728 x 90

هشدار به تیک تاک شرایط انفجاری ناشی از گسترش کرونا و فقر و محرومیت

وداع با جانباختگان کرونایی در هرمزگان - عکس از آرشیو
وداع با جانباختگان کرونایی در هرمزگان - عکس از آرشیو

روزنامه حکومتی شرق یکشنبه ۱۳تیر در گزارشی پیرامون تاخت و تاز کرونا و تلفات ناشی از آن به گوشه‌ای از این بحران فراگیر اجتماعی و تبعات آن اعتراف کرد و نسبت به ادامه این روند هشدار داد.

این روزنامه حکومتی در رابطه با جولان کرونا در استان سیستان و بلوچستان نوشت: در روزهای گذشته تست روزانه حدود ۴۰درصد از مراجعین یعنی بیش از هزار نفر در استان مثبت بوده و گزارش‌شده که بیش از ۹۰درصد از مبتلایان به ویروس انگلیسی کرونا مبتلا شده‌اند.
در ادامه این مطلب آمده است: مرگ بسیاری از این افراد در آمارهای رسمی ثبت نمی‌شود. بنا بر آمارهای رسمی شمار قربانیان کرونا در استان سیستان و بلوچستان از مرز هزار و ۶۰۰نفر گذشته است.

روزنامه شرق سپس ضمن اشاره به فاجعه اجتماعی و فقر و محرومیت در این استان می‌نویسد:
استان سیستان و بلوچستان از نظر شاخص توسعه انسانی، امید به زندگی، درآمد سرانه، تعداد پزشک و تخت بیمارستانی، نرخ مرگ‌ومیر نوزادان، توسعه آموزشی و توسعه متوازن و پایدار در آخرین پله در میان استانهای کشور قرار گرفته است. نیمی از جمعیت شهرهای بزرگ استان در حاشیه‌ها شهرها زندگی می‌کنند. جلوه‌های فقر در میرآباد و امیرآباد در چابهار کریه‌ترین چهره نابرابری و فقر در کشور را نمایان می‌کند. دهها هزار نفر از ساکنان روستاهای استان از آب آشامیدنی سالم بی‌بهره‌اند و به روش آب‌رسانی با خودرو به آنها آب‌رسانی می‌شود. بیش از ۷۰۰هزار نفر تنها به یک بیمارستان ۲۰۰تخت‌خوابی دسترسی دارند و ۱۰شهرستان استان فاقد بیمارستان است. در روزهای اخیر نیز کمبود دستگاههای اکسیژن‌ساز بیش از پیش بر مشکلات بیماران کرونایی در این استان افزوده است.

این روزنامه حکومتی به‌مشابه همین بحرانها در شهرستان سردشت در آذربایجان غربی اشاره می‌کند و می‌نویسد: شهرستان سردشت و مردمان شریف این خطه از ایران با مسائل و مشکلات قابل توجهی دست‌ و پنجه نرم می‌کنند. راههای ارتباطی و جاده‌های نامناسب از جمله در حوزه‌های روستایی، در بن‌بست قرار گرفتن شهر سردشت و عدم توجه جدی برای ساخت راههای تازه با هدف دسترسی آسان‌تر این شهرستان به دیگر نقاط کشور از جمله در مسیر بوکان، کمبودهای طاقت‌فرسا در حوزه بهداشت و درمان، بی‌کاری و فقر و مواردی از این دست موجب شده هموطنان سردشتی با مسائل توسعه‌ای قابل توجهی روبه‌رو باشند.


این روزنامه حکومتی در پایان با اعتراف به سیستم نهادینه شده فساد و رانت‌خواری در حاکمیت آخوندی در مورد فقر و فلاکت و محرومیت مردم این استانها نوشت: هنوز شمار د‌ر خور توجهی از هموطنان در این مناطق درد ناشی از فقر و محرومیت مزمن را با دل و جان تجربه می‌کنند. گروهی با سوخت‌بری و کولبری جان و سلامت خود را به خطر انداخته و گروهی دیگر مهاجرت را برمی‌گزینند. فقر و بی‌کاری سایه سنگین خود را بر این استانها و مناطق گسترانیده...


در ادامه این مطلب ضمن هشدار به تیک تاک شرایط انفجاری و ملتهب جامعه و سرانجام آن
افزوده است: بی‌توجهی‌ها، رانت‌خوری، ناکارآمدی سیستم دولتی و فساد و عدم توجه به بنیانهای کارشناسی اقدمات مبتنی بر آمایش سرزمین موجب چنین رنج‌ها و فلاکتی برای شمار زیادی از هموطنان شده است. استمرار این وضعیت افزون بر افزایش فقر و درماندگی هم‌وطنان، پیامدهای امنیتی شایان توجهی نیز در پی خواهد داشت.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/3405de79-f00f-4d18-818d-29faf8fcb6e6"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات