728 x 90

مشاور امنیت ملی آمریکا: مشخص نیست اختلافات باقی مانده در مذاکرات وین به نهایت خود می‌رسد یا خیر

جیک سالیوان
جیک سالیوان

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ‌سفید گفت آمریکا و متحدانش طی چند هفته گذشته در مذاکرات با رژیم ایران برای احیای برجام پیشرفتهایی داشته‌اند اما مسائل حل نشده هم‌چنان باقی مانده و مشخص نیست که حل خواهند شد یا نه.

جیک سالیوان چهارشنبه ۳فروردین در جمع خبرنگاران با اشاره به این موضوع خاطرنشان کرد که متحدان آمریکا در تلاش هستند تا برای بازگرداندن محدودیتها به برنامه هسته‌یی ایران از راههای دیپلماتیک استفاده کنند.

سالیوان گفت: ما فرصتی داریم تا با دوستان اروپایی مان با ۳کشور اروپایی انگلستان و فرانسه و آلمان و اعضای پنج بعلاوه یک علاوه بر اتحادیه اروپا که نقش مهم هماهنگ کننده در پنج بعلاوه یک داشته صحبت کنیم. وی افزود: ما هوشیارانه تلاش می کنیم دیپلوماسی را به جایی برسانیم که بتوانیم برنامه اتمی ایران را به جعبه برگردانیم و مهار کنیم.

 

ند پرایس، سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا، نیز در نشست خبری خود گفت: «در هفته‌های گذشته در مذاکرات شاهد پیشرفت‌های چشمگیری بوده‌ایم، اما همانگونه که در هفته‌های اخیر نیز گفته‌ایم، توافق نه قریب‌الوقوع است و نه قطعی».

او خاطرنشان کرد که در حال حاضر دو سناریو وجود دارد: یا طرفین به تعهدات خود در برجام بازمی‌گردند، یا این‌که برجام به نتیجه نمی‌رسد و در این‌صورت آمریکا به تعهد جو بایدن در جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌یی پایبند خواهد بود.

 

از سوی دیگر، رویترز گزارش داد که جو بایدن قصد دارد درباره توافق هسته‌یی با ایران با رهبران آلمان، بریتانیا، فرانسه و اتحادیه اروپا گفتگو کند.

در همین حال، وب‌سایت خبری اکسیوس به‌نقل از دو مقام اسراییلی و دو منبع آمریکایی گزارش داد که کاخ‌سفید طی روزهای اخیر مواضع خود را درباره حذف سپاه پاسداران از فهرست سازمانهای تروریستی سخت‌تر کرده است.

گزارش آکسیوس در عین‌حال خاطرنشان کرد که مقام‌های رژیم ایران با درخواست آمریکا مبنی بر تعهد علنی برای کاهش تنش در منطقه در ازای حذف سپاه پاسداران از فهرست سازمانهای تروریستی موافقت نکرده‌اند.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/941a04e0-18ac-45a6-b367-dbaaddcda261"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات