728 x 90

نگرانی دبیرکل ملل ‌متحد از نقض برجام توسط رژیم آخوندی

آنتونیو گوترز دبیرکل ملل متحد
آنتونیو گوترز دبیرکل ملل متحد

دبیرکل ملل متحد در دهمین گزارش خود پیرامون اجرای قطعنامهٔ ۲۲۳۱ شورای امنیت ضمن ابراز نگرانی از نقض التزامات اتمی رژیم در نقض برجام نوشت: «من از مجموعهٔ اقدامات رژیم ایران ژوئیه ۲۰۱۹ برای متوقف‌کردن تعهدات اتمی خود ابراز تأسف می‌کنم. در ۱۱اکتبر ۲۰۲۰، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأیید کرد که این رژیم آبشار سانتریفوژهای IR-۲M را در کارخانه نصب کرده است. آژانس هم‌چنین در ۱۴نوامبر۲۰۲۰ تأیید کرد که رژیم ایران تزریق هگزافلوراید اورانیوم (UF۶) را در این آبشارها که اخیراً نصب شده، آغاز کرده است».

دبیرکل ملل متحد به‌افزایش ذخایر اورانیوم رژیم فراتر از حد مجاز در برجام نیز پرداخته و، تأکید می‌کند: «از رژیم ایران می‌خواهم به‌اجرای کامل برجام بازگردد و سایر نگرانی‌های مطرح‌شده توسط سایر شرکت‌کنندگان در این طرح و سایر کشورهای عضو در رابطه با قطعنامهٔ ۲۲۳۱ را برطرف کند».

نکته حائز اهمیت دیگر علیه دیکتاتوری آخوندی در گزارش دبیرکل این است که وی نامه وزیر خارجه آمریکا به رئیس شورای امنیت در ۳۰مرداد ۹۹ را که طبق آن آمریکا مکانیسم ماشه و بازگشت تحریم‌ها و قطعنامه‌های شورای امنیت علیه رژیم را اعلام کرد، در گزارش خود ثبت کرده و می‌نویسد: «در ۲۰اوت ۲۰۲۰، وزیر خارجه ایالات متحده نامه‌یی به‌رئیس شورای امنیت ارسال کرد که رژیم ایران به‌طور قابل توجهی تعهدات خود را بر اساس برجام اجرا نمی‌کند. آمریکا هم‌چنین اعلام کرد، فرآیند مندرج در بندهای۱۱ و ۱۲ قطعنامهٔ ۲۲۳۱... ، منجر به اعمال مجدد اقدامات مشخص‌شده تحت بند ۷ (a) شده است».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/0687d494-d136-485c-a701-5143d11a47ee"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات