728 x 90

مخالفان مادورو امروز به خیابانها ریختند و از ارتش خواستند به مردم بپیوندد

مخالفان مادورو به خیابانها ریختند
مخالفان مادورو به خیابانها ریختند

مخالفان نیکلاس مادورو، که مشروعیتش از سوی خوان گوایدو، رئیس پارلمان به چالش کشیده شده، امروز ۱۱ بهمن ۹۷ بار دیگر به خیابانها ریختند و از ارتش کشور خود خواستند با آنها همراه شود.

راهپیمایان معترض با شعارهای «نه به دیکتاتوری»، «ارتشی عزتت را پس بگیر» و «گوایدو رئیس‌جمهور ماست» راهی خیابانها شده‌اند.

از سوی دیگر و همزمان خوان گوایدو، رهبر مخالفان، نیز در پیامی خطاب به نیروهای مسلح کشورش گفته است «به مردمی که منفعت خواسته‌هایشان نصیب خانواده‌های شما هم خواهد شد، شلیک نکنید».

مخالفان نیکلاس مادورو معتقدند که انتخابات ریاست‌جمهوری سال پیش با اصول و معیارهای دموکراتیک برگزار نشده بود و مخالفان اصلی اجازه حضور در آن را نداشتند.

لازم به ذکر است که پارلمان که در دست مخالفان مادورو است، ریاست‌جمهوری مادورو را «غیرقانونی» نامیده است.

گفتنی است خوان گوایدو از حمایت ایالات متحده، بسیاری از کشورهای منطقه و نیز شماری از دیگر کشورها از جمله در قاره اروپا و استرالیا برخوردار است. او خود را رئیس‌جمهوری موقت کشور اعلام کرده و خواستار برگزاری انتخابات دوباره است.

گوایدو خود روز دهم بهمن ماه به جمع راهپیمایان پیوست و البته پیشتر نیز از نیروهای مسلح خواسته بود از درگیری و شلیک به معترضان خودداری کنند.

راهپیمایان معترض در ونزوئلا در عین‌حال بار دیگر به وضعیت اقتصادی، ابـَرتورمی که از یک میلیون درصد گذشته، کاهش شدید قدرت خرید و افزایش بهای کالاهای ضروری، فقدان یا کمبود آنها اعتراض کرده‌اند. برخی از معترضان شعار نوشته‌هایی در دست داشتند با این مضمون: «در نبود دارو، ما محکوم به مرگ شده‌ایم.

لازم به یادآوری است که وزارت‌خارجه آمریکا روز سه‌شنبه ۹ بهمن ۹۷ اعلام کرد به خوان گوایدو رئیس‌جمهوری موقت و مشروع ونزوئلا اجازه دسترسی به ذخیره موجود در بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا در نیویورک را داده است.

در بیانیه وزارت‌خارجه آمریکا آمده است: «مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده روز ۲۵ ژانویه /پنجم بهمن مجوز دسترسی خوان گوایدو رئیس‌جمهوری موقت به ذخایر ونزوئلا که همآهنگ با بانک مرکزی ونزوئلا و در اختیار بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا و یا در بیمه هر بانک آمریکایی است، داده است.»

این بیانیه می‌گوید: «این مجوز به دولت مشروع ونزوئلا کمک می‌کند از آن منابع در راستای منافع مردم ونزوئلا، حفاظت کند.»

در این بیانیه آمده است: «ما از دیگر دولتها هم می‌خواهیم خوان گوایدو رئیس‌جمهوری موقت را به‌رسمیت شناخته و قدم‌هایی مشابه برای حفظ میراث مردم ونزوئلا از سرقت رژیم فاسد مادورو، بردارند.»

 

قابل ذکر است که مادورو در سال ۲۰۱۳ و پس از مرگ هوگو چاوز، به قدرت رسید. ونزوئلا سال هاست با تنشهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی روبه‌رو است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/3a99b668-682c-42a7-a8bb-6fb54d606d8e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات