728 x 90

هشتمین روز حمله روسیه به اوکراین - مقاومت سرسختانه مردمی

نبردهای سنگین در اوکراین
نبردهای سنگین در اوکراین

آخرین تحولات اوکراین

سی.ان.ان: به گفته یک مقام آمریکایی و یک منبع کنگره در این باره، ایالات متحده صدها موشک ضدهوایی استینگر را برای اولین بار طی چند روز گذشته به اوکراین از جمله بیش از ۲۰۰ موشک در روز دوشنبه تحویل داده است.
در اوایل سال جاری، آمریکا به کشورهای بالتیک از جمله لیتوانی، لتونی و استونی چراغ سبز نشان داد تا تسلیحات ساخت آمریکا را که در اختیار دارند، از جمله استینگر به اوکراین ارسال کنند. اما تاکنون دولت بایدن از ارائه مستقیم استینگرها به اوکراین توسط ایالات متحده خودداری کرده بود، در حالی که آنها تسلیحات مرگبار دیگری را ارائه کرده بودند... .

رویترز - جوزف بورل رئیس دیپلوماسی اتحادیه اروپا خواستار آتش‌بس فوری در اوکراین شد

رویترز -  لیز تراس وزیر خارجه بریتانیا: ما باید مطمئن شویم که اقتصاد روسیه فلج شده است. تراس در یک کنفرانس خبری در لیتوانی گفت: «ما باید... اقتصاد روسیه را تنزل دهیم. ما باید مطمئن شویم که اقتصاد روسیه فلج شده و به همین دلیل قادر به تأمین بودجه پوتین و ماشین جنگی نباشد.

رویترز - لیتوانی به اتحادیه اروپا: تمام بانک‌های روسیه را از سوئیفت جدا کنید، واردات انرژی از روسیه را متوقف کنید. گابریلیوس لندسبرگیس (Gabrielius Landsbergis) در ویلنیوس گفت: «ما باید تلاش کنیم که همه بانکهای روسیه از سوئیفت قطع شوند، باید جرأت کنیم از واردات انرژی از روسیه به اروپا خودداری کنیم».

رویترز - لاوروف روسیه: بدون شک راه‌حلی برای بحران اوکراین پیدا خواهد شد. سرگی لاورف، وزیر خارجه روسیه روز پنجشنبه به تلویزیون دولتی روسیه: تردیدی ندارد راه‌حلی برای بحران اوکراین پیدا خواهد شد، اما گفتگوی روسیه با غرب باید بر اساس احترام متقابل باشد. لاورف بار دیگر تأکید کرد که مسکو نمی‌تواند تهدید نظامی اوکراین را که به‌گفته او از واشنگتن دستور می‌گیرد، تحمل کند.

رویترز - انگلیس می‌گوید روسیه در اوکراین تسلیحات ترموباریک مستقر کرده است. بن والاس وزیر دفاع بریتانیا روز پنجشنبه طی دیدارش از استونی: پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، سامانه‌های تسلیحات ترموباریک را در اوکراین مستقر کرده و لندن نگران است که تا چه اندازه می‌توان از آنها استفاده کرد.

رویترز - مقام اتحادیه اروپا: تحریمهای اتحادیه اروپا در مورد روسیه شروع تأثیر گذاشتن کرده‌اند.

رویترز - زلنسکی رئیس جمهور اوکراین طی کلیپی ویدیویی در روز پنجشنبه گفت: با وجود گلوله‌باران بلاوقفه از شب قبل توسط مسکو؛ خطوط دفاعی در برابر حملات روسیه کماکان حفظ شده‌اند. زلنسکی گفت: «ما چیزی جز آزادی خودمان برای از دست دادن نداریم» و افزود که اوکراین از متحدان بین‌المللی خود تسلیحات روزانه دریافت می‌کند.

رویترز - روسیه به غرب نسبت به تشدید تنش هشدار داد. سرگی ریابکف معاون نخست‌وزیر روسیه روز پنجشنبه نسبت به تشدید تنشها با روسیه هشدار داد.

رویترز - مقامات گمرک فرانسه کشتی باری دیگری را به‌دلیل تحریمهای روسیه توقیف کردند. کشتی پولا اریاک (Pola Ariake) با پرچم پاناما حرکت می‌کند، اما مقامات آن را متعلق به روسیه می‌دانند.

رویترز - آلمان خواستار تحقیق درباره نقض حقوق‌بشر روسیه در اوکراین است. آنالینا بربوک، وزیر خارجه آلمان روز پنجشنبه خواستار تحقیقات فوری برای بررسی آنچه که او نقض حقوق‌بشر توسط روسیه در جریان تهاجم روسیه به اوکراین خواند، شد. بربوک در پیامی ویدئویی به شورای حقوق‌بشر سازمان ملل گفت: «ما باید در برابر این حمله بایستیم. حقوق‌بشر امری جهانی است».

 

رئیس‌جمهور اوکراین خواستار ادامه مقاومت شد

رئیس‌جمهور اوکراین بامداد پنجشنبه طی پیامی از اوکراینی‌ها خواست به مقاومت ادامه دهند. زلنسکی گفت: ما مردمی هستیم که در این یک هفته، نقشه‌های دشمن را به‌هم ریختیم. نیروهای روسیه در اینجا نه غذایی دارند و نه آرامشی.

 

انفجارهای مهیب در کی‌یف

در ساعات نخست روز پنجشنبه ۱۲اسفند حداقل چهار انفجار در کی‌یف، پایتخت اوکراین، شنیده شد. دست کم چهار انفجار بزرگ حوالی ساعت ۳ بامداد به وقت محلی، آسمان کی‌یف را روشن کرد. دو انفجار قوی در مرکز شهر گزارش شد و بعد از آن دو انفجار دیگر در نزدیکی یک ایستگاه مترو روی داد. آژیرهای خطر به صدا در آمده است. مشخص نیست که اهداف این حمله چه بوده یا چند نفر مجروح بر جای گذاشته است.

اولین انفجار موجب به لرزه در آمدن شهر شد و بسیار نزدیک به پناهگاهی است که صدها نفر در مقابل گلوله‌باران روسیه در آن مخفی شده بودند.

یکی از مشاوران وزارت کشور اوکراین گفت که آسیب به زیرساختها به‌دلیل سقوط لاشه یک موشک پس از رهگیری توسط سامانه‌های پدافند هوایی ایجاد شده است.

 

نبردهای سنگین در اوکراین

نبردهای سنگین در اوکراین

 

تازه‌ترین تحولات اوکراین

رویترز - آژانس پناهندگان سازمان ملل روز پنجشنبه اعلام کرد یک میلیون پناهجو از اوکراین در یک هفته پس از تهاجم روسیه، از اوکراین خارج شده‌اند.

خبرگزاری فرانسه (۱۲اسفند): - آژانس پناهندگان سازمان ملل روز پنجشنبه اعلام کرد که یک میلیون پناهجو از اوکراین در یک هفته پس از تهاجم روسیه گریخته‌اند. فیلیپو گراندی، کمیسر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان، در توئیتی نوشت: «فقط طی هفت روز شاهد مهاجرت یک میلیون پناهجو از اوکراین به کشورهای همسایه بودیم. او همزمان خواهان توقف جنگ شد

خبرگزاری فرانسه - نیروهای روسیه شهر خرسون در دریای سیاه در جنوب اوکراین را تصرف کردند.

خبرگزاری فرانسه - بر اساس گزارشها، نیروهای روسی ماریوپول، یک بندر استراتژیک در دریای آزوف را که بین کریمه تحت کنترل روسیه و جمهوریهای جدا شده دونباس قرار دارد، محاصره کرده‌اند.

خبرگزاری فرانسه - دومین شهر اوکراین، خارکیف، هم‌چنان زیر گلوله‌باران شدید روسیه قرار دارد و ساختمانهای پلیس و دانشگاه در میان آخرین مورد حمله قرار می‌گیرند. سازمان امنیت و همکاری اروپا می‌گوید یکی از اعضای هیأت ناظر این سازمان در اوکراین در گلوله‌باران کشته شده است.

 

تصویری از گلوله‌باران شهر خارکیف

تصویری از گلوله‌باران شهر خارکیف

 

خبرگزاری فرانسه - روسیه می‌گوید ۴۹۸ سرباز این کشور در اوکراین کشته شده‌اند که این اولین آمار کشته شده از زمان حمله ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در یک هفته پیش است.

خبرگزاری فرانسه -دادستان ارشد دیوان کیفری بین‌المللی می‌گوید که تحقیقات فعال در مورد جنایات جنگی احتمالی در اوکراین پس از این‌که دفتر وی از حمایت ۳۹کشور برخوردار شد، فوراً شروع خواهد شد.

خبرگزاری فرانسه - روسیه در گفتگو با اوکراین که قرار است روز پنجشنبه در مرز بلاروس و لهستان برگزار شود، احتمال بحث درباره آتش‌بس را مطرح کرد.

 

رویترز - شرکت راه‌آهن دولتی اوکراین اعلام کرد، در حالی که مجمع عمومی سازمان ملل خواستار پایان دادن به تهاجم روسیه از سوی روسیه شده بود، انفجاری در اواخر روز چهارشنبه در ایستگاه راه‌آهن کی‌یف رخ داد که در آن هزاران زن و کودک در حال تخلیه بودند. یکی از مشاوران وزارت کشور گفت که این انفجار ناشی از لاشه موشک کروز سرنگون شده روسیه بوده است نه حمله مستقیم راکت. هنوز از تلفات این حادثه خبری منتشر نشده است و ساختمان ایستگاه متحمل خسارت جزیی شده است. قطارها به حرکت خود ادامه دادند.

- دومین شهر بزرگ اوکراین، خارکف، نیز در هفتمین روز جنگ مورد بمباران شدید قرار گرفت، اما اوکراینی‌ها ادعای روسیه مبنی بر تصرف بندر خرسون در دریای سیاه توسط نیروهای این کشور را رد کردند. یک مقام آمریکایی هم‌چنین گفت که کنترل خرسون هم‌چنان مورد مناقشه است و گفت که به‌نظر می‌رسد نیروهای روسیه در هدف قرار دادن زیرساختهای داخل کی‌یف تهاجمی‌تر می‌شوند زیرا پیشرویهای روسیه در مواجهه با مقاومت شدید اوکراین کند می‌شود.

- امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه از شجاعت اوکراینی‌ها در مواجهه با جنگی که به‌گفته او تنها مقصرش پوتین است، تمجید کرد. ماکرون در یک سخنرانی در تلویزیونی ملی گفت: «روزهای پیش رو احتمالاً سخت‌تر خواهند بود».

دفتر حقوق‌بشر سازمان ملل متحد اعلام کرد که کشته شدن ۲۲۷غیرنظامی و ۵۲۵ زخمی در جریان درگیریها در اوکراین تا نیمه‌شب اول مارس را تأیید کرده است که عمدتاً ناشی از «استفاده از سلاحهای انفجاری با منطقه برخورد گسترده» بوده است. دفتر حقوق‌بشر سازمان ملل هشدار داد که به‌دلیل تأخیر در گزارش، تلفات واقعی بسیار بیشتر خواهد بود.

- پس از ناکامی در تصرف سریع شهرهای بزرگ و تسلط بر ارتش اوکراین، مقامات آمریکایی برای روزها گفته‌اند که آنها معتقدند روسیه در عوض به‌دنبال محاصره شهرها، قطع راههای تدارکات و فرار و سپس حمله با نیروی زرهی، نیروهای زمینی و مهندسان خواهد بود.

- شدیدترین بمباران خارکف، شهری با ۱.۵ میلیون نفر در شرق را درنوردیده است و این مرکز را به یک زمین بایر بمباران شده از ساختمانهای ویران شده و آوار تبدیل کرده است.

- به‌گفته یک مقام آمریکایی، در ارزیابی واشنگتن، به‌رغم پرتاب بیش از ۴۵۰ موشک روسی علیه اهداف اوکراینی، از روز سه‌شنبه تاکنون هیچ تغییر قابل توجهی در زمین در اوکراین ایجاد نشده است.

- سرگیی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، گفت که مسکو هم‌چنان به‌دنبال «غیر نظامی‌سازی» اوکراین است و گفت باید فهرستی از تسلیحات مشخصی وجود داشته باشد که هرگز نمی‌توانند در خاک اوکراین مستقر شوند. مسکو با تلاش کی‌یف برای پیوستن به ناتو مخالف است.

- وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که از آغاز تهاجم، ۴۹۸ سرباز روس در اوکراین کشته و ۱۵۹۷ سرباز دیگر زخمی شده‌اند اولین باری است که مسکو آمار تلفات خود را اعلام می‌کند. خبرگزاری اینترفاکس گزارش داد که بیش از ۲۸۷۰ سرباز اوکراینی و «ملی‌گرایان» کشته شده‌اند.

- دولتهای غربی می‌گویند که پیشروی اصلی روسیه در پایتخت - یک ستون زرهی عظیم که کیلومترها در امتداد جاده کی‌یف امتداد دارد - برای روزها به‌طور عمده در جای خود متوقف شده است.

رویترز: ایگور کولیخایف، شهردار شهر خرسون اوکراین روز چهارشنبه گفت که نیروهای روسی در خیابان‌ها حضور داشتند و به‌زور وارد ساختمان شورای شهر شدند.

- نیروهای روسی برای هفتمین روز به کی‌یف پایتخت اوکراین و دیگر شهرها حمله کردند. مجمع عمومی سازمان ملل متحد در یک رأی‌گیری تاریخی این تهاجم را محکوم می‌کند. برندهای جهانی از روسیه خارج می‌شوند و انزوای اقتصادی آن را عمیق‌تر می‌کنند

- آنتون هراشچنکو، مشاور وزارت کشور اوکراین گفت که انفجار قوی در نزدیکی ایستگاه مرکزی قطار کیف ممکن است منبع گرمایش مرکزی شهر را در بحبوحه دمای یخبندان قطع کرده باشد.

-ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، گفت که کرملین قادر نخواهد بود اوکراین را با بمباران و حملات هوایی بگیرد

-میخائیلو پودولیاک مشاور رئیس‌جمهور اوکراین به رویترز گفت که یک هیأت اوکراینی برای دور دوم مذاکرات با روسیه رفته است.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/e69dfd2d-0f5f-4776-a488-54363e04ecc3"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات