728 x 90

قیمت نفت، روسیه و عربستان خواهان افزایش تولید اوپک

نفت و گاز
نفت و گاز

الکساندر نوواک Alexander Novak وزیر انرژی روسیه گفت روسیه و عربستان در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۸ از اوپک خواهان افزایش تولید نفت به میزان ۱.۵میلیون بشکه در روز خواهند شد.

وزیر انرژی روسیه گفت این پیشنهاد فقط برای سه ماهه سوم سال می‌باشد و ما در ماه سپتامبر اوضاع را مورد ارزیابی مجدد قرار خواهیم داد.

ولادیمیر پوتین و الکساندر نوواک قبل از شروع جام جهانی فوتبال با شاهزاده محمد ولیعهد عربستان در مسکو ملاقات کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه ۲۷خرداد ۹۷،این تصمیم روسیه و عربستان برای مقابله با نگرانیهایی موجود که ممکن است بازگشت تحریمهای آمریکا علیه رژیم ایران و کاهش تولید کشور بحران‌زده ونزوئلا، به مختل ساختن تولید نفت منجر شود، گرفته شده است.

 

 

سابقه همکاری روسیه و اوپک

پیشتر در تصمیمی مشابه، در سال ۲۰۱۶ اوپک و روسیه تصمیم گرفتند با کاهش تولید نفت خود، قیمت نفت را تثبیت کنند. این تصمیم در حالی بود که قیمت نفت به‌خاطر اشباع بازار سقوط کرده بود. اما کاهش کنونی تولید در ایران و ونزوئلا، سناریوی قبلی را برای روسیه و عربستان و کشورهای عضو اوپک تغییر داد.

ولیعهد عربستان محمد بن سلمان، گفته بود ریاض مایل به همکاریهای بیشتر با روسیه در حوزه نفت است، به تعبیر محمد بن سلمان این همکاری می‌تواند برای کل جهان سودمند باشد.

خبرگزاری بلومبرگ طی گزارش هفته پیش خود نشان می‌داد که روسیه در حال حاضر ۱۴۰هزار بشکه نفت، بیشتر از میزانی که تعهد داده بود، تولید می‌کند. بنا بر آن گزارش، تولید نفت روسیه در هفته اول ماه جاری میلادی به ۱۱میلیون و ۹۰هزار بشکه بوده است.

با توجه احتمال افزایش تولید نفت برای مقابله با پیامدهای تحریم ایران و افزایش بهای نفت، برخی مقامهای این رژیم از درخواست‌ها برای افزایش تولید نفت انتقاد کرده بودند. برای نمونه نماینده رژیم ایران در سازمان اوپک، به خبرگزاری رویترز ۱۸خرداد گفته بود تهران مخالف « دستور آمریکا به عربستان سعودی برای این‌که کاهش صادرات نفت را جبران کند، است».

 

 

بیشتر بخوانید:

 

اوایل خردادماه ۹۷، وزیران نفت عربستان سعودی، امارات متحده عربی و روسیه در سنت پترزبورگ به توافق رسیده بودند که میزان تولید و عرضه نفت خام خود را کاهش دهند.

این توافق بر سر افزایش میزان تولید و عرضه نفت خام، باعث کاهش شدید بهای آن در بازارهای جهانی شد. بهای نفت برنت یکباره سه درصد کاهش یافت.

پیش‌بینی می‌شد که تمدید تحریم‌های ایران و هم‌چنین وضعیت بحرانی ونزوئلا باعث افزایش بهای نفت خام در بازارهای جهانی شود.

بهای نفت برنت دریای شمال اواخر اردیبهشت ماه از مرز ۸۰دلار برای هر بشکه نیز عبور کرد. افزایشی که ظرف سه سال و نیم گذشته بی‌سابقه بوده است.

بهای هر بشکه نفت برنت دریای شمال پس از اعلام توافق سنت ‌پترزبورگ، روز جمعه ۲۵مه (۴خرداد) به ۷۶دلار و ۴۴سنت رسید که نسبت به روز پیش از آن کاهشی معادل ۳درصد را نشان می‌داد.

 

در پی فرمان دونالد ترامپ برای خروج از برجام و بازگشت تحریمهای ایران روند خروج شرکتهای نفتی خارجی از بازار ایران آغاز شد. لیست کمپانیهای نفتی که تا کنون قراردادهای تجاری خود با رژیم ایران را مورد بازبینی قرار داده یا کاملاًً قطع کرده‌اند عبارتند از:

 

  • غول نفتی توتال، با قراردادی به ارزش ۴.۸میلیارد دلار
  • شرکت نفتی لوک اویل روسیه
  • شرکت هندی ریلاینس متخصص پالایش نفت RELAYNS صاحب بزرگ‌ترین مجموعه پالایش نفت در جهان
  • شرکت آمریکایی دوورکورپوریشن dover corporation متخصص لوله‌های نفت
  • شرکت ساکا نروژ. قرارداد با رژیم در سال ۲۰۱۷به ارزش ۲.۵میلیارد یورو
  • شرکت دائلیم اینداستریال کره جنوبی که در زمینه نفت کار می‌کند. پروژه پالایشگاهی به ارزش ۲.۸میلیارد دلار
  • شرکت لهستانی پی.جی.ان.ای.جی که در زمینه نفت کار می‌کند
  • شرکت ساراس saras ایتالیا که در زمینه پالایشگاه فعال است
  • پالایشگاه کپسای اسپانیا
  • پالایشگاه نفت نارایا انرژی هند اعلام کرد همکاری خود را با رژیم آخوندی را کاهش می‌دهد. پالایشگاه نفت هند اعلام کرد قصد دارد از ماه جاری خرید نفت از ایران را به نصف برساند. این شرکت تا اکنون ماهانه حدود ۶میلیون بشکه نفت خام از ایران خریداری می‌کرد.
  • شرکت دوور آمریکا ‌dover سازنده انواع پمپ و دیگر تجهیزات مورد استفاده در صنعت نفت که در سال ۲۰۱۷شروع به انعقاد قراردادهایی در ایران کرده بود
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/43562d85-d83f-4ab7-9afa-02fb0c091f6a"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات