728 x 90

موضعگیری وزارت‌خارجه آمریکا علیه فیلتر کردن پیام‌رسان تلگرام در ایران

موضعگیری وزارت خارجه آمریکا علیه فیلتر کردن پیام رسان تلگرام
موضعگیری وزارت خارجه آمریکا علیه فیلتر کردن پیام رسان تلگرام

وزارت‌خارجه آمریکا امروز 12اردیبهشت 97  علیه  فیلتر کردن پیام‌رسان تلگرام در ایران موضعگیری کرد. این موضعگیری در تلگرام وزارت‌خارجه آمریکا به زبان فارسی درج شده است که در زیر می‌آید:

 وقتی حکومتی جریان اینترنت را کنترل می‌کند، کسب و کارها آسیب می بینند.

هر تجارتی، از گلفروشی سر خیابان گرفته تا استارت آپی که از گاراژ خانه‌یی آغاز شده باشد، با کمک یک اینترنت باز و  آزاد فرصت رشد می‌یابد.

یک بازار رقابتی آزاد با مداخله حداقلی دولت محفوظ می‌ماند. زمانی که اینترنت برای اولین بار در دهه ۹۰ شکل می‌گرفت، یک رئیس‌جمهور از حزب دموکرات و کنگره‌ای با اکثریت حزب جمهوریخواه توافق کردند که « بازار رقابتی و آزاد آن زمان را برای اینترنت محفوظ نگه دارند... رها از مقررات ایالتی و فدرال.» آن اصل فراجناحی تا به امروز پابرجا مانده و بر اساس آخرین داده‌های دولتی، به کسب و کارهای آمریکایی  کمک کرده است تا در سال ۲۰۱۷ به میزان ۴۵۳.۵میلیارد دلار فروش اینترنتی داشته باشند.

 اما بنا بر گزارشی از یک سازمان غيردولتی برای ترویج دموکراسی، حقوق‌بشر و آزادیهای سیاسی با عنوان "خانه آزادی"، در سراسر دنیا، آزادی اینترنت برای هفتمین سال متوالی رو به افول گذاشته است. به‌طور مثل، ایران از میان ۶۵کشوری که بیشترین جمعیت کل اینترنت دنیا را تشکیل می‌دهند در قعر این جدول و در رتبه ۶۲قرار گرفت.

حکومت ایران کارآفرینان را مجبور می‌کند از استفاده از اپ‌های اینترنتی پرطرفدار دست بکشند. این کار همچنین باعث تعطیلی هزاران کسب و کار کوچکی می‌شود که به این اپ‌ها وابسته‌اند.

از هر ۵نفری که در ایران از اینترنت استفاده می‌کنند ۴نفر از اپ تلگرام استفاده می‌کنند تا اخبار را دنبال کنند، با خانواده و دوستانشان چت کنند و کسب و کارهایشان را بسازند. اما آن کسب و کارها اکنون به دردسر افتاده‌اند. در روز ۳۰آوریل، دادسرای فرهنگ و رسانه تهران اعلام کرد که دستور مسدود کردن کامل وب‌سایت و اپلیکیشن شبکه پیام‌رسان تلگرام را ابلاغ کرده است.  این دستور بر زندگی میلیونها نفر تاثیر می‌گذارد. در حال حاضر، ۴۵میلیون نفر از جمعیت ۸۰میلیونی ایران به اینترنت دسترسی دارند. این آمار از اتحادیه بین‌المللی مخابرات، سازمانی وابسته به سازمان ملل، به‌دست آمده است.

 این اولین باری نیست که حکومت ایران اینترنت را مسدود می‌کند. در اواخر دسامبر تا اواسط ژانویه ۲۰۱۸، در تلاش برای ممانعت از پیوستن مردم به اعتراضات، مقامات جمهوری اسلامی تلگرام و اینستاگرام را مسدود کردند. این حمله علیه آزادی بیان تاثیر دیگری را نیز به همراه داشت: اخلال در وضعیت معیشت صدها هزار ایرانی.

بنا‌به‌گفته مقامی در وزارت ارتباطات، ۱۸۰۰۰۰خانواده در ایران به کسب و کارهای اینترنتی وابسته هستند. عباس باغبان، طراح اپ در ایران، به سایت خبری ترند گفت که کانالهای تلگرامی می‌توانند به‌عنوان فروشگاه‌های مجازی عمل کنند. به‌گفته باغبان، مسدود کردن دسترسی به این اپ‌ها نهایتاً باعث می‌شود این دسته از کارآفرینان شغلشان را از دست بدهند. او تخمین می‌زند که یک میلیون نفر از طریق کسب و کارهای اینترنتی در ایران به تجارت می‌پردازند.

سخنگوی وزارت امور خارجه، هدر نوئارت، اویل امسال گفت: « وقتی کشوری شبکه‌های اجتماعی را مسدود می‌کند، می‌پرسیم، از چه می‌هراسید؟»

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/7da7d4b9-f382-4d63-b86d-5a3abb98fb1a"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات