728 x 90

نگرانی کارشناسان سازمان ملل از همکاری موشکی رژیم و کره شمالی

نگرانی کارشناسان سازمان ملل از همکاری موشکی رژیم و کره شمالی
نگرانی کارشناسان سازمان ملل از همکاری موشکی رژیم و کره شمالی

گروهی از کارشناسان سازمان ملل‌متحد United Nations Panel of Experts (PoE) از همکاریهای موشکی امضا شده در سپتامبر ۲۰۱۲ میان رژیم ایران و کره‌شمالی ابراز نگرانی کردند.

سایت NK NEWS آمریکا (ویژه اخبار کره‌شمالی) در گزارشی نوشت، در سال ۲۰۱۷ تجار تسلیحاتی کره‌شمالی در تهران زندگی می‌کرده‌اند.

این سایت اضافه می‌کند: شباهت طراحی موشکهای DPRK ساخت کره شمالی و موشک‌های ساخت رژیم ایران از مواردی بوده که گزارش کارشناسان ملل‌متحد به آن اشاره شده است.

 

ابراز نگرانی از دیدار هیأتهای کره شمالی

این گروه کارشناسی نسبت به سفر هیأتهای کره شمالی به ایران طی سالهای ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷ ابراز نگرانی جدی کرده است.

در گزارش یاد شده افراد این هیئتها به‌عنوان نمایندگان تجار رسمی سلاح در کره شمالی شناخته می‌شوند. این افراد دو شرکت به‌نامهای Korea Mining Development Trading Corporation و Green Pine Associated Corporation را نمایندگی کرده‌اند.

همزمان رسانه‌های رژیم ایران شنبه ۱۳مرداد ۹۷ گزارش کردند که ری یونگ، وزیر امور خارجه کره‌شمالی همزمان با از سر گرفته شده تحریم‌های آمریکا علیه رژیم ایران، از تهران دیدن خواهد کرد.

 

گفته می‌شود وزیر خارجه کره شمالی در نشست ماه آوریل گذشته کشورهای عدم تعهد در باکو، پایتخت آذربایجان با یک هیأت بلندپایه رژیم ایران دیدار کرده است. هیاتی از کره شمالی همچنین در ماه اوت سال ۲۰۱۷ در مراسم تحلیف حسن روحانی شرکت کردند.

 

شکست پرتاب موشک از زیردریایی

پس از آزمایش یک موشک کروز از روی زیردریایی میدگیت در تنگه هرمز، گزارشهای غربی حکایت از آن داشت که میان رژیم ایران و کره‌شمالی همکاری موشکی وجود دارد. گفته شد که این موشک توسط کارشناسان کره شمالی طراحی شده است.

گزارش وزارت دفاع آمریکا نیز، از اولین آزمایش یک موشک زیرآبی توسط یک زیردریایی رژیم ایران و با همکاری کره‌شمالی که این تکنولوژی را در در اختیار دارد، خبر داد.

مسئولان وزارت دفاع آمریکا نیز گفتند که ایران در ماه می‌۲۰۱۷ قصد داشت یک موشک نوع جاست ۲کروز را از زیردریایی میدگیت شلیک کند ولی در این تجربه ناکام ماند. این موشک از همان نوع موشکی است که کره شمالی در سال ۲۰۱۰ برای غرق کردن یک کشتی کره جنوبی به کار گرفت.

رژیم ایران همچنین در اواخر ژانویه ۲۰۱۷ یک موشک بالستیک به نام خرمشهر و در اکتبر ۲۰۱۵ یک موشک با قابلیت حمل کلاهک هسته‌یی به‌نام عماد را آزمایش کرده است.

وزارت دفاع آمریکا گفت موشک خرمشهر توسط کره‌شمالی طراحی شده تا رژیم ایران بتواند با توانایی‌های بومی موشکی مانند «موسودان» شلیک کند. موسودان پیشرفته‌ترین موشک زرادخانه موشکی کره‌شمالی است.

 

تولید موشک بالستیک بعد از سفر خامنه‌ای به کره شمالی

همکاریهای نظامی میان کره شمالی و رژیم ایران به دهه هشتاد میلادی بر می‌گردد. طی سالهای گذشته این روابط در زمینه موشکهای بالستیکی و کلاهک‌های موشکی افزایش داشته است.

در اواسط دهه ۸۰ میلادی، علی خامنه‌ای در منصب رئیس‌جمهور وقت به کره‌شمالی سفر کرد، و در پی آن سپاه پاسداران در سال ۱۹۸۵یک گروه موشکی تشکیل داد و در سال ۱۹۹۳ با به کارگیری تکنولوژی‌ کره‌شمالی، موشکهای بالستیکی با توان حمل کلاهک‌های هسته‌یی تولید کرد.

 

بیشتر بخوانید:

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/d771e938-c514-4a50-98db-99daf898db71"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات