728 x 90

نامهٔ کمیتهٴ فرانسوی برای ایران دمکراتیک به رئیس‌جمهور فرانسه؛ فراخوان به‌تشکیل هیأت تحقیق بین‌المللی برای بررسی جنایات آخوند رئیسی

نامهٔ کمیتهٔ فرانسوی برای ایران دمکراتیک به رئیس‌جمهور فرانسه
نامهٔ کمیتهٔ فرانسوی برای ایران دمکراتیک به رئیس‌جمهور فرانسه

نامهٔ کمیتهٔ فرانسوی برای ایران دمکراتیک به رئیس‌جمهور فرانسه

  • فراخوان به‌تشکیل هیأت تحقیق بین‌المللی برای بررسی جنایات آخوند رئیسی
  • در این قتل‌عام که در جریان آن۳۰هزار نفر اعدام شدند.
  • رئیسی عضو گروه ۴نفره برای اعدام زندانیان سیاسی بود که اغلب آنها از اعضای سازمان مجاهدین خلق ایران بودند.

آقای رئیس‌جمهور،

ابراهیم رئیسی که رژیم ایران انتخاب او به ریاست‌جمهوری را اعلام کرد، دارای سابقه‌یی طولانی در مسئولیت وقایع وخامت‌باری است که طی آن حقوق‌بشر در ایران زیر پا گذاشته شده است. در مورد واقعه سال۱۳۶۷ که او عضو گروه ۴نفره برای اعدام بود، اسناد و مدارک کافی وجود دارد. در سال۲۰۱۶ محتوای گفتگوی ضبط‌شده بین آیت‌الله منتظری جانشین وقت خمینی و ۴نفر فوق‌الذکر برملا شد. منتظری این اعدامها را به‌عنوان «بزرگ‌ترین جنایتی» که جمهوری اسلامی به دست آنها مرتکب شده توصیف کرد. او به‌طور خاص انزجار خود را از اعدام زنان باردار و دختران جوانی که بعضاً ۱۵سال سن داشته‌اند، اعلام کرد.

بعد از آن، نه تنها ابراهیم رئیسی این وقایع را تکذیب نکرد، بلکه گفت به‌آن افتخار می‌کند.

او از مارس۲۰۱۹ به‌عنوان رئیس قضاییه منصوب شد. در این سمت اعدامها و صدور احکام مرگ بسیار زیادی تحت‌نظر او صورت گرفت. این اعدامها، به‌گفتهٔ عفو بین‌الملل، اغلب «به‌عنوان یک سلاح سرکوب سیاسی علیه تظاهر کنندگان مخالف و نمایندگان گروه‌های قومی اقلیت» به‌کار گرفته می‌شوند.

فرانسه نباید چنین وانمود کند که از (این وقایع) بی‌اطلاع است. بلکه برعکس، بایستی آنها را در نظر بگیرد. واکنش متناسب بدون تردید این است که فراخوانی برای تشکیل یک کمیسیون تحقیق بین‌المللی مستقل در مورد موارد وخامت‌بار نقض حقوق‌بشری داده شود که ابراهیم رئیسی در آنها به‌عنوان یک مسئول قضایی حکومت به‌طور مستقیم دخالت داشته است. ما خواستار این ابتکارعمل توسط شما هستیم تا از این پس جلوی تکرار چنین کشتارهایی در ایران گرفته شود.

فرانسوا کلکومبه-رئیس کمیتهٔ فرانسوی برای ایران دمکراتیک

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/b292b8e1-d0dd-4816-9733-6a6218ac6803"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات