728 x 90

مایک پمپئو: کره شمالی کوتاه نیاید، تحریم‌ها برداشته نمی‌شود

مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا
مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا

مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده، در دیداری که روز جمعه ۲۹تیرماه با نمایندگان کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل در نیویورک داشت، گفت کره شمالی کوتاه نیاید، تحریم‌ها برداشته نمی‌شود.

پمپئو افزود کره شمالی باید گام های اساسی برای خلع‌سلاح هسته‌یی بردارد.

وی که در یک کنفرانس خبری شرکت کرده بود و نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل را نیز در کنار خود داشت علت حضورش را دیدار با اعضای شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل‌متحد و مطلع کردن آنها از جزئیات سفرش به پیونگ یانگ و مذاکرات عاری سازی هسته‌یی با کره شمالی دانست.

وزیر خارجه آمریکا همچنین تأکید کرد اجرای سخت‌گیرانه تحریم‌های کره شمالی، برای رسیدن به این هدف، حیاتی است.

 

کره شمالی باید عاری از سلاح هسته‌یی شود

به گزارش رویترز وزیر خارجه آمریکا در این دیدار اعلام کرد تا زمانی که کره شمالی گام های عملی برای عاری سازی هسته‌یی برندارد، تحریمها نیز کاهش نمی‌یابد.

نیکی هیلی نیز علت بازگشت کره شمالی به پای میز مذاکره را تحریمهای سخت بر داد و ستد کره شمالی عنوان کرد.

وی نیز تأکید کرد: اگر کره شمالی به‌قول هایش برای خلع‌سلاح هسته‌یی عمل نکند، آمریکا حتی یک گام برای رفع تحریمها بر نمی‌دارد.

نیکی هیلی همچنین روسیه و چین را به دور زدن تحریمهای نفتی کره شمالی متهم کرد.

لازم به ذکر است که مایک پمپئو از زمان ریاست بر سازمان سیا دیدار با رهبر کره شمالی را آغاز کرد. نتیجه مذاکرات او به دیدار ۲۲خرداد دونالد ترامپ و «کیم جونگ اون» در سنگاپور منجر شد.

دبیرکل سازمان ملل گفته است که توان نهاد تحت‌امرش را در صورت نیاز در اختیار کره شمالی و آمریکا قرار خواهد داد؛ از جمله در زمینه راستی‌آزمایی که توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صورت می‌گیرد.

 

بیشتر بخوانید:

مایک پمپئو جزئیات جدیدی از سفر محرمانه خود به کره شمالی را فاش کرد

وزیر خارجه آمریکا مایک پمپئو برای اولین بار جزییات جدیدی از سفر محرمانه به کره شمالی و دیدارش با کیم جونگ اون را فاش کرد.

وزیرخارجه آمریکا که با شبکه «ای.بی.سی» مصاحبه می‌کرد مأموریت خود به کره شمالی را بسیار با اهمیت خواند و گفت:‌ هدف اصلی‌ من از دیدار آن بود که ببیند آیا فرصتی برای دو کشور وجود دارد مأموریت او به سرانجامی برسد یا نه.

مایک پمپئو گفت به دونالد ترامپ گزارش کرده است که این دیدار سازنده بوده است

وزیر خارجه آمریکا تأکید کرد که هنوز آغاز کار است و باید کارهای زیادی در این زمینه انجام شود.

مایک پمپئو با اشاره به کارنامه منفی گفتگوهای چند دهه گذشته دولتهای آمریکا با کره شمالی و پایبند نماندن پیونگ یانگ به وعده‌های داده شده‌اش گفت هدف من این بود که آیا این بار امکان دارد از گفتگوها نتیجه مهمی حاصل شود.

وی گفت:‌امیدوارم وضعیت با دوره‌های پیشین فرق کند.

 

خوش‌بینی وزیر خارجه آمریکا نسبت به کره شمالی

وزیرخارجه آمریکا گفت و گوهای خود با رهبر کره شمالی را بسیار جدی خواند و گفت کیم جونگ اون به‌خوبی برای گفتگو و کار آمادگی داشت.

او گفت: «در دیدارش با کیم جونگ اون پیام دونالد ترامپ را به او ابلاغ کردم و او به‌خوبی پیام را گرفت و گفت آماده است و نقشه راه برای رسیدن به هدف مورد نظر را آماده خواهد کرد.»

مایک پمپئو افزود تنها زمان می‌تواند نشان دهد که آن وعده‌ها تا چه پایه تحقق می‌یابد.

دموکراتهای آمریکا: کره شمالی و رژیم ایران همواره مخفیکاری کردند

ای.بی.سی بعد از گفتگو با مایک پمپئو گفتگویی با آدام شیف عضو ارشد دموکراتها در کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا انجام داد.

آدام شیف گفت دولتهای کره شمالی و ایران هر دو مخفی‌کاری دارند.شفاف نیستند. بنابراین بهتر است شکاک بود و بر شدت بازرسی‌ها در کره شمالی تأکید کرد.

او گفت: «دولت ترامپ با اشاره به ضعف برجام خواستار بازرسی از تأسیسات نظامی رژیم ایران است آیا کره شمالی چنان اجازه‌ای را خواهد داد که از تأسیسات نظامی آن کشور بازدید شود؟»

آدام شیف در ادامه تأکید کرد بهتر است با توجه به کارنامه پر از ترفند و فریب کره شمالی در هر نوع توافقی با آن کشور بر شدت بازرسی‌ها تأکید شود.

 

اعلام آمادگی کره‌شمالی برای توقف آزمایش‌های هسته‌یی و موشکی

روز جمعه ۳۱فروردین۹۷ کره‌شمالی اعلام کرد دیگر نیازی به آزمایش هسته‌یی و موشکی ندارد. بر اساس این اعلام پیونگ‌یانگ اعلام کرده از روز شنبه اول اردیبهشت ۹۷ تمامی آزمایش‌های موشکی و هسته‌یی خود را متوقف خواهد کرد.

به گفته رسانه‌های کره شمالی این تصمیم در جلسه روسای حزب کارگران کره‌شمالی، حزب حاکم این کشور، اتخاذ شده است.

به گفته رهبر کره شمالی آزمایش‌های شیمیایی و اتمی به‌لحاظ نظامی تکمیل شده‌‍اند و نیازی به ادامه آنها نیست.

اعلام آمادگی رهبر کره شمالی برای برچیدن برنامه‌های اتمی و موشکی تنها ۳روز پس از علنی شدن دیدار محرمانه مایک پمپئو کاندیدای دونالد ترامپ برای پست وزارت‌خارجه آمریکا از کره شمالی و ملاقات وی با رهبر کره‌شمالی اعلام می‌شود.

روز جمعه ۳۱فروردین ۹۷روزنامه ژورنال آمریکا خبر داد کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در جریان دیدار با مایک پمپئو، رئیس سازمان سیا به او وعده داده که همزمان با برگزاری دیدار او و دونالد ترامپ، پیونگ یانگ سه زندانی آمریکایی را هم آزاد خواهد کرد.

علاوه بر آمریکا، کره جنوبی نیز از اعلام آمادگی کره شمالی برای برچیدن برنامه اتمی و موشکی خود استقبال کرد.

 

مطالب مرتبط

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/2cc22660-04b5-4806-b7ee-b4ac425fc1ab"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات