728 x 90

موج همبستگی ملی با هفت‌تپه

ما همه هفت‌تپه‌ای هستیم!
ما همه هفت‌تپه‌ای هستیم!

به‌دنبال ۱۴روز اعتصاب مستمر کارگران قهرمان مجتمع نیشکر هفت‌تپه و اعتراض آنان به چپاول و غارت کارخانه توسط مدیران وابسته و آقازاده‌های حکومتی و به‌دنبال دستگیری نمایندگان کارگران هفت‌تپه در روز یکشنبه ۲۷آبان ۹۷ توسط وزارت بدنام اطلاعات آخوندها و دیگر نهادهای سرکوبگر، یک موج همبستگی ملی از سوی تمامی اقشار و طبقات مردم ایران متوجه کارگران اعتصابی نیشکر هفت‌تپه و خواسته‌های برحق آنان شد.

 

آغاز اعتصاب 

دور جدید اعتصاب کارگران نیشکر هفت‌تپه از روز ۱۳آبان ۹۷ آغاز شد. کارگران که اینکه چند ماه است حتی حقوق حقه و دستمزد معمول خود را نیز دریافت نکرده‌اند روز ۱۳آبان ابتدا به تحصن و اعتراض در کارخانه پرداختند اما هنگامی که با بی‌توجهی مسئولان و بی‌ثمر بودن تحصن در محیط بسته کارخانه روبه‌رو شدند، اعتصاب و تظاهرات خود را به خیابانهای شهرشان شوش کشانده و به این ترتیب، مشکل خود را در معرض دید و داوری دیگر هموطنانشان قرار دادند.

 

خواسته‌های کارگران 

کارگران نیشکر هفت‌تپه خواهان دریافت دستمزدهای معوقه خود هستند ضمن این‌که با توجه به تجارب چندین ساله خود در این کارخانه و آمد و رفت مدیران و صاحب منصبان گوناگون و دست‌به‌دست شدن مستمر کارخانه بین سرمایه‌داران حکومتی مختلف، به عینه دریافته‌اند که تا زمانی‌که مالکیت کارخانه تعیین‌تکلیف نشده و مدیریت شورای کارگران به آن اعمال نگردد، وضع به همین شکلی است که اینک می‌باشد، در نتیجه برای حل و فصل نهایی وضعیت اسف‌بار کارخانه که بزرگترین تولیدکننده شکر ایران و یکی از بزرگترین واحدهای صنعت شکر منطقه است، خواهان اعمال کنترل کارگری به کارخانه هستند. کارگران به این ترتیب بسا فراتر از خواسته‌های شخصی خود که همان حقوق حقه خودشان است، خواهان نجات صنعت نیشکر هفت‌تپه نیز هستند و این را تنها راه و آخرین راه برای نجات مجتمع عظیم نیشکر هفت‌تپه از نابودی کامل می‌دانند.

 

پاسخ آخوندهای دزد و جنایتکار به کارگران نیشکر هفت‌تپه 

به‌دنبال ۱۴روز اعتصاب و تحصن بی‌وقفه کارگران نیشکر هفت‌تپه، حتی یک مقام مسئول نظام آخوندی به میان کارگران معترض و به جان آمده، نیآمد و از درد و مشکلات آنان سؤال نکرد چرا که خود بهتر از هر کس دیگری می‌دانند چه بلایی بر سر بزرگترین مجتمع نیشکر ایران آورده‌اند. با این اوصاف است که کارگران هفت‌تپه دست به اعتصاب کامل زده و همراه با خانواده و فرزندان گرسنه خود به خیابانها آمده‌اند.

در شامگاه سیزدهمین روز اعتصاب کارگران نیشکر هفت‌تپه، رژیم سرکوبگر آخوندی با وارد کردن ۳دستگاه اتوبوس مزدوران سرکوبگر چشم و گوشه بسته، تلاش کرد این حرکت ملی و مردمی را متوقف کند اما شکست خورد.

در نتیجه در نیمروز یکشنبه ۲۷آبان، آغاز به دستگیری اعتصابیون و سخنگویان آنها کردند. بنا‌ به آمار اعلام شده از سوی رسانه‌های شبکه‌های اجتماعی مختلف ۱۹نفر از کارگران تا شامگاه یکشنبه ۲۷آبان بازداشت شده‌اند.

به‌رغم این، کارگران نیشکر هفت‌تپه بلافاصله با آمدن روی شبکه‌های خبری مردمی، اعلام کردند که اعتصاب را با قوت هر چه‌ تمام‌تر ادامه خواهند داد و از تمامی کارگران و خانواده‌های آنان و سایر همشهریان‌شان خواستند تا روز دوشنبه ۲۸آبان به مقابل فرمانداری شوش رفته و خواهان آزادی همکاران دربندشان شوند.

 

آمار دستگیرشدگان و بخش اشتغال آنها به‌نقل از سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه 

پویا بشمه: خوراک دام

سعید منصوری: نماینده تحقیقات

جلیل احمدی: نماینده کشاورزی

عظیم سرخه: نماینده خدمات پشتیبانی

مهدی داوودی: خدمات پشتیبانی

سعید الکثیر: حراست

علیزاده: حراست

امید آزادی: کارخانه شکر

سید حسن فاضلی: نماینده تجهیزات

صمیر احمدی: تجهیزات

مهندس سلامات‌نیا: مدیر تجهیزات مکانیکی

عماد کثیر: نماینده زیربنایی

محمود سعدی: تجهیزات

اسماعیل بخشی: نماینده تجهیزات

سپیده غلیان: خبرنگار

مسلم ارمند: نماینده تجهیزات

محمد خنیفر: تجهیزات

خالد تمیمی: مدیر ترابری

ایمان اخضری

لازم به ذکر است بلافاصله پس از دستگیری نمایندگان کارگری و کارکنان هفت‌تپه، گفته می‌شود وکیل کارگران با وکالتی که از نمایندگان کارگری در دست داشت، برای اعلام وکالت در محل بازداشتگاه ستاد فرماندهی شوش حاضر گردید که دادستان دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان شوش اعلام نمود تاکنون گزارشی به دست وی نرسیده است.

این در حالی بود که نمایندگان کارگری بعد از پایان تجمع اعتراضی مسالمت‌آمیزشان روز یکشنبه در حین راه بازگشت به شرکت بازداشت می‌شوند. که پیش از این استاندار خوزستان اعلام نموده بود که تجمعات کارگران نیشکر هفت‌تپه کاملا مسالمت‌آمیز بوده است.

و از سویی تجمع مسالمت‌آمیز و آرام آنها برای خواسته‌های صنفی مورد حمایت مردم شهرستان شوش و اصناف مختلف بوده است.

 

موج حمایت‌های گوناگون مردمی از کارگران هفت‌تپه

به‌دنبال انتشار اخباری مبتنی بر بازداشت نمایندگان کارگران نیشکر هفت‌تپه، اقشار و طبقات مختلف اجتماعی به اعلان همبستگی با آنان پرداختند:

کارگران هپکوی اراک با کارگران هفت‌تپه اعلام پیوستگی و حمایت کردند.

مردم شوش با پیوستن به کارگران نیشکر هفت‌تپه، عملاً به حمایت از آنان برخاستند.

بازاریان و کسبه شوش نیز با بستن مغازه‌هایش به صفوف کارگران معترض پیوستند.

همزمان کارگران کارخانه کاغذ پارس نیز که در همسایگی کارخانه نیشکر هفت‌تپه کار می‌کنند به اعلام حمایت و پیوستگی با آنان برخاستند.

دانشجویان، کامیون‌داران و رانندگان کامیون، کارگران فولاد خوزستان نیز با کارگران هفت‌تپه اعلام همبستگی کردند.

معلمان کرمانشاه و بسیاری شهرهای دیگر نیز به حمایت از کارگران نیشکر هفت‌تپه برخاستند. همچنین کارگران فولاد قروه نیز با کارگران هفت‌تپه اعلام پیوستگی کردند.

 

بازتاب جهانی اعتصاب کارگران نیشکر هفت‌تپه 

به‌دنبال اعتصاب کارگران نیشکر هفت‌تپه و به‌ویژه پس از بازداشت رذیلانه و بی‌علت نمایندگان کارگران، بسیاری از رسانه‌های معتبر بین‌المللی به اعتصاب هفت‌تپه واکنش نشان داده و اخبار آن را منعکس کردند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت: در روزهای اخیر بسیاری از مردم در همبستگی با کارگران اعتصابی کارخانه نیشکر هفت‌تپه در سلسله تظاهراتی شرکت کرده‌اند. رژیم ایران دست به گریبان بحران اقتصادی است و در ماههای اخیر سلسله تظاهراتی وجود داشته است.

خبرگزاری فرانسه نیز ضمن انتشار خبر اعتصاب کارگران هفت‌تپه نوشت ۴تن از نمایندگان کارگران بازداشت شده‌اند.

روزنامه لبنانی دیلی استار نیز در همین زمینه خبرهای مشابهی منتشر کرد.

تاکنون در ۳۳رسانه از جمله واشنگتن تایمز، فاکس نیوز کانال ۱۳ ممفیس، یو.اس نیوز، اتاوا سیتی‌زن، فرزنو بی، کوریر اکسپرس، سایت یاهو، سانفرانسیسکو گیت، سیاتل تایمز، سایت اوماها، سایت(شبکه تلویزیونی) دبلیو.پی.اکس.آی اخبار این اعتصاب انعکاس یافته است.

 

همبستگی ملی و میدانی مردم ایران 

موج بلند حمایت مردم ایران از کارگران هفت‌تپه، نشان‌دهنده نضج‌گیری یک همبستگی ملی و میدانی در ایران در برابر آخوندهای جنایتکار است.

در آخرین ساعتهای یکشنبه‌شب ۲۷آبان، سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه اعلام کرد که روز دوشنبه ۲۸آبان تمامی کارگران این مجتمع همراه با خانواده و فرزندانشان در مقابل فرمانداری شوش اعتصاب خود را ادامه خواهند داد.

از سوی دیگر کارگران مجتمع ملی فولاد اهواز نیز اعلام کردند که روز دوشنبه ۲۸آبان به اعتصاب و تظاهرات خود در اهواز ادامه خواهند داد.

پیوستگی اعتصاب دیگر اقشار و طبقات به جان آمده و منطبق کردن حرکتهای اعتراضی خود با این اعتصاب، گام مهمی در تضمین برآورده شدن خواسته‌های معترضان است که در عین‌حال ضریب اطمینان ایمنی این اعتصاب‌ها را نیز افزایش می‌دهد.

 

فراخوان مریم رجوی در حمایت از کارگران اعتصابی نیشکر هفت‌تپه

خانم رجوی با فراخواندن عموم جوانان به‌ویژه در خوزستان به پشتیبانی از خیزش شوش و حمایت از اعتصابگران هفت‌تپه و فولاد اهواز، از مجامع بین‌المللی مدافع حقوق‌بشر و حقوق کارگران و اتحادیه‌ها و سندیکاهای کارگری خواست اقدامهای سرکوبگرانه فاشیسم دینی حاکم بر ایران علیه کارگران را محکوم کرده و برای آزادی دستگیرشدگان دست به اقدام فوری بزنند.

خانم مریم رجوی، رئیس‌جمهور برگزیده مقاومت ایران، با درود به کارگران اعتصابی نیشکر هفت‌تپه و فولاد اهواز گفت: «شوش با فریاد کارگران و همبستگی و اعتصاب جوانان، معلمان و بازاریان بپاخاسته است. دشمن بیهوده تلاش می‌کند با سرکوب و دستگیری صدای کارگران محروم هفت‌تپه را خاموش کند، اما فریاد «گرسنه‌ایم، گرسنه!» کودکان شوش، وجدان هر انسانی را به قیام علیه آخوندهای ستمکار فرامی‌خواند».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c61de94c-123b-40a1-a5e1-ad5fcb8033c5"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات