728 x 90

موضع سازمان آزادیبخش فلسطین و کشورهای مختلف در مورد توافق ۴روزه آتش بس

توافق ۴روزه آتش بس در غزه
توافق ۴روزه آتش بس در غزه

حسین الشیخ دبیرکل کمیتهٔ اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین در حساب ایکس خود، نوشت: «پرزیدنت (محمود) عباس و رهبری فلسطین از توافق آتش‌بس بشردوستانه استقبال می‌کنند، ما از تلاش قطر و مصر قدردانی می‌کنیم و فراخوان خود را برای توقف همه‌جانبه (حملهٔ) اسراییل به مردم فلسطین، ارائهٔ کمکهای بشردوستانه و اجرای یک راه‌حل سیاسی مبتنی بر مشروعیت بین‌المللی مورد تأکید قرار می‌دهیم که منجر به پایان اشغالگری و دستیابی مردم فلسطین به آزادی، استقلال و حاکمیت بشود».

کابینهٔ جنگ اسراییل به‌دنبال یک جلسهٔ شش ساعته در تل‌آویو، در بامداد چهارشنبه اول آذر توافق بر سر آتش‌بس موقف به‌ازای آزادی گروگانها را تصویب کرد.

در بیانیهٔ صادره از سوی دفتر نخست‌وزیر اسراییل آمده است که ۵۰زن و کودکان طی ۴روز آزاد می‌شوند و در این مدت، درگیریها متوقف خواهد شد. برای هر ۱۰گروگان آزاد شدهٔ دیگر، وقفه به‌مدت یک روز تمدید می‌شود.

نتانیاهو پیش از جلسهٔ کابینهٔ اسرائیل، گفت: «ما در جنگ هستیم و تا زمانی که به همهٔ اهدافمان برسیم، به جنگ ادامه خواهیم داد: نابودی حماس، بازگشت همهٔ ربوده‌شدگان و افراد مفقود و تضمین این‌که هیچ عنصری در غزه نباشد که اسراییل را تهدید کند».

وزارت‌خارجهٔ قطر با صدور بیانیه‌یی برای اعلام توافق آتش‌بس بشردوستانه در غزه، نوشت: «این توافق شامل آزادی ۵۰گروگان غیرنظامی زن و کودک که هم‌اکنون در نوار غزه تحت بازداشت هستند به‌ازای آزادی شماری از زنان و کودکان فلسطینی است که در زندانهای اسراییلی تحت بازداشتند؛ شمار کسانی که آزاد می‌شوند در مراحل بعدی اجرای توافق افزایش خواهد یافت».

وزارت‌خارجهٔ قطر، افزود: «وقفة بشردوستانه هم‌چنین اجازهٔ ورود تعداد بیشتری از کاروانهای بشردوستانه و کمکهای امدادی را خواهد داد که شامل سوخت برای نیازمندی‌های بشردوستانه است.

هاآرتص گزارش داد: «زودترین زمانی که گروگانها می‌توانند آزاد شوند ساعت ۵صبح پنجشنبه ۲۴ساعت بعد از آن انتشار فهرست زندانیان فلسطینی که آزاد می‌شوند توسط اسراییل خواهد بود. این زمانبندی به مردم اسراییل اجازه می‌دهد که علیه توافق شکایت کنند».

در همین حال حماس گفت که آتش‌بس از ساعت ۱۰صبح پنجشنبه به‌اجرا گذاشته خواهد شد.

سران و مقام‌های کشورهای مختلف جهان از توافق آتش‌بس موقت به‌ازای آزادی شماری از گروگانها استقبال کردند.

رئیس‌جمهور آمریکا با صدور بیانیه‌یی ضمن استقبال از توافق برای آزادی گروگانها به‌ازای آتش‌بس موقت، تأکید کرد: «مهم است که تمام جنبه‌های این معامله به‌طور کامل اجرا شود. به‌عنوان رئیس‌جمهور، من اولویتی بالاتر از تضمین امنیت آمریکایی‌هایی که در سراسر جهان گروگان گرفته شده‌اند، ندارم... .

وزیر خارجهٔ آمریکا نیز در بیانیه‌یی صدور بیانیه‌یی، تصریح کرد: «در حالی‌که این توافق پیشرفت قابل توجهی را نشان می‌دهد، تا زمانی که حماس به گروگان‌گیری در غزه ادامه دهد، ما آرام نخواهیم گرفت».

رئیس‌جمهور فرانسه در حساب ایکس خود، نوشت: «من از اعلام توافق برای آزادی گروگانها و آتش‌بس بشردوستانه استقبال می‌کنم. ما به‌طور خستگی‌ناپذیر تلاش می‌کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که همهٔ گروگانها آزاد شوند».

کشورهای مختلف عربی از توافق آتش‌بس به‌ازای آزادی شماری از گروگانها استقبال کردند.

وزرای خارجهٔ مصر، اردن و عربستان در صحبت با خبرنگاران در لندن گفتند که این توافق می‌بایست به از سرگیری مذاکرات برای یک راه‌حل دو کشوری بیانجامد.

 

وزیر خارجهٔ قطر از جامعهٔ جهانی خواست «از این پنجرهٔ کوتاه فرصت برای ایجاد حرکت بیشتر برای مسیر دیپلماتیک» استفاده کند.

چین و روسیه نیز از توافق بین اسراییل و حماس استقبال کردند.

سخنگوی وزارت‌خارجهٔ روسیه گفت: «این چیزی است که روسیه از شروع بالا‌گرفتن درگیری به آن فراخوان داده است».

سخنگوی وزارت‌خارجهٔ چین گفت: «ما از توافق آتش‌بس موقت... استقبال می‌کنیم و امیدواریم که این به کاهش بحران دشوار بشردوستانه... کمک کند».

به‌گزارش واتیکان نیوز، پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان به‌دنبال دیدار با هیأت‌های جداگانه‌یی از خانواده‌های فلسطینیان غزه و بستگان گروگانهای اسرائیلی، گفت: «در اینجا ما از جنگ‌ها فراتر رفته‌ایم. این جنگ نیست، بلکه تروریسم است».

منبع: واتیکان نیوز: ۱۴۰۲۰۹۰۱

کاترین کولونا وزیر خارجهٔ فرانسه در مصاحبه با رادیو فرانس‌انتر تأکید کرد: «اسرائیل حق دارد از خود دفاع کند، اما در اجرای این حق، موظف است به قوانین بشردوستانه احترام بگذارد، از غیرنظامیان حفاظت کند و هر کاری را برای محافظت از جمعیت غیرنظامی انجام دهد. هفته‌هاست می‌گوییم که تعداد کشته‌شدگان بیش از حد بوده است».

وی هم‌چنین کشته‌شدن فلسطینیان توسط «شهرک‌نشین‌ها» در کرانهٔ غربی را «غیرقابل قبول» دانست و افزود: «اسرائیل باید تدابیری را برای تعقیب این افراطیون در پیش بگیرد و این باید متوقف شود».

کولونا دربارهٔ توافق بر سر آزادی گروگانها، افزود: «ما خواهان یک وقفه هستیم که بادوام باشد و همهٔ گروگانها آزاد بشوند»

وی تأکید کرد که از شروع جنگ آزادی گروگانهای فرانسوی «اولویت اول ما بوده است».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/eacbd474-f001-402f-aca9-48032c8eb9da"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات