر از شمال غزه در عرض یک روز، «تماماً غیرممکن» است.

بورل در یک کنفرانس مطبوعاتی در پکن، گفت: «من این‌را به‌عنوان موضع رسمی اتحادیهٔ اروپا می‌گویم... که اجرای (طرح تخلیه) تماماً و تماماً غیرممکن است... تصور این‌که بشود یک میلیون نفر را در عرض ۲۴ساعت در وضعیت مثل غزه جابه‌جا کرد، فقط می‌تواند به‌یک بحران انسانی منجر شود»(خبرگزاری فرانسه: ۲۲مهر)

 

مایک پمپئو وزیر خارجهٔ قبلی آمریکا روز ۲۱مهر در حساب ایکس خود، نوشت: ما باید تضمین کنیم که عامل اصلی یعنی رژیم ایران مورد حسابرسی قرار بگیرد».

 

۵۵تن از نمایندگان کنگرهٴ آمریکا از حزب دموکرات در نامه‌یی به‌ رئیس‌جمهور این کشور نوشتند: «ما عمیقاً نگران دستور تخلیهٔ بیش از یک میلیون غیرنظامی از شمال غزه طی ۲۴ساعت و پیامدهای انسانی ویرانگر ناشی از آن هستیم... همان‌طور که هم نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی و هم کمیسیون حقوق‌بشر سازمان ملل‌متحد گفته‌اند، تحمیل محاصره کامل بر غزه و محروم کردن ۲.۳میلیون غیرنظامی فلسطینی که جایی برای رفتن ندارند و نیمی از آنها کودک هستند از غذا، آب و برق، نقض قوانین بین‌المللی بشردوستانه خواهد بود».

۵۵نمایندهٔ دموکرات کنگره بر لزوم رسیدن غذا، آب، سوخت و برق به‌غزه تأکید کردند.

(سایت نمایندهٔ کنگره پرامیلا جایاپال: ۲۱مهر)

 

خبرگزاری رویترز شنبه ۲۱ مهر گزارش کرد، نماینده فلسطین در سازمان ملل متحد از آنتونیو گوترز، دبیرکل سازمان ملل متحد خواست تا اقدامات بیشتری را برای توقف حملات اسراییل به غزه انجام دهد.

ریاض منصور پیش از نشست سفرای گروه عرب در سازمان ملل متحد به خبرنگاران گفت: کارهایی که تاکنون برای توقف این جنگ صورت گرفته است کافی نیست. هیچ جای امنی در غزه وجود ندارد. وی افزود: ما باید فوراً این جنگ را متوقف کنیم. ما باید کاروانهای غذا و دارو را برای کمک به مردم آنجا بفرستیم و باید از انجام این پاکسازی قومی جلوگیری کنیم.

سفرای گروه عرب خواستار آتش‌بس، دسترسی کمکهای بشردوستانه به غزه و توقف هر گونه آوارگی دسته‌جمعی فلسطینیان شدند.

 

آنتونیو گوترز روز جمعه ۲۰مهرپشت درهای بسته ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل را در مورد وضعیت غزه توجیه کرد. او به خبرنگاران گفت: وضعیت در غزه به خطرناک‌ترین حد خود رسیده است . گوترز افزود: در تماس دائمی با رهبران سراسر منطقه هستیم و برای;جلوگیری از تشدید خطرناک وضعیت در کرانه باختری یا مناطق دیگر است نیز تلاش می‌کنیم.

 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/7f91ab12-dda2-48e8-b06a-60b2442447b7"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات