728 x 90

نماینده فرانسه در شورای امنیت: فراتر از توافق اتمی، زمینه‌های دیگری از نگرانی داریم که امنیت منطقه‌یی و بین‌المللی می باشند

نیکولا دوریویه نماینده فرانسه در شورای امنیت
نیکولا دوریویه نماینده فرانسه در شورای امنیت

نیکولا دوریویه نماینده فرانسه در شورای امنیت در جلسه روز ۹تیرماه این شورا درباره مذاکرات وین و نگرانیهای فرانسه در رابطه با نقض تعهدات اتمی رژیم ایران گفت: این پروسه نمی‌تواند تا بی‌نهایت کش پیدا کند زیرا در صورتی که زمان زیادی طول بکشد پارامترها و فواید بازگشت به این توافق دیگر مانند قبل نخواهد بود.

با وجود شروع این پروسه از ۳ماه قبل تاکنون، وضعیت اتمی در ایران رو به وخامت گذاشته است. رژیم ایران به‌خصوص فعالیت‌های حساس اتمی را توسعه داده که در مغایرت با مقررات برجام می‌باشد.

تحقیق و توسعه تولید فلز اورانیوم، غنی‌سازی اورانیوم در حد ۲۰درصدی در ابتدای سال اکنون به ۶۰درصد غلظت رسیده است بدون این‌که هیچگونه ضرورت مدنی در ایران به این میزان از غلظت باشد.

هم‌چنین ذخیره‌سازی سانتریفوژهای پیشرفته در سایتهای غنی‌سازی و غیره.

در نتیجه این وضعیت؛ رژیم ایران هیچگاه مانند قبل تا این حد به آستانه اتمی شدن نزدیک نبوده است.

ایران بیش از ۴ماه قبل، اجرایی شدن تدابیر شفافیت داوطلبانه و تدابیر راستی‌آزمایی که در وین مطرح شده‌اند به‌خصوص پروتکل الحاقی را معلق ساخته است.

آژانس، شورای امنیت را مطلع کرده که این‌گونه فعالیت‌ها با تصمیمات فوق متوقف شده است.

این مکانیزم اجرایی شد تا بگذارد در چارچوب این توافق، آژانس به اشرافش به برنامه اتمی ایران ادامه بدهد. اما این مکانیزم در ۲۴ژوئن منقضی شد و ایران هنوز آژانس را مطلع نساخته که قصد دارد این مقررات را اجرا کند یا خیر.

بنابراین خیلی نگران‌کننده است که آژانس اتمی، دیگر نتوانسته است به‌طور کامل به مأموریت مانیتورینگ و راستی‌آزمایی خود که شورای امنیت از او خواسته مطابق قطعنامه ۲۲۳۱ عمل کند.

بنابراین ما از ایران می‌خواهیم تا همکاری با آژانس اتمی را از سر بگیرد و به‌طور کامل و فوراً دسترسی آژانس را برقرار نماید.

توسعه اتمی در ایران هم‌چنین نگران‌کننده بوده با توجه به این‌که ادامه فعالیت موشکی بالستیک ایران با قطعنامه ۲۲۳۱ مغایر بوده است.

فرانسه مخصوصاً نسبت به تکثیر فعالیت‌ها و تکنولوژی در منطقه به‌خصوص فناوری موشک بالستیک در این منطقه که پیامدهایش به‌ویژه بی‌ثبات کننده است.

آقای رئیس، برای فرانسه اجرایی شدن کامل توافق اتمی ایران و قطعنامه ۲۲۳۱ هم برای منع تکثیر و هم برای ثبات خاورمیانه مبرم و لازم است.

اولویت ما این است که مذاکرات وین در رابطه با بازگشت به این توافق به‌سرعت به یک نتیجه برسد.

بنابراین اجرایی شدن کامل این توافق باید هر چه سریع‌تر محقق شود و ما نمی‌توانیم همینجا متوقف شویم.

بیش از و فراتر از این توافق اتمی، ما زمینه‌های دیگری از نگرانی داریم که امنیت منطقه‌یی و بین‌المللی می‌باشند که بایستی توسط شرکای ما و دولتهای این منطقه به آن پرداخته شود.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/0dffdb12-f1db-467f-9494-ffdb23d50f2e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات