728 x 90

هشدار آلمان به رژیم نسبت به ممانعت از کار بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

بازرسان آژانس - عکس از آرشیو
بازرسان آژانس - عکس از آرشیو

آلمان به رژیم ایران نسبت به ممانعت از کار بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هشدار داد. یک منبع دیپلماتیک در برلین به رویترز گفت: «این کاملاً غیرقابل قبول خواهد بود که رژیم ایران جلوی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را بگیرد. ما مصرانه از رژیم ایران می‌خواهیم که از برداشتن این گام خودداری کند و در ارتباط با این موضوع، در تماس نزدیک با شرکای خود می‌باشیم» (خبرگزاری رویترز ۲۸بهمن).

پنج روز مانده به موعد تعیین‌شده توسط مجلس ارتجاع در مورد خروج از پروتکل الحاقی، غریب‌آبادی نماینده دائم رژیم در سازمانهای بین‌المللی روز دوشنبه ۲۷بهمن اعلام کرد، نامه توقف اجرای اقدامات داوطلبانه به مدیرکل آژانس ارائه شد.

وی گفت: نامه توقف اجرای داوطلبانه تحت برجام از تاریخ ۲۳فوریه (۵ اسفند) عصر دوشنبه به مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تحویل داده شده تا در اسرع وقت اقدامات لازم را برای اجرای توقف اقدامات مختلف داوطلبانه، شامل اجرای پروتکل الحاقی، به‌عمل آورد.

جواد ظریف، وزیر خارجه رژیم نیز در مصاحبه خبرگزاری ژاپنی کیودو خطاب به بایدن نوشت: پنجره حل بن‌بست به‌زودی بسته می‌شود. چرا که سوم اسفند اجرای پروتکل الحاقی متوقف خواهد شد.

وی افزود: آقای بورل می‌تواند جدول زمانی را در مشورت با جمهوری اسلامی و آمریکا مشخص کند. کاملاً مشخص است که آمریکا باید گام اول را بردارد (روزنامه حکومتی انتخاب ۲۸بهمن).

خبرگزاری رویترز ۲۸بهمن گزارش داد: رژیم ایران روز دوشنبه گفت اگر سایر طرفهای برجام۲۰۱۵ به التزاماتشان عمل نکنند از هفته آینده بازرسیهای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را بلوکه می‌کند، این چالشی برای رئیس‌جمهور بایدن است که امید دارد این توافق را تجدید نماید.

آخوند روحانی در دیدار با وزیر خارجه قطر گفت دولت جدید آمریکا چاره‌ای جز جبران اشتباهات دولت قبل و عمل به تعهدات قانونی ندارد.

آخوند روحانی افزود: هر زمانی که آمریکا تحریم‌های غیرقانونی را لغو و به قانون بازگردد، بلافاصله جمهوری اسلامی هم به همه تعهدات خود در قالب برجام باز خواهد گشت (سایت روحانی ۲۷بهمن).

به‌دنبال سفر وزیر خارجه قطر به تهران، خبرگزاری حکومتی انتخاب در این باره گزارش کرد که بایدن شروطی برای برجام دارد و آمریکایی‌ها تصور می‌کنند زمان به ضرر جمهوری اسلامی است.

این منبع نوشت: منافع ملی قطر تا حدود زیادی تحت تاثیر روابط بین ما و آمریکاست، ولی این‌که آیا این اقدامات می‌تواند نتیجه بخش باشد، خیلی قابل پیش‌بینی و تصور نیست.

این منبع افزود: بایدن صراحتاً اشاره کرده که برای برجام شرط و شروطی را در نظر دارد. شبیه همین مواضع را ترامپ هم داشت. آمریکایی‌ها تصور می‌کنند که گذشت زمان به ضرر جمهوری اسلامی است و در نهایت نظام ایران خواسته و شروط آمریکا را باید بپذیرد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/7980eda4-fb9e-4615-904a-e61e8bca75f4"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات