728 x 90

لوموند: تهران یک شهروند بلژیکی را برای تضمین آزادی اسدالله اسدی گروگان گرفته است

اسدالله اسدی، دیپلمات تروریست بمبگذار رژیم آخوندی
اسدالله اسدی، دیپلمات تروریست بمبگذار رژیم آخوندی

به گزارش لوموند، پنجشنبه ۲۱اردیبهشت، یک گروه به نام "قیام تا سرنگونی" پس از تسخیر وب‌سایت‌های وزارت‌خارجه رژیم ایران فاش کرده که بروکسل و تهران پیش از دستگیری گروگان بلژیکی، اولیویه واندکاستل، توسط حکومت ایران دربارۀ معاهدۀ انتقال و تبادل زندانیها با یکدیگر مذاکره کرده‌اند.

لوموند بعید ندانسته است که مطابق اسناد به دست آمده، شهروند بلژیکی در ۲٤فوریه ۲۰۲۲ به‌عنوان ضمانت اجرای این توافق از سوی تهران به گروگان‌گرفته شده باشد. تقریباً یک سال بعد از تاریخ این دستگیری دادگاه رژیم ایران شهروند بلژیکی را به اتهام جاسوسی به چهل سال حبس، یک میلیون دلار جزای نقدی و ۷٤ضربه شلاق محکوم کرد.

در تسخیر سامانه و سایتهای وزارت امور خارجۀ رژیم ایران صدها گزارش جلسه، مکاتبات میان وزارتخانه‌ها، هویت و شماره‌های تلفن، یازده‌هزار تن از کارکنان وزارت خارجۀ رژیم ایران به دست آمده و سخنگوی این وزارتخانه، ناصر کنعانی، ضمن تأیید این سرقت، دامنۀ آن را محدود اعلام کرده است.

اسناد به دست آمده از وزارت امور خارجۀ حکومت ایران نشان می‌دهند که مقامات بلژیک در نظر داشتند پیش از دستگیری واندکاستل با حکومت تهران بر سر قرارداد مبادلۀ زندانیان به توافق برسند.

به نوشتۀ لوموند یکی از دلایل این امر نگرانی بروکسل از اعدام احمدرضا جلالی، استاد دانشگاه آزاد بروکسل، و هم‌چنین نتایج دستگیری اسدالله اسدی، عضو سفارت ایران در اتریش، و سازماندهندۀ اصلی سوءقصد نافرجام تروریستی در گردهم آیی شورای ملی مقاومت ایران در ژوئیه ۲۰۱۸ در حومۀ پاریس بوده است.

در پی دستگیری اسدالله اسدی در آلمان، دادگاه شهر "آنور" در بلژیک اسدی را در فوریه ۲۰۲۱ به بیست سال زندان محکوم کرد. لوموند نوشته است که مذاکرات فشرده میان بروکسل و تهران برای تبادل زندانیان پیش از حتی محکومیت اسدالله اسدی صورت گرفته است و بعید نیست که به همین خاطر اسدالله اسدی برخلاف سه تن از دستیاران خود در سوءقصد تروریستی فرانسه خواستار تجدیدنظر در محکومیت خود نشد. لوموند بعید ندانسته که اسدالله اسدی مطمئن بوده که مذاکرات میان تهران و بروکسل دربارۀ او به‌سرعت به ثمر برسند.

اسناد به‌دست آمده از سوی هکرهای وابسته به سازمان مجاهدین نشان می‌دهند که اسدی عضو برجستۀ سرویس‌های اطلاعاتی ایران بوده و از همان آغاز دستگیری وی رسیدگی به پروندۀ بازداشت و محاکمۀ او در بلژیک را وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران برعهده داشته و نه وزارت امور خارجۀ این کشور.

لوموند در ادامۀ گزارش خود می‌نویسد که مکاتبات رسمی میان سرویسهای اطلاعاتی بلژیک و ایران در مارس ۲۰۲۲ به امضای قرارداد انتقال و مبادلۀ زندانیان منجر شد، یعنی دو هفته پس از دستگیری "اولیویه واندکاستله"، و با دستگیری شهروند بلژیکی حکومت تهران قصد داشته بازگشت اسدالله اسدی به ایران را تضمین کند. لوموند می‌افزاید که تهران نگران بوده که آمریکا خواستار انتقال اسدالله اسدی به این کشور شود، زیرا در گردهم آیی شورای ملی مقاومت ایران در حومۀ پاریس، چند شخصیت آمریکایی از جمله جان بولتون، مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا، نیوت گینگیریش، نامزد پیشین جمهوری‌خواهان آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری، و رودولف گیلیانی، شهردار پیشین نیویورک حضور داشتند.

چهارشنبه دهم ماه مه، وزیر دادگستری بلژیک، ونسان وان کویکنبورن، اظهار داشت که اولیویه واندکاستل "قربانی توافق امضاء شده میان تهران و بروکسل نیست، بلکه قربانی یک دولت یاغی است که دیپلماسی گروگانگیری را به کار می‌گیرد. ما برای پیشگیری از تهدید ایران دربارۀ این توافق از سال۲۰۱۸ مذاکره کردیم." دفتر نخست‌وزیر بلژیک نیز گفته است که این کشور در مذاکراتش با تهران برای تدوین معاهدۀ مبادلۀ زندانیان بر سر افراد مذاکره نکرده است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c951566f-25e3-47f0-9c26-29e1f6e0cfb4"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات