728 x 90

هشدار دوباره تروئیکای اروپایی نسبت به ناکامی رژیم ایران در دستیابی به توافق احیای برجام

تروئیکای اروپایی
تروئیکای اروپایی

انگلستان، فرانسه و آلمان روز شنبه ۱۹شهریور در بیانیه‌ای ضمن هشدار عنوان کردند که با توجه به ناکامی رژیم ایران در دستیابی به توافق برای احیای برجام،  با شرکای بین‌المللی خود درباره بهترین راه مواجهه با ادامه توسعه برنامه هسته‌یی ایران و عدم همکاری رژیم ایران با آژانس و توافقات پادمانی، مشورت خواهیم کرد.

سه قدرت اروپایی تأکید کرده‌اند که برجام به هیچ‌وجه نمی‌تواند بهانه‌یی باشد تا ایران از تعهدات الزام‌آور قانونی خود در رابطه با منع اشاعه تسلیحات هسته‌یی شانه خالی کند و باید درباره منشاء اورانیوم پیدا شده در سایت‌های خود به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توضیح فنی معتبر بدهد.

ایران پس از چند روز به این پیشنهاد پاسخ داد و در پی پاسخ آمریکا بار دیگر ملاحظات خود را با اتحادیه اروپا که نقش میانجی را ایفا می‌کند در میان گذاشت، اما مقامات آمریکایی می‌گویند که این پاسخ گامی به عقب بوده است.

اعضای اروپایی برجام نیز در ادامه بیانیه مشترک خود با اشاره به پیشنهاد نهایی اتحادیه اروپا گفته‌اند که «متأسفانه ایران ترجیح داده از این فرصت دیپلماتیک حساس استفاده نکرده و به‌جای آن، به برنامه هسته‌یی خود، فراتر از هر گونه توجیهی برای غیرنظامی بودن آن، ادامه می‌دهد».

در حالی که ما در حال نزدیک‌تر شدن به توافق بودیم، رژیم ایران موضوعات جداگانه‌ای را بازگشایی کرد که مربوط به تعهدات بین‌المللی الزام‌آور حقوقی آن تحت معاهده منع گسترش سلاحهای هسته‌یی (NPT) و توافق پادمانهای NPT منعقد شده با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) است.
این خواسته اخیر تردیدهای جدی را در مورد نیات و تعهد ایران به نتیجه موفقیت‌آمیز برجام ایجاد می‌کند.
موضع ایران در تضاد با تعهدات الزام‌آور قانونی آن است و چشم‌انداز بازگرداندن برجام را به خطر می‌اندازد.
در ماه ژوئن، شورای حکام آژانس با اکثریت قاطع قطعنامه‌ای را تصویب کرد که از ایران می‌خواهد برای پاسخ به سؤالات باقی مانده آژانس اقدامی فوری انجام دهد. سه ماه بعد، ایران هیچ اقدامی انجام نداده است، همان‌طور که در آخرین گزارش مدیرکل آژانس تأیید شده است.
موضع ما هم‌چنان روشن و ثابت است. ایران باید به‌طور کامل و بدون تأخیر با حسن‌نیت با آژانس همکاری کند. این برعهده ایران است که از نظر فنی پاسخ‌های معتبری به سؤالات آژانس در مورد محل اختفای همه مواد هسته‌یی در خاک خود بدهد.
برجام به هیچ‌وجه نمی‌تواند برای رهایی ایران از تعهدات الزام‌آور قانونی که برای نظام جهانی منع اشاعه ضروری هستند، استفاده شود.
با توجه به شکست ایران در انعقاد توافق روی میز، ما در کنار شرکای بین‌المللی درباره بهترین روش برای رسیدگی به ادامه تشدید تنش هسته‌یی ایران و عدم همکاری با آژانس در رابطه با توافق پادمان NPT مشورت خواهیم کرد. (سایت وزارت خارجه آلمان ۱۹ شهریور)

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a9443c9b-0077-4632-b1db-8e3598e8de05"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات