728 x 90

​​​​​​​ملاقاتهای مخفیانه اپوزیسیون ونزوئلا با اعضای ارتش و نیروهای امنیتی کشور

ملاقاتهای مخفیانه اپوزیسیون ونزوئلا با اعضای ارتش و نیروهای امنیتی کشور
ملاقاتهای مخفیانه اپوزیسیون ونزوئلا با اعضای ارتش و نیروهای امنیتی کشور

خوان گوایدو رئیس‌جمهور موقت ونزوئلا اعلام کرده اپوزیسیون ونزوئلا ملاقاتهای مخفیانه‌یی با اعضای ارتش و نیروهای امنیتی کشور داشته است.

وی در مقاله‌یی که در نیویورک تایمز روز ۱۱ بهمن ماه منتشر شده است گفت: انتقال [قدرت سیاسی] نیازمند حمایت از جانب یگانهای کلیدی ارتش است. ما ملاقاتهای مخفیانه‌یی با اعضای نیروهای مسلح و نیروهای امنیتی داشته‌ایم،».« قطع حمایت ارتش از مادورو برای انجام تغییرات در دولت حیاتی است.».

لازم به یادآوری است که مخالفان نیکلاس مادورو، که مشروعیتش از سوی خوان گوایدو، رئیس پارلمان به چالش کشیده شده، بار دیگر راهی خیابانها شده و از ارتش کشور خود خواستند با آنها همراه شود.

راهپیمایان خیابانهای ونزوئلا را با فریادهای خود به لرزه درآورده و شعار دادند «نه به دیکتاتوری»، «ارتشی عزتت را پس بگیر» و «گوایدو رئیس‌جمهور ماست».

از سوی دیگر خوان گوایدو، رهبر مخالفان، نیز در پیامی خطاب به نیروهای مسلح کشورش گفته است «به مردمی، که منفعت خواسته‌هایشان نصیب خانواده‌های شما هم خواهد شد، شلیک نکنید».

مخالفان مادورو معتقدند که انتخابات ریاست‌جمهوری سال پیش با اصول و معیارهای دموکراتیک برگزار نشده بود و مخالفان اصلی اجازه حضور در آن را نداشتند. پارلمان که در دست مخالفان مادورو است، ریاست‌جمهوری مادورو را «غیرقانونی» نامیده‌است.

گوایدو از حمایت ایالات متحده، بسیاری از کشورهای منطقه و نیز شماری از دیگر کشورها از جمله در قاره اروپا و استرالیا برخوردار است. او خود را رئیس‌جمهوری موقت کشور اعلام کرده و خواستار برگزاری انتخابات دوباره است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه دونالد ترامپ روز چهارشنبه ۱۰ بهمن ماه در یک تماس تلفنی با خوان گوایدو رهبر اپوزیسیون ونزوئلا صحبت کرد.

از سوی دیگر مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا، با کارلوس آلفردو وچیو،نماینده خوان گوایدو رئیس مجلس ملی ونزوئلا دیدار و گفتگو کرد.

هفته گذشته و به‌دنبال تظاهرات مردم ونزوئلا در شهرهای مختلف، خوان گوایدو، خود را رئیس‌جمهور موقت این کشور معرفی کرد.

به‌دنبال این تحول آمریکا، فرانسه، کانادا، استرالیا و تعدادی دیگر از کشورهای آمریکای جنوبی و اروپا وی را به‌عنوان رئیس‌جمهور موقت به‌رسمیت شناختند.

 

لازم به یادآوری است که وزارت‌خارجه آمریکا روز سه‌شنبه ۹ بهمن ۹۷ اعلام کرد به خوان گوایدو رئیس‌جمهوری موقت و مشروع ونزوئلا اجازه دسترسی به ذخیره موجود در بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا در نیویورک را داده است.

 

در بیانیه وزارت‌خارجه آمریکا آمده است: «مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده روز ۲۵ ژانویه /پنجم بهمن مجوز دسترسی خوان گوایدو رئیس‌جمهوری موقت به ذخایر ونزوئلا که همآهنگ با بانک مرکزی ونزوئلا و در اختیار بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا و یا در بیمه هر بانک آمریکایی است، داده است.»

این بیانیه می‌گوید: «این مجوز به دولت مشروع ونزوئلا کمک می‌کند از آن منابع در راستای منافع مردم ونزوئلا، حفاظت کند.»

در این بیانیه آمده است: «ما از دیگر دولتها هم می‌خواهیم خوان گوایدو رئیس‌جمهوری موقت را به‌رسمیت شناخته و قدم‌هایی مشابه برای حفظ میراث مردم ونزوئلا از سرقت رژیم فاسد مادورو، بردارند.»

 

به گزارش خبرگزاری فرانسه سه‌شنبه ۹ بهمن ۹۷ دادستان کل ونزوئلا خوان گوایدو را ممنوع الخروج از کشور و داراییهای وی را مسدود کرد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/539ef09a-fa61-4007-a4c5-0003cd965e96"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات