728 x 90

مقایسه مشکلات معیشتی معلمان

وقتی از یک مقام ژاپنی در مورد علت پیشرفت ژاپن سؤال شد، او پاسخ داد:

چون ما به معلمانمان، حقوق وزیر، مصونیت دیپلمات و احترام امپراطور را داده‌ایم.

به این ترتیب او به نقش معلم در ساختن و رشد و ارتقای جامعه تأکید کرد.

با این اهمیت که شغل معلمی دارد، باید تأکید کرد که به معلمی نباید به‌مثابه شغل نگاه کرد، بلکه معلمی یک مسئولیت‌پذیری در قبال آینده‌‌ٔ جامعه است.

معلم برای دانش‌آموزهایش پرستار، روان‌شناس، مددکار اجتماعی، مشاور والدین و الگو می‌باشد، این نقش و جایگاه فراتر از یک شغل است.

با این توصیف، در کشورهای پیشرفته و بسیاری کشورها، معلم نقش و جایگاه‌ ویژه‌ای دارد.

اما در ایران آخوندزده معلمان با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو هستند؛ اساسی‌ترین مشکل معلمان مشکلات معیشتی آنان است، معلم برای گذران زندگی مجبور است شغل دوم و سوم داشته باشد.

به‌طور متوسط حقوق معلم در ایران، ۲میلیون تومان می‌باشد، ارزش این حقوق در ابتدای سال جاری در مقایسه با دلار، نزدیک به ۴۱۰دلار می‌شد، اما الآن(تا این لحظه) با دلار ۱۸۰۰۰تومانی حدود ۱۱۱دلار می‌شود، یعنی سالانه ۱۳۳۴دلار. از آن‌جایی که خط فقر الآن ۵میلیون تومان و با گرانی‌های اخیر ۷میلیون تومان در ماه است، معلمان بیش از ۳ و نیم برابر بیشتر زیر خط فقر رفته‌اند.

حال اجازه بدهید مقایسه‌ای بکنیم با کشورهای دیگر:

یک معلم ابتدایی در ترکیه، سالانه ۲۷هزار دلار حقوق می‌گیرد، یعنی ۲۰برابر یک معلم ایرانی، در آمریکا یک معلم سالانه نزدیک به ۶۰هزار دلار حقوق می‌گیرد یعنی ۴۵برابر یک معلم ایرانی، در لوکزامبورگ یک معلم بین ۷۰ تا ۱۰۰هزار دلار سالیانه حقوق می‌گیرد، در آلمان ۶۵هزار دلار، در کانادا ۶۳هزار دلار.

فاصله حقوق معلمان ایرانی با این دستمزدها بسیار بالاست.

حال در نظر بگیرید، با وجود این‌که زندگی معلم چندین برابر زیر خط فقر است، اما در بودجه سال ۹۷ سهم آموزش و پرورش کمتر از سال ۹۶ در نظر گرفته شده‌ است. در بودجه سال ۹۶ سهم آموزش‌ و‌ پرورش از بودجه کل کشور ۹.۸(نه و هشت دهم) درصد بود. اما در سال ۹۷ سهم آموزش‌ و‌ پرورش از بودجه عمومی کشور به ۸.۴(هشت و چهار دهم) درصد رسید.

در حالی که در سال ۹۷ بودجه سپاه پاسداران بیش از ۴۲درصد و بودجه نظامی رژیم بیش از ۳۳درصد افزایش داشته بودجه آموزش و پرورش به زحمت کفاف حقوق معلمان را می‌دهد.

برای این رژیم آن چه که مهم است، حفظ خودش با نیروهای سرکوبگرش می‌باشد، در نتیجه تا این رژیم سر کار است اوضاع هر روز بدتر خواهد شد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/13ee40ab-1a42-42ee-9fb4-33ef88c29815"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات