728 x 90

قطعنامه پارلمان اروپا با اکثریت قاطع آرا سرکوب اعتراضات سراسری در ایران را تصویب کرد

پارلمان اروپا
پارلمان اروپا

قطعنامه پارلمان اروپا با اکثریت قاطع آرا

محکومیت شدید سرکوب زنان، معترضان و اقلیتها و روند فزاینده اعدام و شکنجه و دستگیریها

پارلمان اروپا خواستار تحقیقات توسط ملل متحد و لیست‌گذاری و تحریم مسئولان این جنایات شد

پارلمان اروپا روز پنجشنبه۱۴مهر قطعنامه‌ای را درباره قتل مهسا امینی و سرکوب معترضان در ایران، با اکثریت قاطع نمایندگان به تصویب رساند.

در این قطعنامه به دستور ستاد کل نیروهای مسلح رژیم، به فرماندهان در تمام استانها که بر باستفاده گسترده نیروهای امنیتی از نیروی کشنده و سلاح گرم تأکید کرده، اشاره شده قطعنامه پارلمان اروپا «مرگ مهسا ژینا امینی در پی دستگیری خشونت آمیز، آزار و اذیت و بدرفتاری توسط پلیس «اخلاق» ایران را به شدیدترین وجه محکوم می‌کند و تسلیت خود را به خانواده و دوستان وی و خانواده‌های همه کشته‌شدگان اعتراضات اخیر در ایران ابراز می‌دارد».

قطعنامه هم‌چنین «قویا از آمال مردم ایران که می‌خواهند در کشوری آزاد، باثبات، فراگیر و دمکراتیک که به تعهدات ملی و بین‌المللی خود در مورد حقوق‌بشر و آزادیهای اساسی احترام می‌گذارد، حمایت می‌کند».

 

در بخشهای دیگری از قطعنامه پارلمان اروپا، با محکوم کردن سرکوب اعتراضات و فراخوان به تحریم و لیست‌گذاری دست‌اندرکاران سرکوب، از جمله آمده است:

قطعنامه «از گزارشهای مربوط به محاصره، دستگیری و تیراندازی به تعداد زیادی از دانشجویان محبوس شده در دانشگاه صنعتی شریف در تهران در تاریخ ۲ اکتبر ۲۰۲۲ (۱۰مهر۱۴۰۱) توسط سپاه پاسداران، نیروهای بسیج و پلیس، عمیقاً نگران است و ضمن محکوم کردن شدید استفاده از زور علیه تظاهر کنندگان و تأکید بر متوقف کردن «خشونت مداوم، سیستماتیک و غیرقابل قبول علیه شهروندان» توسط رژیم ایران، بر لزوم انجام «تحقیقاتی سریع، بی‌طرفانه و مؤثر مبتنی بر شواهد، در مورد قتل همه معترضان، که شامل قرار دادن مسئولان در مقابل عدالت است» تأکید می‌کند.

 

قطعنامه پارلمان اروپا اقدام رژیم ایران در قطع شبکه‌های اینترنت و تلفن همراه، در پاسخ به اعتراضات در کشور را که با هدف ممانعت از ارتباطات و جریان آزاد اطلاعات برای شهروندان ایرانی صورت می‌گیرد، به‌شدت محکوم و تأکید می‌کند چنین اقداماتی نقض آشکار قوانین بین‌المللی است. .

این قطعنامه بار دیگر وضعیت مستمراً رو به وخامت حقوق‌بشر در ایران، از جمله و به‌ویژه برای افراد متعلق به اقلیتهای قومی و مذهبی، از جمله کردها، بلوچ ها، عربها و اقلیتهای مذهبی غیرشیعه و غیرمسلمان، از جمله بهائیان و مسیحیان را محکوم می‌کند.

قطعنامه هم‌چنین استفاده سیستماتیک از شکنجه در زندانهای ایران را محکوم کرده و خواهان توقف فوری هر گونه شکنجه و بدرفتاری با تمام زندانیان شده است.

 

قطعنامه پارلمان اروپا استفاده روزافزون از مجازات اعدام در سالهای اخیر توسط رژیم را به‌شدت محکوم کرده و از تشدید انزجارآور در استفاده از مجازات اعدام علیه معترضان، مخالفان و اعضای گروه‌های اقلیت ابراز تأسف کرده است.

قطعنامه خواستار مجاز شدن بازدید تمامی گزارشگران ویژه شورای حقوق‌بشر سازمان ملل شد واز از سازمان ملل متحد، به‌ویژه شورای حقوق‌بشر خواسته است که بدون تأخیر تحقیقات جامعی را در مورد رویدادهای رخ داده در هفته‌های اخیر به رهبری گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق‌بشر در ایران آغاز کند. هم‌چنین از شورای حقوق‌بشر سازمان ملل می‌خواهد که یک مکانیسم بین‌المللی تحقیق و پاسخگویی در مورد نقض حقوق‌بشر که توسط دولت ایران انجام می‌شود ایجاد کند.

 

قطعنامه مصوب پارلمان اروپا از اتحادیه اروپا می‌خواهد تا مقامات رژیم ایران، از جمله تمام کسانی که با پلیس اخلاقی مرتبط هستند، که در مرگ مهسا امینی و خشونت علیه معترضان همدست یا مسئول شناخته شده‌اند، به فهرست افراد اتحادیه اروپا اضافه کند که اقدامات محدودکننده در رابطه با نقض جدی حقوق‌بشر در ایران علیه آنها اعمال شده است. قطعنامه هم‌چنین تکرار و تأکید می‌کند که تحریم‌ها علیه رهبری سپاه پاسداران نباید لغو شود.

قطعنامه پارلمان اروپا از کمیسیون اروپا می‌خواهد تا با رعایت دقیق اصول ضرورت و تناسب، به ارائه دهندگان ارتباطات مستقر در اتحادیه اروپا اجازه دهد تا ابزارهایی از جمله ویدئو کنفرانس، پلتفرم های آموزش الکترونیکی، نقشه‌های وب و خدمات ابری را به مردم ایران در ایران ارائه دهند تا از دسترسی آنها به ابزارها و پلتفرم های آنلاینی اطمینان حاصل شود.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/ee224ffb-b3ec-40d2-89b9-100476d0bf45"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات