728 x 90

یک مقام دولت آمریکا می‌گوید: ترامپ و پوتین توافق کردند که ایران باید از سوریه خارج شود

ترامپ و پوتین توافق کردند که ایران باید از سوریه خارج شود
ترامپ و پوتین توافق کردند که ایران باید از سوریه خارج شود

بنا‌ به اظهارات یک مقام دولت ایالات متحده که در جریان ملاقات ترامپ و پوتین بوده، عمده گفتگوها در ملاقات سران ایالات متحده و روسیه در ماه ژوئیه در هلسینکی در رابطه با بحران سوریه و نقش رژیم ایران در این درگیری بوده است.

بنا‌ به‌گفته این مقام که بشرط ناشناس ماندن صحبت می‌کرد رهبران دو کشور در اصول موافقت کردند که رژیم ایران باید از سوریه خارج شود. گرچه رهبری روسیه به مشکلات این کار نیز اشاره کرد...

این مقام گفت ترامپ بلافاصله بعد از ملاقات رودروی خود با پوتین مقامات آمریکایی را به‌مدت ۱۵دقیقه بریف کرد که شامل این مقامات بودند: رئیس ستاد کاخ سفید جان کلی، مشاور ا منیت ملی جان بولتون، وزیر خارجه مایک پمپئو و سفیر آمریکا در روسیه... این مقام گفت در مورد برنامه‌های اتمی رژیم ایران و کره شمالی نیز صحبت شد...

بیشتر بدانید:

در مورد سفر ولایتی، کنفرانس هلسینکی و موضع‌گیریهای وزیرخارجه و وزیر خزانه‌داری آمریکا، اظهارنظرهای مختلفی در رسانه‌ها هست.

در حالی‌که درباره توافق‌های آن اجلاس خبرهای زیادی منتشر نشده اما رژیم از هم‌اکنون نگرانی‌هایی را از درون خود در این زمینه بازتاب می‌دهد، مضمون این نگرانی‌ها چیست؟

به‌جز نکاتی که رئیس‌جمهور آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی با پوتین درباره رژیم گفت و به‌جز صحبتهای مشخصی که ترامپ در مصاحبه با فاکس‌ نیوز کرد، نگاهی به مواضعی که مهره‌ها و رسانه‌های رژیم تا همین نقطه گرفته‌اند، مضمون نگرانی‌های‌ رژیم را روشن می‌کند.

جوهر نگرانی‌های درونی رژیم ازملاقات هلسینکی

در میان آنچه که از درون رژیم به بیرون منعکس می‌شود، برخی نکات قابل‌توجه وجود دارد، به‌عنوان نمونه یکی می‌گوید:

«در این جلسه احتمالاً روسیه در برابر گرفتن امتیاز کریمه، نظام را قربانی خواهد کرد».

یکی دیگر می‌گوید:

«احتمالا روسیه در سوریه خواهان حفظ پایگاه نظامیش در لاذقیه باشد و بعد در مقابل به خواست طرف مقابل برای «غیرنظامی کردن حضور ایران در سوریه» تن بدهد».

یکی دیگر از «شرایط حادی» صحبت می‌کند که نظام در آن گرفتار شده و می‌گوید:

«غربی‌ها در دیدار سران ناتو، درباره برنامه موشکی نظام اتفاق‌نظر داشتند و روسیه هم مانند آنها خواهان حل مسأله موشکی رژیم است».

به همین سیاق یک دیپلمات رژیم به صحبتهای جان بولتون اشاره می‌کند که گفته بود آمریکا تا زمانی‌که رژیم در سوریه باشد، این کشور را ترک نخواهد کرد. بعد هم همین منابع می‌گویند:

«بر خلاف ایران، روسیه در سوریه خط قرمز مشخصی ندارد و پوتین از همه بازی‌گران(منظورشان از بازی‌گران، رژیم است) در راستای منافع روسیه استفاده می‌کند».

اگر همه این حرفها را کنار هم قرار دهیم، جوهر نگرانی‌های رژیم مشخص می‌شود و آن این است که:

«روسیه جایی‌که پای منافع خودش در میان باشد، وارد معامله با آمریکا در رابطه با سوریه می‌شود و در مقابل امتیازاتی که از غرب خواهد گرفت، نظام را قربانی می‌کند».

مطالب مرتبط:

وحشت رژیم از نتایج اجلاس هلسینکی

ژنرال جک کین: سوریه لنگر استراتژیک رژیم ایران در منطقه است، آمریکا باید حضور گسترده‌تری داشته باشد

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/401744ac-18b1-443b-a76f-b3c2a2b3ac99"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات