728 x 90

مهندسی شعبده انتخابات از نوع خامنه‌ای - گزاش خبری

شعبده انتخابات نظام
شعبده انتخابات نظام

با اعلام نهایی اسامی کاندیداهای شعبده انتخابات اکنون با نگاهی به عقب می‌توانیم بخشی از مهندسی‌های خامنه‌ای در انتخابات را مرور کنیم. حال که ترکیب نهایی به‌اصطلاح کاندیداها روشن شده است و آخوند رئیسی منصوب خامنه‌ای برای ریاست‌جمهوری است بهتر می‌توان تحولات گذشته را بازخوانی کرد.

 

شروط رئیس‌جمهور

در اولین گام خامنه‌ای همزمان با عید نوروز به‌صحنه آمد و شرایط فرد مطلوبش را چنین عنوان کرد: «دارای مدیریت و کفایت، با ایمان، عدالتخواه و ضدفساد، دارای عملکرد انقلابی و جهادی، معتقد به توانمندی‌های داخل، معتقد به جوانان، مردمی، امیدوار».

بنابراین مشخص بود که خامنه‌ای در این شعبده انتخابات فرد مشخصی را مد نظر قرار داده و با سوء‌استفاده از فرصت، گرای آن را می‌دهد. پیش‌تر خامنه‌ای برای یکدست کردن رژیمش پاسدار قالیباف را به ریاست مجلس رسانده بود و اینک نوبت کرسی ریاست‌جمهوری بود.

 

ثبت نام کاندیداها

خامنه‌ای در سخنانی به تاریخ ۲۱ اردیبهشت‌ماه در مورد ثبت نام کاندیداها گفت: «بنده در مورد انتخاب اشخاص هیچ دخالتی نمی‌کنم. در دوره‌های گذشته افرادی که قصد کاندیداتوری داشتند، نظر من را می‌پرسیدند که می‌گفتم "نه موافقم نه مخالفم" یعنی نظری ندارم اما در این دوره گفتم همین مطلب را نیز نمی‌گویم».

منظور خامنه‌ای البته این بود که با استفاده از تیغ شورای نگهبان هر کسی را خواست وارد چرخه انتخابات می‌کند و بقیه را دور خواهد ریخت. دقیقاً همان سناریویی که به اجرا گذاشته شد.

در مورد آخوند رئیسی هم به‌رغم همه به‌اصطلاح دعوتهای پرطمطراق، آخوند رئیسی برای تضعیف حدس و گمانه‌ها روز آخر وارد گود انتخابات شد.

 

حذف رقبا

اولین مهندسی انتخابات حذف حسن خمینی بود. در این گام خامنه‌ای مستقیماً توسط خودش و در یک دیدار غیررسمی حسن خمینی را از شرکت در شعبده انتخابات برحذر داشت.

سایت جماران (۲۳فروردین) نوشت: «با تردید در حال مشورت و بررسی جوانب امر بودند تا این‌که امروز مطابق دیدارهای نوبه‌ای خود با رهبری به دیدن ایشان رفتند که طی این ملاقات، رهبر انقلاب کاندیداتوری ایشان در انتخابات را به‌صلاح ندانستند».

ظاهراً خامنه‌ای با بررسی کاندیداهای احتمالی به این نتیجه رسیده بود که حذف حسن خمینی توسط شورای نگهبان ممکن است با اعتراضهای زیادی روبه‌رو شود و پیشاپیش او را مستقیماً حذف کرد. هم‌چنین او تنها آخوندی بود که می‌توانست به رقابت با رئیسی برخیزد. البته خامنه‌ای دو روز قبل گفته بود که دخالتی در ثبت‌نام ندارد اما سایت جماران روایت دیگری را بیان کرد که نشان از دجالیت خامنه‌ای می‌داد.

کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان خامنه‌ای، روز سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت در مصاحبه با آسوشیتدپرس در توجیه تحریم مردمی سیرک انتخابات گفت: «مشارکت احتمالی پایین در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ هیچ مشکل حقوقی ایجاد نخواهد کرد و اعتبار و مشروعیت آن پابرجاست».

 

رئیس‌جمهور نظامی

در یک سناریوی از پیش آماده شده، خامنه‌ای برای گرم کردن تنور انتخاباتش شرکت نظامیان را مطرح کرد و حجم زیادی از خبرها در این خصوص در سایتها و خبرگزاریهای رژیم منتشر شد. از جمله حسین دهقان مشاور نظامی خودش را به صحنه فرستاد تا با سروصدای زیاد ثبت‌نام کرده و کاندید شود. سپس پاسدار سعید محمد از فرماندهی قرارگاه ضدخاتم استعفا کرد و با یک سناریو مشمئزکننده خود را منطبق بر مشخصات خامنه‌ای توصیف کرد. بنحویکه بسیاری رسانه‌ها این‌طور نتیجه گرفتند که خامنه‌ای به‌دنبال به‌کرسی نشاندن این پاسدار است. اما طولی نکشید که از درون سپاه علیه سعید محمد موضع‌گیری کردند و بازیهای خامنه‌ای برای مخفی نگاه داشتن کاندیدایش به جایی نرسید. در نهایت هم اصلاً صلاحیت وی احراز نشد.

علاوه بر این، پاسدار محسن رضایی، رستم قاسمی، علیرضا افشار و … نیز خود را کاندید کردند تا بر اساس طرح خامنه‌ای رد گم کنند و آخوند رئیسی در زیر این پرده دود وارد شعبده انتخابات شود.

خبرگزای حکومتی ایرنا نیز در گزارشی با مخالفت با ورود نظامیان نوشت: «از دید بسیاری از ناظران، ورود نظامیان به قدرت با اصول مردم‌سالاری و تفکیک قدرت سیاسی از نظامی منافات دارد. این منتقدان، نظرات خود را به تأکیدات بنیانگذار انقلاب در منع ورود نظامیان به قدرت مستند می‌کنند».

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که این یک ترفند توسط خامنه‌ای برای گرم کردن تنور انتخابات بود.

 

حذف رقبا توسط شورای نگهبان

قبل از ثبت‌نام، شورای نگهبان با ابلاغ یک‌سویه یک سری قوانین تلاش کرد از ثبت‌نام فله‌ای کاندیداها جلوگیری کند. اما در ثبت‌نام موفق به این کار نشد و عملاً در تاریخ ۲۷ اردیبهشت عباسعلی کدخدایی گفت: «از میان ۵۹۲نامزد انتخابات تنها حدود ۴۰داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری طبق مصوبه شورای نگهبان مدارک لازم را ارائه کرده‌اند». و بدین ترتیب ۵۵۲نفر را حذف کرد.

در گام بعدی روز ۳خردادماه اولین بار خبرگزاری سپاه پاسداران (فارس) با درج پستی در رسانه‌هایش نوشت که علی لاریجانی و احمدی‌نژاد و جهانگیری حذف شده‌اند و اسامی رئیسی و ۶کاندید دیگر را اعلام کرد. همان شب مشاور وزیر کشور رژیم این خبر را تکذیب کرد. اما روشن بود که نتیجه چیز دیگری جز آنچه سپاه اعلام کرده نیست و ارگانهای سپاه تا پستوهای شورای نگهبان نفوذ دارند.

خبرگزاری پاسداران نوشت: «مطابق شنیده‌های خبرنگار فارس صلاحیت این افراد تأیید شده است: سید ابراهیم رئیسی - محسن رضایی - محسن مهرعلیزاده - سعید جلیلی - علیرضا زاکانی - عبدالناصر همتی و امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی».

با تأیید این خبر توسط وزارت کشور رژیم مشخص شد خامنه‌ای در سراشیب سرنگونی به‌جانب یکپایگی و انقباض و سرکوب حداکثر در حال حرکت است و تمام توانش را برای این یک‌پایه‌گی بکار انداخته است.

 

سروصدای اندرونی‌ها

این اقدام خامنه‌ای آن‌قدر رو و علنی بود که شماری از سرکردگان رژیم زبان به شکایت گشوده و ابراز تعجب کردند. آخوند آملی لاریجانی که خود از فقهای شورای نگهبان است گفت: «هیچ‌گاه تصمیمات شورای نگهبان را تا این حد غیرقابل دفاع نیافته‌ام؛ چه در تأیید صلاحیتها و چه در عدم احراز صلاحیت‌ها. ‏سبب این نابسامانی‌ها تا حد زیادی، دخالت‌های فزاینده دستگاههای امنیتی از طریق گزارشهای خلاف واقع، در تصمیم‌سازی برای شورای نگهبان است». وی افزود: «در میانه این زمانه غریب و رفتارهای عجیب به خدا پناه می‌بریم!»

احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور سابق خامنه‌ای نوشت: «وضعیت اقتصادی، فاجعه‌بار و وضعیت اجتماعی، در آستانه فروپاشی و شرایط فرهنگی، به‌لحاظ از هم‌گسیختگی، غیرقابل وصف است... امروز اگر مشارکت پایین باشد که با وضع فعلی قطعی است، آثار داخلی و بین‌المللی گسترده در پی دارد، به‌طوری که زمین خواهیم خورد و دیگر نمی‌شود دوباره بلند شد».

وی هشدار داد: «جامعه در حد انفجار است. خطر خیزش گرسنگان را هر روز بیش از دیروز حس می‌کنم».

جبهه اصلاحات رژیم نوشت: «نامزدی برای معرفی به مردم نداریم».

حسن خمینی نوشت: «اگر من به جای کاندیداهای تأیید شده بودم انصراف می‌دادم».

میرزایی نیکو سخنگوی مجمع به‌اصطلاح ایثارگران رژیم هم نوشت: قبلاً قطار انقلاب داشتیم و این قطار رفته‌رفته به اتوبوس، مینی‌بوس و دوچرخه تبدیل شده است.

 

خامنه‌ای قطعاً منافعش را در به‌کرسی نشاندن رئیسی می‌بیند. او بنا به‌گفته کدخدایی چنین تفکر می‌کند که عدم مشارکت مردم هیچ مشکل حقوقی برایش ایجاد نخواهد کرد. اما پرسش اینجاست که آیا مردم ایران واکنشی در قبال این اقدامات خیانت‌بار خامنه‌ای نشان نمی‌دهند؟ یا به‌قول احمدی‌نژاد خیزش گرسنگان انفجاری مهیب را پیش‌روی خامنه‌ای قرار خواهد داد؟

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/339ef427-8329-4f5e-ae65-e4095135bf16"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات