728 x 90

هشتادمین روز جنگ در غزه - خبرگزاری فرانسه: فلسطینی‌ها با بمباران غزه در کریسمس، احساس شادی ندارند

جنگ در غزه
جنگ در غزه

اخبار و تحولات هشتادمین روز جنگ در غزه و اسراییل در این صفحه به روز می‌شود.

 

روز دوشنبه با آغاز هشتادمین روز جنگ غزه، در حالی‌که فلسطینیان در بیت لحم شب کریسمس غم‌انگیزی را سپری کردند، ساکنان غزه نیز یکی از خونین‌ترین شبهای بمباران توسط اسراییل را پشت سر نهادند. این در حالی است که به‌گفته مقامات ملل متحد، شبح قحطی و گرسنگی بر ساکنان غزه سایه افکنده است.

تلویزیون العربیه در گزارشی از تحولات جنگ گفت: در شب کریسمس، بمباران نوار غزه لحظه‌ای متوقف نشد. به‌گفته این منبع طی ۲۴ساعت گذشته، حدود ۵۰نقطه در غزه هدف حملات هوایی قرار گرفتند. این حملات طی این مدت، در خان یونس ۲۳کشته و در مرکز غزه ۱۲کشته بر جای گذاشت

 

آسوشیتدپرس بعدازظهر دوشنبه به‌نقل از پزشکان فلسطینی گزارش داد که آمار کشته‌شدگان حمله به کمپ پناهندگان مغازی به ۱۰۶تن رسیده و این حمله را یکی از مرگبارترین حملات هوایی اسراییل از شروع جنگ دانست.

 

خبرگزاری فلسطینی وفا روز یکشنبه نوشت: بر اساس آخرین آمار منتشر شده از سوی وزارت بهداشت، بمبارانهای اسراییل در غزه، تاکنون ۲۰۵۰۰ کشته و حدود ۵۴هزار و ۳۶ مجروح بر جای گذاشته است.

 

اونروا آژانس ملل‌متحد برای پناهندگان فلسطینی اعلام کرد که از شروع جنگ تاکنون ۱۴۲نفر از کارمندانش در غزه کشته شده‌اند.

 

روز دوشنبه ارتش اسراییل اعلام کرد سربازان اسراییل مقر فرماندهی حماس در شمال غزه را که دهها متر در زیر زمین و در یک شبکه دو لایه‌ای از تونلهای پیچیده قرار داشت کشف کردند.

سخنگوی ارتش اسراییل گفت یکی از فرماندهان حماس و چند تن از همراهانش در عملیات هوایی در منطقه خان یونس کشته شده است. وی هم‌چنین گفت طی ۲۴ساعت گذشته نیروی هوایی اسراییل مجموعه‌یی از مقرها و زیرساختهای عملیاتی حزب‌الله در خاک لبنان را هدف قرار داده است.

 

اسرائیل اعلام کرد طی عملیات نظامی ارتش اسراییل در روزهای شنبه و یکشنبه، ۱۳سرباز اسراییل کشته شدند. دو تن از سربازان آن نیز در روز یکشنبه کشته شده‌اند. آمار سربازان اسراییلی کشته شده در حملات زمینی از ۲۰اکتبر به ۱۵۶تن رسیده است.

 

تایمز اسراییل روز یکشنبه خبر داد مقامات اسراییلی در حال بررسی گزینه‌یی مبنی بر دادن تأمین جانی به یحیی سینوار و محمد ضیف از رهبران حماس در غزه در ازای خروجشان از غزه و رفتن به قطر یا کشور دیگری هستند.

تایمز به‌نقل از چند منبع اسراییلی افزود این توافق تنها به‌عنوان بخشی از یک راه‌حل برای پایان دادن به جنگ و آزادی گروگانها ارائه شده است.

 

نیویورک تایمز در گزارشی درباره تظاهرات علیه جنگ در غزه و حملات اسرائیل، این اعتراضات را با تظاهرات دانشگاههای آمریکا علیه بمبارانهای ویتنام مقایسه کرده و خاطرنشان می‌کند از نظر بسیاری از کسانی که بمبارانهای آن دوره را مطالعه کرده‌اند، بمبارانها و حملات هوایی به غزه نیز یک تخریب هوایی قدرتمند و گسترده علیه یک سرزمین کوچک و توسعه نیافته است.

 

به‌گزارش خبرگزاری وفا، نبیل ابورودینه معاون نخست‌وزیر و وزیر اطلاع‌رسانی دولت فلسطین در سخنرانی خود در نشست شورای اجرایی وزرای اطلاع‌رسانی کشورهای عربی در طرابلس گفت، اولویت برای محمود عباس و رهبری فلسطین، توقف فوری این جنگ... و وارد کردن کمکهای بشردوستانه فوری به نوار غزه است... وی افزود سازمان آزادیبخش فلسطین تنها نماینده قانونی مردم فلسطین است

 

خبرنگار ارشد سی.ان.ان در کاخ‌سفید دربارهٔ حملهٔ پهپادی رژیم به یک کشتی در اقیانوس هند، گفت: «آمریکا به‌طور مستقیم (رژیم) ایران را مقصر این واقعه دانست. قبلاً دربارهٔ تشدید (تنش) در منطقه و نیابتی‌های تحت حمایت (رژیم) ایران صحبت می‌کردند (اما). در این مورد مستقیماً (رژیم) ایران را مقصر می‌دانند و این اتفاق از حملات ۷اکتبر تاکنون صورت نگرفته بود».

 

وایر خبرگزاری فرانسه - دوشنبه ۴دیماه نوشت:
ارتش اسرائیل روز دوشنبه اعلام کرد که دو سرباز دیگر کشته شده‌اند و تعداد نیروهای کشته شده از روز جمعه به ۱۷نفر و از زمان آغاز حمله زمینی اسرائیل در ۲۷ اکتبر به ۱۵۶نفر رسیده است.

جاناتان کنریکوس، سخنگوی ارتش اسرائیل، گفت که نیروها به کنترل در شمال غزه نزدیک شده اند و اکنون ما تلاشهای خود را علیه حماس در جنوب غزه متمرکز می کنیم.

دو زندانی آزاد شده فلسطینی و یک پزشک روز یکشنبه گفتند که فلسطینیان تحت اسارت ارتش اسرائیل در نوار غزه متحمل شکنجه شده اند، اتهامی که ارتش آن را رد کرده است...

مروان الحمس، مدیر بیمارستان در جنوب شهر رفح، به خبرگزاری فرانسه گفت: حدود ۲۰مردی که از بازداشت اسرائیل آزاد شده اند بر بدنشان آثار کبودی و ضربات دیده می شود.

 

خبرگزاری فرانسه: فلسطینی‌ها با بمباران غزه در کریسمس، احساس شادی ندارند.
فلسطینی‌ها گفتند که در کریسمس امسال با بمباران غزه توسط اسرائیل، و بدون چشم‌اندازی از پایان جنگ که حماس می‌گوید بیش از ۲۰۰۰۰کشته بر جای گذاشته است، احساس شادی نمی‌کنند.

خبرگزاری فرانسه: ارتش اسراییل روز دوشنبه اعلام کرد که دو سرباز دیگر کشته شده‌اند و تعداد نیروهای کشته شده از روز جمعه به ۱۷نفر و از زمان آغاز حمله زمینی اسراییل در ۲۷اکتبر به ۱۵۶نفر رسیده است.

جاناتان کنریکوس، سخنگوی ارتش اسرائیل، گفت که نیروها به کنترل در شمال غزه نزدیک شده‌اند و اکنون ما تلاشهای خود را علیه حماس در جنوب غزه متمرکز می‌کنیم. 

دو زندانی آزاد شده فلسطینی و یک پزشک روز یکشنبه گفتند که فلسطینیان تحت اسارت ارتش اسراییل در نوار غزه متحمل شکنجه شده‌اند، اتهامی که ارتش آن را رد کرده است...

مروان الحمس، مدیر بیمارستان در جنوب شهر رفح، به خبرگزاری فرانسه گفت: حدود ۲۰مردی که از بازداشت اسراییل آزاد شده‌اند بر بدنشان آثار کبودی و ضربات دیده می‌شود. 

 

حملات اسراییل در شب گذشته دستکم ۷۸کشته بر جای گذاشت

مقامات بهداشتی فلسطین اعلام کردند که حملات هوایی اسراییل در یکی از مرگبارترین شبهای نبرد ۱۱هفته‌یی اسراییل با حماس، دستکم ۷۸نفر کشته بر جای گذاشته است.
حملات که ساعاتی قبل از نیمه‌شب آغاز شد تا روز کریسمس در روز دوشنبه ادامه یافت. ساکنان و رسانه‌های فلسطینی گفتند که اسراییل گلوله‌باران‌های هوایی و زمینی را علیه البریج در مرکز غزه افزایش داده است.

 

عدم پیشرفت میانجیگری مصر و قطر برای آتش بس

تلاش‌های دیپلماتیک، با میانجیگری مصر و قطر، برای آتش‌بس جدید برای آزادی گروگانهای باقی مانده توسط شبه‌نظامیان در غزه، پیشرفت عمومی چندانی نداشته است، اگر‌ چه واشنگتن مذاکرات هفته گذشته را «بسیار جدی» توصیف کرد.
جهاد اسلامی اعلام کرد که هیأتی به رهبری زیاد النخلله، رهبر تبعیدی آن روز یکشنبه در قاهره حضور داشت. ورود او به‌دنبال مذاکراتی با حضور اسماعیل هنیه، رئیس حماس در روزهای اخیر صورت گرفت.

 

آسوشیتدپرس: در شب کریسمس، بیت لحم شبیه یک شهر ارواح است. جشن ها به‌دلیل جنگ اسراییل و حماس متوقف شده است.
 زادگاه عیسی در کتاب مقدس که معمولاً پرجنب‌وجوش است، روز یکشنبه پس از لغو جشنهای شب کریسمس در بیت‌لحم به‌دلیل جنگ اسراییل و حماس، شبیه یک شهر ارواح بود.

 

سفیر اسراییل در آمریکا: به نفع اسراییل است که به معامله گروگانها دست یابد، ولی مشخص نیست که حماس خواهان این است یا نه

مایکل هرتزوگ، سفیر اسراییل در آمریکا: واشنگتن در هدف اسراییل برای شکست حماس شریک است و در حالی که اسراییل علاقه‌مند به توافقی برای آزادی گروگانهای بیشتر است، مشخص نیست که آیا این گروه تروریستی موافقت خواهد کرد یا خیر.

هرتزوگ به رادیو ارتش اسراییل گفت: «دولت آمریکا در هدف مبارزه برای شکست حماس، با اسراییل نظر مشترک دارد. آنها سؤالات و نگرانی‌هایی دارند، اما سعی نمی‌کنند نبرد را متوقف کنند، فقط چک می‌کنند که مراحل بعدی چیست». او افزود آنها می‌دانند که بخشی از فعالیت، تلاش برای دستیابی به یک معامله [در مورد گروگانها] است. آمریکاییها با مصر و قطر در تماس هستند، آنها کاملاً در این موضوع دخیل هستند».

 

رویترز: غول کشتیرانی مرسک برای از سرگیری فعالیت در دریای سرخ آماده می‌شود

 شرکت مرسک دانمارک (MAERSKb. CO) اعلام کرد در حال آماده شدن برای از سرگیری عملیات کشتیرانی در دریای سرخ و خلیج عدن است، این شرکت این موضوع را روز یکشنبه با اشاره به استقرار یک عملیات نظامی به رهبری ایالات متحده که برای اطمینان از ایمنی تجارت در منطقه طراحی شده است، مطرح کرد.

 

سایت سی.ان.ان: وزارت بهداشت فلسطین در غزه می‌گوید حمله اسراییل به اردوگاه آوارگان غزه دستکم ۷۰کشته بر جای گذاشت.
به گفته وزارت بهداشت نوار غزه، حداقل ۷۰نفر در حمله اسراییل به اردوگاه آوارگان المغازی Al-Maghazi در مرکز غزه در روز یکشنبه کشته شدند.
ویدئویی که توسط هلال احمر فلسطین منتشر شده است نشان می‌دهد که تعداد مجروح از اردوگاه به داخل آمبولانس‌ها منتقل می‌شوند.

دکتر اشرف القدره، سخنگوی این وزارتخانه در یک پست تلگرامی در حساب کاربری این وزارتخانه گفت: «آنچه در اردوگاه مغازی اتفاق می‌افتد، قتل‌عام است که در یک مکان مسکونی شلوغ و پرجمعیت انجام می‌شود».

 

تایمز اسرائیل: تعداد نیروهای اسراییل کشته شده به ۱۵۶ نفر رسید
نیروهای دفاعی اسراییل با اعلام این‌که دو سرباز در جریان نبردها در شمال نوار غزه جان خود را از دست دادند، تعداد سربازان کشته شده در جنگ در غزه به ۱۵۶ نفر افزایش یافته است...
ارتش اسراییل می‌گوید که هر دو روز یکشنبه کشته شدند.

 

رویترز: پاپ فرانسیس مراسم عشای ربانی را در کلیسای سنت پیتر با دعوت به صلح آغاز کرد. رهبر کاتولیک ها گفت: «امشب، قلبهای ما در بیت لحم است، جایی که شاهزاده صلح بار دیگر با منطق بیهوده جنگ طرد می‌شود، با تبادل آتش سلاحهایی که حتی امروز او را از یافتن جایی در جهان باز می‌دارد.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا پیش‌تر در تماسی با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، بر «نیاز حیاتی» برای محافظت از غیرنظامیان تأکید کرد و نتانیاهو قول داد که اسراییل «جنگ را تا دستیابی به همه اهدافش ادامه خواهد داد».

 

سی.ان.ان: تظاهرات در غزه
ویدئو نشان می‌دهد که تظاهرات در غزه در نزدیکی گذرگاه رفح در حالی که آشفتگی امدادرسانی وجود دارد همچنان ادامه دارد.
در شهر رفح، غزه، تیراندازی در نزدیکی دفتر مرکزی وزارت امور اجتماعی فلسطین رخ داد، همان‌طور که در ویدئوی به دست آمده توسط CNN ضبط شده است.
این فیلم صدها نفر را در خیابان به تصویر می‌کشد، برخی در حال فرار، و بسیاری در حال حمل کمکهای امدادی زیر طنین تیراندازی هستند.
فیلمها از نزدیکی نشان می‌دهد که چندین جاده به‌دلیل سوختن لاستیک مسدود شده است
در حال حاضر، منبع تیراندازی در این ویدئو نامشخص است. در حال حاضر تلفات جانی گزارش نشده است.

طبق گزارشی که روز پنجشنبه توسط  امنیت غذایی یکپارچه (IPC) منتشر شد، تقریباً ۲.۲میلیون نفر از ساکنان غزه در حال حاضر با گرسنگی شدید مواجه هستند.

 

 رویترز: مقامات بهداشت فلسطین از بیمارستان شهدای الاقصی اعلام کردند که در روز یکشنبه پس از حمله هوایی اسراییل به اردوگاه آوارگان غازی در مرکز غزه، دستکم ۱۶فلسطینی کشته و چندین خانه آسیب دیدند و احتمال افزایش تعداد قربانیان وجود دارد.

ارتش اسراییل روز یکشنبه اعلام کرد که پنج گروگان اسراییلی کشته شده در اسارت حماس از شبکه تونل‌های زیرزمینی در شمال نوار غزه که تصاویری از حمام و اتاق کار با کاشیهای سفید را نشان می‌دهد که با گذرگاه‌های بتنی تیره به هم متصل شده‌اند، پیدا شده‌اند.

انتشار این خبر سؤال چگونگی مرگ آنها را باز گذاشته است، و دریاسالار دانیل هاگاری، سخنگوی ارشد ارتش، می‌گوید که تحقیقات در حال انجام است. او گفت: ما به خانواده‌ها و سپس بسته به آنچه که آنها تأیید می‌کنند، به مردم اطلاع‌رسانی می‌کنیم. 
این سه سرباز و دو غیرنظامی از جمله ۲۴۰نفری بودند که توسط افراد مسلح حماس به نوار غزه بازگردانده شدند. ارتش اوایل ماه جاری اعلام کرد اجساد آنها را به کشور بازگرداند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/40fd73f9-765d-45c7-a55c-9bbd33ec910b"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات