728 x 90

فاکس نیوز:

قطعنامه جمهوری‌خواهان کنگره، حق ایرانیان برای «تأسیس جمهوری دموکراتیک، سکولار و غیرهسته‌یی ایران» را به‌رسمیت می شناسد

لنس گودن نماینده کنگره آمریکا
لنس گودن نماینده کنگره آمریکا

فاکس نیوز روز ۵مرداد در گزارشی نوشت: نماینده کنگره از تگزاس قطعنامه‌ای را برای محکومیت رژیم ایران به‌دلیل نقض حقوق‌بشر ارائه کرد. قطعنامه جمهوری‌خواهان کنگره، حق ایرانیان برای «تأسیس جمهوری دموکراتیک، سکولار و غیرهسته‌یی ایران» را به‌رسمیت می شناسد.

فاکس نیوز نوشت: نماینده لنس گودن، نماینده تگزاس، قطعنامه‌ای را برای محکوم کردن ایران به‌دلیل کشتن زندانیان سیاسی، سرکوب اعتراضات و پنهان کردن جنایاتش در ۴۰سال گذشته پیشنهاد می‌کند.

در قطعنامه پیشنهادی آمده است: «مقامات ارشد دولت، نظامی، قضایی و امنیتی رژیم ایران برای دهه‌ها دستور نقض فاحش حقوق‌بشر و اقدامات تروریستی را صادر کرده یا مرتکب شده‌اند.

فاکس نیوز افزود: در صورت تصویب این قطعنامه، ایالات متحده تلاش خواهد کرد تا عاملان کشتار ۱۹۸۸ در ایران که منجر به کشته شدن ۳۰۰۰۰نفر شدند را، "شناسایی و محاکمه کند". این قطعنامه هم‌چنین"دولت ایران را تحت فشار قرار می‌دهد تا اطلاعات دقیقی در مورد عزیزان قربانیان و محل دفن آنها را به خانواده قربانیان ارائه دهد.

 

قطعنامه گودن در حالی است که تنشها در روابط ایران و آمریکا تشدید می‌شود. با پیشبرد برنامه هسته‌یی جمهوری اسلامی و توقیف کشتیهای تجاری در تنگه هرمز، رژیم ایران هم‌چنین رزمایش نظامی سالانه خود را روز یکشنبه با نمایش قدرت با بیش از ۹۰ بمب‌افکن و پهپاد انجام داد.

پیشنهاد گودن «حقوق مردم ایران و مبارزه آنها برای ایجاد جمهوری دموکراتیک، سکولار و غیرهسته‌یی ایران را به‌رسمیت می‌شناسد».

فعالان حقوق‌بشر به‌طور فزاینده‌ای نگران اعتراضات در کشور هستند. بر اساس آخرین گزارش سازمان ملل، رژیم ایران طی سال گذشته رکورد بی‌سابقه‌یی از اعدام، دستگیری و بازداشت را انجام داده است.

نادا الناشف، معاون حقوق‌بشر سازمان ملل، گفت: «وضعیت کلی حقوق‌بشر در جمهوری اسلامی به‌طور قابل توجهی بدتر شده است.

بر اساس گزارش سازمان حقوق‌بشر ایران مستقر در نروژ، در نیمه اول سال۲۰۲۳، حداقل ۳۵۴نفر در ایران اعدام شده‌اند. در سال۲۰۲۲، ۵۸۲نفر اعدام شدند که نسبت به سال۲۰۲۱ افزایش ۷۵درصدی داشته است.

قطعنامه گودن از دولت آمریکا می‌خواهد که "در کنار مردم ایران که به‌طور مشروع از حقوق خود برای آزادی در برابر سرکوب دفاع می‌کنند و کشتار وحشیانه معترضان ایرانی توسط رژیم ایران را محکوم می‌کند" بایستد.

این پیشنهاد هم‌چنین بدرفتاری علیه زنان پس از تظاهرات گسترده در پاییز گذشته علیه گشت ارشاد را به‌رسمیت می‌شناسد. گشت ارشاد یک زن را بعد از این‌که قوانین پوشش سخت‌گیرانه اسلامی را نقض کرد به‌قتل رساند.

در این قطعنامه آمده است: «این اعتراضات ریشه در بیش از چهار دهه مقاومت سازمان‌یافته علیه دیکتاتوری ایران دارد که توسط زنانی که شکنجه، خشونت جنسی و جنسیتی و مرگ را تحمل کرده‌اند، رهبری شده است.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c0b02274-a879-4278-811b-fa5e1186f50a"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات