728 x 90

محکومیت حملات موشکی رژیم آخوندی به خاک پاکستان، سوریه و اقلیم کردستان عراق

حمله موشکی - عکس از آرشیو
حمله موشکی - عکس از آرشیو

محکومیت حملات موشکی رژیم آخوندی

به خاک پاکستان، سوریه و اقلیم کردستان عراق

خبرگزاری نیروی تروریستی قدس روز سه‌شنبه ۲۶دی از شلیک موشک به «۲مقر جیش‌العدل در خاک پاکستان» خبر داد و مدعی شد که ۲مقر منهدم شده است.

تلگرام جنبش دادخواهان و آزادگان درباره حمله موشکی سپاه پاسداران به خاک پاکستان نوشت: حملهٔ سپاه پاسداران نافرجام بوده و موشک‌های شلیک شده به منازل مسکونی اهالی روستایی در بلوچستان پاکستان اصابت و باعث کشته و زخمی شدن چند زن و کودک شده است.

 

جیش‌العدل(ارتش عدالت) در بیانیه‌یی در این‌باره نوشت: این حملات در عصر سه‌شنبه ۲۶دیماه آغاز و پس از متوقف شدن برای ساعاتی، مجدداً در ۲: ۳۰ بامداد روز چهارشنبه ۲۷دیماه- ادامه پیدا کرده‌اند. اما با وجود چنین حملات سنگینی به فضل الهی و ضعف اطلاعاتی و فنی دشمن هیچ آسیبی به مجاهدین رزمندگان جیش‌العدل وارد نشده است. در اثر این شلیک‌های سپاه پاسداران یک روستای مرزی در خاک کشور پاکستان به نام زورگز مورد اصابت چندین فروند موشک و پهپاد قرار گرفته است. که باعث شهادت و زخمی شدن تعدادی از این روستانشینان بی‌گناه پاکستانی شده است. که در بین شهدا و مجروحان این روستا، خانواده ۲عضو افتخاری سازمان جیش‌العدل که از اهالی این روستا بوده‌اند نیز به‌شهادت رسیده‌اند. رژیم جنایتکار ولایت فقیه که صرفاً در امر دروغگویی تخصص خارق‌العاده‌ای دارد، سازمان جیش العدل را متهم به داشتن مقر در کشورهای همسایه کرده است. ما این اتهام رژیم جنایتکار ولایت فقیه را قویاً رد می‌کنیم و اعلام می‌داریم فرزندان سرافراز بلوچستان با وجود بیش از ۱۸۰هزار کیلومتر مربع بیابان و کوهستان‌های صعب‌العبور هیچ نیازی به استفاده از خاک دیگر کشورها ندارد. دستگاه‌های امنیتی و نظامی دشمن آگاه باشند که خون کودکان و زنان مظلوم و بی‌گناه به رایگان نخواهد رفت و به‌زودی دامان آنها را خواهد گرفت.

 

سازمان مجاهدین خلق ایران حمله موشکی و تعدی به رزمندگان جیش‌العدل‌(ارتش عدالت) را که برای عدالت و آزادی در بلوچستان و تمام ایران مبارزه می‌کنند، قویاً محکوم می‌کند و آن را نقض قوانین بین‌المللی و منشور ملل متحد می‌شناسد. دولت پاکستان در پاسخ باید جواب به‌سزایی به رژیم آخوندی بدهد. ملل متحد باید حفاظت از همه پناهندگان ایرانی در پاکستان را تضمین کند.

 

سخنگوی وزارت‌خارجه پاکستان روز چهارشنبه اعلام کرد: پاکستان سفیر خود را از ایران فراخوانده است و سفیر رژیم ایران در پاکستان که در سفر به ایران سفر هست، اجازه بازگشت به پاکستان ندارد.

به گزارش رویترز وزارت‌خارجه پاکستان اعلام کرد: پاکستان تمام دیدارهای جاری و سطح بالا بین پاکستان و رژیم ایران در روزهای آینده را به‌حالت تعلیق درآورد.

 

سایت وزارت‌خارجه پاکستان نوشت: پاکستان نقض بی‌دلیل حریم هوایی خود را توسط رژیم ایران و حمله به داخل خاک پاکستان که منجر به کشته شدن ۲کودک بی‌گناه و مجروح شدن ۳دختر شد به‌شدت محکوم می‌کند. این نقض حاکمیت پاکستان کاملاً غیرقابل قبول است و می‌تواند عواقب جدی داشته باشد.

رویترز درباره موضع‌گیری دولت پاکستان نوشت: در بیانیه‌یی که سخنگوی وزارت‌خارجه پاکستان در ساعات اولیه روز چهارشنبه منتشر کرد هشدار داد: این حادثه می‌تواند عواقب جدی داشته باشد و کاملاً غیرقابل قبول است. در بیانیه پاکستان به محل حادثه و ماهیت نقض حریم هوایی اشاره‌یی نشده است، اما گفته است که اعتراض خود را به تهران تسلیم کرده و رئیس نمایندگی رژیم ایران در اسلام‌آباد به وزارت‌خارجه فراخوانده شده است. در بیانیه پاکستان آمده است: مسئولیت عواقب آن کاملاً متوجه رژیم ایران خواهد بود و افزود که این حادثه با وجود چندین کانال ارتباطی با رژیم ایران رخ داده است.

در بیانیهٔ وزارت‌خارجهٔ پاکستان هم‌چنین آمده است: «اعتراض شدید پاکستان پیشاپیش به مقام ارشد مربوطه در وزارت‌خارجه (رژیم) ایران در تهران ارائه شده است. علاوه بر این، کاردار (رژیم) ایران به وزارت امور خارجه احضار شد تا شدیدترین محکومیت‌مان نسبت به این نقض آشکار حاکمیت پاکستان (به وی) ابلاغ شود و این‌که مسئولیت عواقب آن تماماً متوجه (رژیم) ایران خواهد بود».

 

روزنامهٔ داون Dawn پاکستان، گزارش داد: «این حادثه با محکومیت‌هایی از سراسر پاکستان مواجه شد.

شهباز شریف نخست‌وزیر سابق پاکستان گفت که از نقض حاکمیت پاکستان توسط (رژیم) ایران شوکه شده است.

شری رحمان وزیر سابق فدرال و (نایب‌رئیس) حزب مردم پاکستان این حادثه را «غیرقابل قبول» دانست و محکوم کرد.

(داون پاکستان: ۲۷دی۱۴۰۲)

 

نیویورک تایمز درباره حملات رژیم به پاکستان و عراق نوشت: حملات مرگبار رژیم ایران در عراق و پاکستان به تنش‌های منطقه‌یی دامن می‌زند. رژیم ایران می‌گوید که هدف حملات موشکی آن گروه‌های شبه‌نظامی در پشت حملات به خاک این کشور بوده است، اما پاکستان و عراق این توضیح را رد کردند. رژیم ایران روز سه‌شنبه با حملات موشکی به همسایگان خود پاکستان و عراق حمله کرد که موجب محکومیت شدید هر دو کشور شد و این نگرانی را افزایش داد که تحولات خاورمیانه از کنترل خارج شود.

 

واشنگتن پست نوشت: آمریکا در تلاش برای مهار خشونت در خاورمیانه با چالش فزاینده‌یی مواجه است. سه‌شنبه، رژیم ایران حملات هوایی را به اهدافی که به‌گفته آن شبه‌نظامیان در پاکستان هستند انجام داد. دولت پاکستان این اقدام همسایه خود را محکوم کرد و گفت غیرنظامیان کشته شدند.

 

وال استریت ژورنال نیز نوشت: رژیم ایران با گسترش درگیری‌های خاورمیانه به گروه رزمنده در پاکستان حمله می‌کند. وزارت امور خارجه پاکستان روز سه‌شنبه اعلام کرد: «این نقض حاکمیت پاکستان کاملاً غیرقابل قبول است و می‌تواند عواقب جدی داشته باشد».

 

روداو در اقلیم کردستان عراق گزارش داد: «در پی حمله مرگبار... با موشک‌های بالستیک به استان اربیل، وزارت‌خارجه عراق اعلام کرد که بغداد اقدامات قانونی را علیه (حکومت) تهران در پیش می‌گیرد که شامل شکایت به شورای امنیت سازمان ملل است»... .

این منبع افزود: «عبداللطیف رشید رئیس‌جمهور عراق صبح سه‌شنبه حمله (رژیم) ایران را به‌عنوان «نقض» حاکمیت کشور محکوم کرد.

 

روداو هم‌چنین گزارش داد: «روز سه‌شنبه صدها نفر در مقابل مرکز ملل متحد در اربیل تجمع اعتراضی برگزار کردند و بمباران‌های (رژیم) ایران را که طی آن چندین تن کشته شدند... محکوم کردند»... .

 

به‌گزارش رسانه‌های خبری، نمایندگان کشورهای مختلف در عراق از جمله سفیران انگلستان، آمریکا، کانادا و ژاپن حملات سپاه پاسداران دیکتاتوری آخوندی به اربیل را محکوم کردند.

آلینا رومانووسکی، سفیر آمریکا در عراق، در حساب ایکس خود نوشت: «من حملات موشکی مرگبار (رژیم) ایران به اقلیم کردستان عراق را که بی‌پروا و بدون تبعیض غیرنظامیان را هدف قرار داد و حملات پهپادی به پایگاه هوایی اربیل را به‌شدت محکوم می‌کنم. این حملات نقض آشکار حاکمیت عراق است. ما به خانواده‌های کشته‌شدگان و مجروحان تسلیت می‌گوییم».

 

وزارت‌خارجهٔ فرانسه با صدور بیانیه‌یی اعلام کرد: «فرانسه حمله علیه اربیل به‌ویژه با استفاده از موشک‌های بالستیک در شامگاه ۱۵ژانویه را که سپاه پاسداران (رژیم) ایران مسئولیت آن‌ را به‌عهده گرفت، به‌شدت محکوم می‌کند.

چنین اقداماتی نقض آشکار، غیرقابل قبول و نگران‌کنندهٔ حاکمیت عراق و تعرض به ثبات و امنیت آن و هم‌چنین به کردستان (عراق) است»...

 

آدرین واتسون Adrienne Watson سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ‌سفید نیز دربارهٔ حملات سپاه خامنه‌ای به اربیل، تأکید کرد: «ما به ارزیابی وضعیت ادامه می‌دهیم، اما نشانه‌های اولیه حاکی از آن است که این مجموعه‌یی از حملات بی‌پروا و غیردقیق بوده است. ایالات‌ متحده از حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی عراق حمایت می‌کند».

 

دیوید کامرون، وزیر خارجهٔ انگلستان، روز سه‌شنبه در حساب ایکس خود اعلام کرد: «انگلستان حملات رژیم ایران در اربیل را محکوم می‌کند. این اقدامات غیرقابل توجیه و غیرموجه، نقض غیرقابل قبول حاکمیت و تمامیت ارضی عراق به‌شمار می‌رود»...

 

استفن هیچن Hitchen سفیر انگلستان در عراق نیز تأکید کرد: «من اقدام تجاوزکارانه (رژیم) ایران در اربیل را محکوم می‌کنم؛ این نقض حاکمیت و تمامیت ارضی عراق به‌شمار می‌رود».

 

به‌گزارش واتیکان نیوز، پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان در سخنرانی هفتگی خود در واتیکان، «حملات موشکی (رژیم) ایران به اربیل در کردستان عراق را محکوم کرد.

وی گفت: «همدردی و همبستگی خود را با قربانیان حمله موشکی به منطقه شهری اربیل... که همگی غیرنظامی بودند، ابراز می‌کنم».

 

روداو گزارش داد: «منابع (مطلع) به روداو گفتند، به‌دنبال حملهٔ مرگبار (رژیم) ایران به اربیل در روز دوشنبه، نخست‌وزیر عراق... و نخست‌وزیر منطقهٔ کردستان... دیدارهای خود را با وزیر خارجهٔ (رژیم) ایران... در داووس لغو کردند».

 

خبرگزاری رویترز نیز به‌نقل از یک منبع مطلع، گزارش داد: «مسرور بارزانی نخست‌وزیر کردستان عراق در اعتراض به حملات موشکی (رژیم) ایران به شهر اربیل، دیدار با وزیر خارجه (رژیم) ایران را در مجمع جهانی اقتصادی داووس لغو کرد»... .

این منبع افزود: «حملات (رژیم) ایران منجر به یک درگیری دیپلماتیک نادر با دولت عراق شده است، به‌نحوی که بغداد علیه «تجاوز» (رژیم) ایران به شورای امنیت سازمان ملل شکایت کرد و سفیر خود را از تهران فراخواند».

 

ریاست اقلیم کردستان عراق با صدور بیانیه‌یی تأکید کرد: «ما حمله موشک بالستیکی توسط سپاه پاسداران (رژیم) ایران به اربیل را به شدیدترین وجه ممکن محکوم می‌کنیم. این حمله منجر به تلفات جانی غم‌انگیز بی‌گناهان و مجروح‌شدن بسیاری از غیرنظامیان شده است.

هدف قرار دادن مستمر اقلیم کردستان و تلفات غم‌انگیز غیرنظامیان، جنایتی غیرقابل توجیه است که برخلاف قوانین بین‌المللی، اصول همسایگی و ارزش‌های انسانی است. این هم‌چنین نقض آشکار حق حاکمیت، صلح و ثبات عراق است»...

در بیانیهٔ ریاست اقلیم کردستان عراق هم‌چنین تصریح شده است: «توجیه سپاه پاسداران برای این حمله کاملاً نادرست و بی‌اساس است. بنابراین، ما از دولت فدرال عراق می‌خواهیم به‌سرعت تحقیقاتی را برای کشف حقیقت و انجام مسئولیت خود در حفاظت از منطقه کردستان و هم‌چنین جلوگیری از چنین حملاتی در آینده آغاز کند».

 

تلویزیون العربیه در گزارشی پیرامون حمله موشکی سپاه پاسداران رژیم به شهر اربیل گفت: منابع امنیتی و پزشکی محلی اعلام کردند تاجر سرشناس کرد به‌نام پیشرو دزیی و خانواده وی بر اثر اصابت یک موشک به خانه آنها در میان کشته‌شدگان هستند.

دزیی از نزدیکان بارزانی و صاحب شرکت‌هایی بود که پروژه بازسازی کردستان را اداره می‌کرد.

العربیه هم‌چنین به‌نقل از منابع امنیتی عراق گفت مرکز اطلاعات اقلیم کردستان و خانه یکی از مقامات ارشد اطلاعاتی آن هدف این موشک‌باران قرار گرفته‌اند.

 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/b1bf419c-1cff-4fe0-b1a0-6969875960db"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات