728 x 90

لحظه‌ای برای غرب در قبال واقعیت ایران - نوشته تام ریج

تام ریج
تام ریج

تام ریج اولین وزیر امنیت داخلی آمریکا

لحظه روبه‌رو شدن غرب با حقیقت در رابطه با ایران فرا رسیده

با هم می‌توانیم اطمینان حاصل کنیم

که سلطهٔ خفه‌کننده ملایان بر قدرت از هم بپاشد

و آرزوهای مردم ایران برای آزادی، عدالت و شأن انسانی محقق گردد

تمرکز بی‌وقفه رژیم بر شورای ملی مقاومت

و رئیس‌جمهور منتخب آن، مریم رجوی، گویای همه چیز است

و ترس فزاینده رژیم تهران را از این تهدید برای موجودیتش آشکار می‌سازد

زمان آن است که جامعه بین‌المللی به این مسأله توجه کند

در این لحظه حسابرسی اخلاقی

دولتها و فعالان غربی باید به وظیفه خود عمل کنند

و تخلفات وقیحانه رژیم ایران را که اکنون به قلب اروپا رسیده است محکوم کنند

حمله به شورای ملی مقاومت ایران

وحشت عمیق رژیم را آشکار می‌سازد

و بر نقش محوری سازمان مجاهدین خلق در برانگیختن قیامهای سراسری

و وارد کردن ضربات شدید به کنترل شکننده رژیم تأکید می‌کند

 

مقاله تام ریج، اولین وزیر امنیت داخلی آمریکا واشنگتن تایمز ۵تیر ۱۴۰۲

واشنگتن تایمز ۵تیر ۱۴۰۲: تام ریج، اولین وزیر امنیت داخلی آمریکا طی مقاله‌یی در روزنامه واشنگتن تایمز نوشت: موج فزاینده مخالفت در ایران، یادآور انقلاب تکان‌دهندهٔ ضدسلطنتی ۱۳۵۷، ما را به بررسی مجدد و عمیق سیاست غرب دعوت می‌کند. در حالی که برخی ممکن است تحت تأثیر صدای آژیر فراخوان به تعامل با رژیم آخوندی قرار بگیرند، صدای فزاینده‌یی از مخالفان طنین‌انداز می‌شود که ما را به اتخاذ رویکردی قاطع‌تر ترغیب می‌کند. یک ائتلاف قدرتمند، متشکل از مقامات بلندمرتبه دولتهای سابق از آمریکای شمالی، اروپا، آمریکای لاتین و خاورمیانه از جامعه بین‌المللی می‌خواهد که از این فرصت تاریخی استفاده کند و با تمام وجود آرزوهای پرشور مردم ایران برای یک جمهوری دموکراتیک را پذیرا شود.

با این حال، امروز، ما با یادآوری ناکامی‌های گذشته مواجه هستیم. در این ماه، دو حادثه نگران‌کننده، سیاست غرب در قبال ایران را دوباره در کانون توجه قرار داد. اول، مقامات فرانسوی به طرز تکان‌دهنده‌ای قصد خود برای ممنوع کردن تجمع مهم مخالفان که قرار بود در اول ژوئیه در پاریس برگزار شود را اعلام کردند. این تصمیم که ظاهراً بواسطهٔ ”تهدید امنیتی“ از جانب تهران توجیه شده، در واقع امر یک تسلیم اندوهبار به خواسته‌های رژیم ایران است که سازمان‌دهنده این راهپیمایی یعنی شورای ملی مقاومت ایران را تهدیدی برای موجودیت حکومت ظالمانه خود می‌داند.

دوم، ساعاتی پس از ممنوعیت فرانسه، مقامات آلبانی که خانه هزاران تن از اعضای مجاهدین خلق (یکی از اعضای حیاتی شورای ملی مقاومت) است، محل اقامت آنها یعنی اشرف-۳ در نزدیکی تیرانا را مورد حمله وقیحانه قرار دادند. در یک نمایش تکان‌دهنده از قدرت، ۱۲۰۰ پلیس، ظاهراً به درخواست رژیم تهران، هجوم شدید و بدون دلیل خود را آغاز کردند که منجر به تخریب بی‌رویه اموال، از دست رفتن جان یک عضو بیگناه مجاهدین خلق، و مجروح شدن بیش از صد تن دیگر شد. چنین اعمالی نقض آشکار کنوانسیونهای بین‌المللی از جمله کنوانسیون مربوط به وضعیت پناهندگان، اعلامیه جهانی حقوق‌بشر، و کنوانسیون اروپایی حقوق‌بشر است. جای تعجب نیست که آخوندها از این حمله خوشحال شدند. خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران با فخرفروشی روز چهارشنبه به‌نقل از یک «منبع امنیتی آگاه» اعلام کرد که عملیات پلیس علیه اشرف-۳ ”نتیجه دیپلماسی قدرتمند جمهوری اسلامی و مجموعه تلاش‌های دستگاههای مختلف بوده است“ .

تام ریج، اولین وزیر امنیت داخلی آمریکا در ادامه می‌افزاید: ایالات متحده و اروپا خود را در میانه فصلی نگران‌کننده می‌یابند. حمله به اپوزیسیون اصلی ملایان نه تنها آرزوهای عمیقاً گرانقدر مردم ایران را تضعیف می‌کند، بلکه پایه‌های ارزش‌های دموکراتیک ایالات متحده و اروپایی‌ها، یعنی حقوق‌بشر و آزادی بیان و تجمع را تباه می‌سازد. این نمایش ناراحت‌کننده‌یی از تن‌دادن به تاکتیک‌های اخاذی و گروگان‌گیری است که به‌طور معمول توسط یک دیکتاتوری مذهبی بنیادگرا که برای چهار دهه طولانی جهان را گرفتار کرده به کار می‌رود.

هم‌چنین، این حمله به شورای ملی مقاومت ایران، وحشت عمیق رژیم را آشکار می‌سازد و بر نقش محوری سازمان مجاهدین خلق در برانگیختن قیامهای سراسری و وارد کردن ضربات شدید به کنترل شکننده رژیم تأکید می‌کند. سایر به‌اصطلاح گزینه‌ها، مانند بقایای سلطنت سابق، بیش از‌ پیش منسوخ و بی‌اهمیت بودنشان آشکار و هویدا می‌شود که در شعارهای ”نه به حکومت دینی، نه به سلطنت، آری به دموکراسی و برابری“ بازتاب یافته است. تمرکز بی‌وقفه رژیم بر شورای ملی مقاومت و رئیس‌جمهور منتخب آن، مریم رجوی، گویای همه چیز است و ترس فزاینده تهران را از این تهدید برای موجودیتش آشکار می‌سازد. زمان آن است که جامعه بین‌المللی به این مسأله توجه کند.

در این لحظه حسابرسی اخلاقی، دولتها و فعالان غربی باید به وظیفه خود عمل کنند و تخلفات وقیحانه رژیم ایران را که اکنون به قلب اروپا رسیده است، محکوم کنند. نمی‌توان نسبت به سرکوب مخالفان توسط رژیم تهران بی‌تفاوت بود، چرا که چنین رضایتی ناخواسته به اعمال ظالمانه آنها مشروعیت می‌بخشد و زنجیرهای استبدادی را در دورانی از تحولات اجتماعی بیش از‌ پیش محکمتر می‌کند.

هجوم علیه جنبش اصلی مقاومت دموکراتیک ایران فراتر از صرف اقدامات محدودکننده است. این نشان‌دهنده نقض عمیقی است که به آزادی‌های گرانقدر مصرح در قاره اروپا آسیب می‌رساند.

تام ریج در پایان مقاله نوشته است: ظن و گمانهای فراوانی هست که ممنوعیت اعمال شده توسط فرانسه ممکن است ناشی از گفتگوی تلفنی فوق‌العاده ۹۰ دقیقه‌ای بین روسای جمهوری رژیم ایران و فرانسه در ۱۰ژوئن بوده باشد. رژیم مستمراً خواهان محدودیت‌های شدید روی فعالیت‌های شورای ملی مقاومت و مجاهدین خلق در اروپا و به‌خصوص در فرانسه بوده است. هم‌چنین، همان‌طور که در اظهارات یک سخنگوی وزارتخارجهٔ آمریکا بود، به‌نظر می‌رسد که حملهٔ مرگبار آلبانی از حمایت ضمنی دولت آمریکا برخوردار بوده که در دستیابی به یک توافق موقت با تهران بر سر برنامهٔ تسلیحات اتمی آن مستأصلانه تلاش می‌کند.

دول آزاد نمی‌توانند به فرامین مستبدانه دیکتاتورها تسلیم شوند. به‌عنوان جمعی از دولی که اصول دموکراسی و حقوق‌بشر را اجرا می‌کنیم، ما باید قاطعانه بکارگیری زور و تاکتیک‌های ارعاب توسط رژیم‌های دیکتاتوری نظیر رژیم ایران را رد کنیم.

جهان باید در همبستگی قاطع با مردم ایران برای دفاع از ارزش‌های گرانقدر دموکراتیک، به‌خصوص در غرب، بایستد. با هم ما می‌توانیم اطمینان حاصل کنیم که سلطهٔ خفه‌کننده ملایان بر قدرت از هم بپاشد و آرزوهای مردم ایران برای آزادی، عدالت و شأن انسانی محقق گردد.

زمان عمل همین حالاست؛ به‌خاطر مردم ایران، به‌خاطر آزادی، و به‌خاطر حفظ ارزش‌های مشترک دموکراتیک‌مان. ما باید پیامی صریح به مستبدین حاکم در تهران بفرستیم که جامعهٔ بین‌المللی در التزام خود به ایده‌آل‌های دموکراسی متحد و راسخ است و تسلیم خواسته‌های دیکتاتورها از کشورهای آزاد نخواهد شد.

واشنگتن تایمز: ۵تیرماه ۱۴۰۲

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/198c1e96-a212-4d33-99af-3e8ea99eef2b"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات