728 x 90

نماینده نروژ در جلسه غیررسمی شورای امنیت: به نظر می‌رسد قیامی که در واکنش به آن دیده‌ایم چیزی فراتر از حجاب است

نماینده نروژ در جلسه غیر رسمی شورای امنیت
نماینده نروژ در جلسه غیر رسمی شورای امنیت

سایت سازمان ملل روز چهارشنبه ۱۱ آبان در گزارش خود از جلسه غیررسمی شورای امنیت سازمان ملل در مورد ایران سخنرانی نماینده نروژ در آن را انعکاس داد که مینا سید گفت: پس از مرگ غم‌انگیز مهسا (ژینا) امینی که توسط مقامات ایرانی به‌دلیل نحوه پوشش دستگیر شد، هزاران ایرانی جوان و شجاع به خیابان‌ها ریخته و خواستار احترام به حقوق انسانی خود، از جمله چیزی که بیشتر زنان در جهان چیزی مفروض در نظر می‌گیرند، شدند: انتخاب پوشش. و بیان نظرات به‌طور آزادانه.

وی افزود: به نظر می‌رسد قیامی که در واکنش به آن دیده‌ایم چیزی فراتر از حجاب است. واضح است که بسیاری از ایرانیان دیگر ظلم و ستم بر زنان و وحشیگری مقامات را نخواهند پذیرفت.

نماینده نروژ گفت: نروژ به‌طور کامل از تظاهر کنندگان مسالمت‌آمیز و مطالبه آنها برای رعایت کامل حقوق‌بشر حمایت می‌کند. ما استفاده از خشونت علیه تظاهر کنندگان مسالمت‌آمیز را محکوم می‌کنیم و فراخوان دبیرکل را برای تحقیقات سریع، بی‌طرفانه و مؤثر درباره مرگ مهسا امینی تکرار می‌کنیم.

مینا سید ضمن محکوم کردن نقض حقوق‌بشر توسط رژیم ایران افزود: ما ضمن محکوم کردن وحشیگری رژیم، هم‌چنین باید از ایران بخواهیم که به تعهدات حقوق‌بشری خود احترام بگذارد و آنها را اجرا کند. ما باید این کار را هم در مذاکرات مستقیم و هم از طریق سیستم سازمان ملل انجام دهیم.

وی در ادامه گفت: ما عمیقاً نگران وخامت اوضاع حقوق‌بشر در ایران هستیم، ما از رژیم ایران می‌خواهیم که سرکوب حق تجمع مسالمت‌آمیز، و آزادی اجتماعات و بیان را متوقف کند. ما از اقدامات ایران برای محدود کردن دسترسی به اینترنت به‌شدت نگران هستیم. این امر توانایی روزنامه‌نگاران، مدافعان حقوق‌بشر و دیگران را برای گزارش دادن درباره نقض حقوق‌بشر محدود می‌کند.

مینا سید افزود: ایران در حال حاضر عضو کمیسیون وضعیت زنان سازمان ملل است. ایران مسئولیت بهبود وضعیت زنان را نه تنها در ایران، بلکه در سطح جهانی برعهده دارد. ایران باید نشان دهد که می‌تواند و مایل است این مسئولیت را جدی بگیرد.

نروژ هم‌چنان به صدای مردم ایران گوش خواهد داد. ما تمام تلاش خود را برای حمایت از آنها در تلاشهای خستگی‌ناپذیرشان برای تضمین و احترام به حقوق‌بشر انجام خواهیم داد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/378330c3-55ae-4ea4-9511-cc8af3ab28fd"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات