728 x 90

نیویورک تایمز: اگر اسراییل از تأسیسات غنی‌سازی و نفتی ایران دوری کند باز هم می‌تواند طیف گسترده‌یی از اهداف نظامی را هدف قرار دهد

تأسیسات ایران
تأسیسات ایران

نیویورک تایمز: دو مقام اسراییلی گفتند

حتی اگر اسراییل از تأسیسات غنی‌سازی و سایت‌های نفتی رژیم ایران دوری کند

باز هم می‌تواند طیف گسترده‌یی از اهداف نظامی را هدف قرار دهد

به‌نوشته نیویورک تایمز ۲۴مهر، دو مقام اسراییلی آشنا به موضوعات نظامی اسراییل روز سه‌شنبه ۲۴ مهر گفتند حتی اگر اسراییل از تأسیسات غنی‌سازی و سایت‌های نفتی رژیم ایران دوری کند، باز هم می‌تواند طیف گسترده‌یی از اهداف نظامی را هدف قرار دهد. این اهداف شامل سکوهای پرتاب موشک و پهپاد، انبارهای موشک و پهپاد، کارخانه‌های موشک و پهپاد و هم‌چنین پایگاههای نظامی و ساختمانهای دولتی اصلی می‌باشند. نیویورک تایمز افزود این دو مقام گفتند اسراییل هم‌چنین می‌تواند آزمایشگاههای تحقیقاتی هسته‌یی را هدف قرار دهد.

لورا بلومنفلد، مشاور پیشین وزارت‌خارجه آمریکا به اسکای نیوز گفت: «طبق گزارشات، اسراییل به آمریکا اطمینان داده است که به سایت‌های هسته‌یی یا نفتی ایران حمله نخواهد کرد. این یک امتیاز بزرگ برای اسراییل است، بلومنفلد افزود «اینها دو هدف اولیه بودند، اما من فکر می‌کنم آنچه اسراییل سعی می‌کند انجام دهد، تعدیل در تشدید است. تا ببینند آیا می‌توانند رژیم ایران را وادار به عقب‌نشینی کنند.
اگر اسراییل نتواند به نتایج دلخواه خود برسد، احساس خواهد کرد توجیهی برای گام بعدی، که ضربه به گلوی این رژیم است، به دست می‌آورد. فرصتی که نتانیاهو دهه‌هاست از آن صحبت می‌کند».

نیویورک تایمز، اسکای نیوز: ۲۴مهر۱۴۰۳

 

اما برخلاف این اخبار، اورشلیم پست -۲۴ مهر۱۴۰۳ نوشت این گزارشها که اسراییل از حمله به مراکز نفتی و هسته‌یی رژیم ایران صرفنظر کرده است اشتباه است و همه ارگانها و مقامات تصمیم‌گیرنده در اسراییل در مورد ضرورت چنین حملاتی با یکدیگر هم نظر هستند و از این بابت بین آنها اختلافی نیست.

اورشلیم پست دریافته است که هیچ تغییری در تصمیم اولیه اسراییل برای حمله مستقیم و اساسی به ایران ایجاد نشده و هم‌چنین هیچ تغییری در تصمیم برای حمله نکردن به برنامه هسته‌یی ایران ایجاد نشده است هر چند که واشنگتن تلاش کرد اسراییل را متقاعد کند که ایده حمله به ایران را به کلی کنار بگذارد... .

با این حال، هیچیک از مقامات بلندپایه در اسراییل اعم از نخست‌وزیر و وزیر دفاع و رئیس ستاد و رئیس دستگاه امنیتی موساد هرگز به‌طور جدی به این فکر نکردند که به ایران ضربه سختی وارد نکنند.

اورشلیم پست افزود: محاسبات اسراییل این خواهد بود که وقتی نیابتیها ببینند که حامی اصلی آنها، ایران، خودش و هر کمکی که می‌توانست به آنها بدهد، ضربه خورده است پراگماتیک تر از الآن خواهند بود... .

 

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه ۲۴ مهر با ارسال نامه‌یی به رهبران کنگره آمریکا از هر دو حزب، آنها را در جریان کمکهای آمریکا به اسراییل برای مقابله با تهدیدات رژیم ایران قرار داد. در این نامه که توسط کاخ‌سفید انتشار یافت، بایدن بر تعهد دیرینه آمریکا در دفاع از اسراییل تأکید کرده است. در گزارش بایدن به ارسال انواع تسلیحات و موشکها و ناو شکن و ناو هواپیمابر به منطقه برای دفاع از اسراییل اشاره شده است.

بایدن می‌افزاید: در این زمینه، من دستور استقرار یک سیستم دفاع موشکی بالستیک و نیروهای آمریکایی که قادر به بهره‌برداری از آن هستند را در اسراییل برای دفاع در برابر هر گونه حملات موشکی بالستیک صادر کردم.

سایت کاخ سفید: ۲۴مهر۱۴۰۳

 

به‌دنبال ابراز نگرانی‌های هفته گذشته آمریکا نسبت به بمباران بیروت توسط اسراییل و گسترش دامنه جنگ و هم‌چنین آثاری که این موضوع می‌تواند بر انتخابات آمریکا داشته باشد، متیو میلر سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا روز سه‌شنبه ۲۴ مهر ضمن تکرار این موضوع گفت، ما به دولت اسراییل صریحاً اعلام کرده‌ایم نگرانی‌هایی درباره ماهیت بمبارانهای هفته‌های گذشته، عمدتاً به‌دلیل تلفات غیرنظامی وجود دارد.

ماتیو میلر هم‌چنین گفت: لوید آستین وزیر دفاع و آنتونی بلینکن با ارسال یک نامه خصوصی به وزیر دفاع اسراییل نگرانیهای خود را در مورد سطح کمکهای بشر دوستانه‌ای که وارد غزه شده تصریح کردند.

وزیر آستین و وزیر امور خارجه مناسب دیدند برای اسراییل تصریح کنند که باید مجدداً تغییراتی در این زمینه بدهند تا ارتقا سطح کمکها به غزه از آنچه که امروز هست، مشاهده شود.

سایت وزارت‌خارجه آمریکا: ۲۴مهر۱۴۰۳

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/332d18ff-046c-439d-ad66-b04989a43254"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات