728 x 90

قتل‌عام کشاورزی و سیل جنایت‌های محیط‌زیستی پاسداران

قتل‌عام کشاورزی و سیل جنایت‌های محیط‌زیستی پاسداران
قتل‌عام کشاورزی و سیل جنایت‌های محیط‌زیستی پاسداران

 

بلایی که خامنه‌ای و پاسدارانش بر سر محیط‌ زیست کشور آورده‌اند، بسا فاجعه‌بارتر از آن است که در یک یا چند مقاله توضیح داده شود اما اشراف به گوشه‌هایی از فاجعه کمک می‌کند تا تصویرمان از کل فاجعه عینی‌تر گردد به‌ویژه هنگامی که با نمایش چند عدد و رقم همراه باشد.

اعداد و ارقام می‌گویند مردم دیگر رمقی برای جبران خسارتها ندارند. در حالی‌که روحانی و خامنه‌ای برای جبران خسارت‌های سیل با ر‌ذالت تمام باز هم به‌دنبال دست کردن در جیب مردم هستند!

 

سیل ویرانگر به بخشهای وسیعی از زیرساخت‌های جامعه آسیب رساند و در برخی از استانها و شهرها موجب تعطیلی کسب وکار شهروندان شد. در این میان یکی از بخش‌هایی که به‌علت عدم کمک‌رسانی به‌ موقع دولتی به آن آسیب جدی وارد شد، کشاورزی چند استان حاصلخیز کشور است. رحمانی فضلی وزیر کشور رژیم خسارتهای اولیه سیل را به ۳۵هزار میلیارد تومان برآورد کرده است. سیلی که بیش از۲۷استان کشور را درگیر خود کرده و بیشترین خسارات را به بخش‌های کشاورزی، دامداری، صنعتی و آبخیزداری وارد کرده است.

سپاه پاسداران باند تروریستی جنایتکاری که در تمامی سال‌های اخیر با به انحصار درآوردن مالکیت کلیه آب‌های سطحی کشور و با سدسازی ویرانگر تمامی ساخت و بافت زیست‌محیطی کشور را به نابودی کشانده بود، پس از وقوع سیل هم در عدم کمک‌رسانی به سیل‌زدگان نقش به‌سزایی در انهدام ثروت ملی ایران ایفا کرد از جمله در سیل خوزستان و گلستان که باعث خسارات زیادی به کشاورزان شد.

 

خسارات سیل به روایت آمار و ارقام اولیه

رحمانی فضلی در نشست علنی روز یک‌شنبه، ۲۵فروردین۹۸در مجلس رژیم خسارت سیل به بخش کشاورزی را ۱۳هزار میلیارد تومان برآورد کرد، هر چند این رقم بسیار بالاتر از این خواهد بود. وی گفت تاکنون بیش از چهار هزار و ۴۰۰روستا درگیر سیل شده‌اند.

محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی رژیم گفت:« بخش کشاورزی در سیل اخیر ۱۳هزار میلیارد تومان خسارت دیده است.»

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی رژیم گفت:« تاکنون بیش از ۱۴هزار کیلومتر راه در استانهای مختلف دچار آسیب شده و ۷۲۵پل به‌طور کامل تخریب شده است.»(خبرگزاری مجلس رژیم ۲۵فروردین).

همچنین رحمانی فضلی گفت: « عدم لایروبی به موقع رودخانه‌ها، مسیل‌ها و سدها، در کنار ساخت و ساز غیرمجاز در حریم رودخانه‌ها از عوامل بحرانی‌تر شدن اوضاع و افزایش خسارتها می‌باشند.»(همان منبع).

نمودار برآورد خسارت اولیه به بخش کشاورزی در سیل ۹۸

نمودار برآورد خسارت اولیه به بخش کشاورزی در سیل ۹۸

 

نقش سپاه پاسداران در نابودی زمینهای حاصلخیز کشور

استانهای گلستان، مازندران، خوزستان و لرستان، چهار استان حاصلخیز و پرجمیت کشور هستند که در این سیل آسیب جدی دیدند، سیلی که مقصراصلی‌اش فاسدان حاکم و سپاه پاسداران هستند.

با این‌که از ۲۷اسفند ۹۷سازمان هواشناسی رژیم وضعیت بارشهای بهاره و شدت آنها و تهدید سیل را گزارش کرده بود اما رژیم غرق در بحران هیچ اقدام پیشگیرانه‌ای برای جلوگیری از خسارات انجام نداد و از طرفی پس از سیل هم باعث ویرانی بیشتر زمینهای کشاورزی و محصولات مردم منطقه شد.

 

خوزستان

از جمله در خوزستان در مناطق عین دو، شلنگ آباد، شوش، سوسنگرد، شادگان و..... با باز کردن آب کرخه و دز به روی زمینهای کشاورزی و مناطق مسکونی به‌علت حفظ چاه‌های نفت متعلق به سپاه، باعث از بین رفتن صدرصد محصولات کشاورزی این استان شده است.

 

گلستان

در استان گلستان سپاه پاسداران در زمینهای کشاورزی برای تجارت و چپاول غارت بیشتر در یک اقدام غیرکارشناسی با درست کردن یک ریل راه‌آهن بدون ایجاد آب‌راه‌های مکفی زیرگذار ریل، باعث ایجاد سیلاب تا ارتفاع سه متر شد و منطقه وسیعی از آق قلا، گمیشان و مناطق کشاورزی گرگان‌رود را از بین برد. لازم به یادآوری است که کارشناس‌های آزاد و دانش‌آموختگان محیط‌زیست مدتها پیش از وقوع سیلاب، خطرسیلابی شدن این منطقه را پیش‌بینی کرده و هشدارهای لازم را داده بودند اما آخوندها بدون توجه به هشدارها، کار خود را کردند.

 

علل تبدیل یک باران مقطعی به یک سیل بی‌مهار!

علل تبدیل یک باران مقطعی به یک سیل بی‌مهار!

 

لرستان

همچنین در لرستان با سدسازی بی‌رویه بخش اعظم زمینهای کشاورزی، مراتع متعلق به دامداری و زه‌کشی‌های سنتی مربوط به آبخیزداری استان را به نابودی کشاندند.

از دیگر علل ویرانگر شدن سیل در لرستان، مسیل خواری و زمین‌خواری حکومتی و فروش زمینهای کف مسیل رودخانه‌ها به شهروندان و فروش مجوز ساختمان‌سازی به مردمی است که اینک هم خانه و زندگی‌شان را از دست داده‌اند و هم احتمالاً عزیزانشان دچار سانحه شده‌اند.

 

مازندران

بنا‌ به بررسی کارشناسان رژیم، سپاه پاسداران با جنگل‌خواری در استان مازنداران با جاده‌سازی و ویلاسازی بی‌رویه در جنگل‌های شمال باعث شد تا طی ۵۰سال اخیر میزان جنگل‌ها در شمال کشور ۵۰% کمتر شده و در نتیجه میزان تهدید سیل ۵۰برابر بیشتر شود. به‌گفته مسعود مولانا عضو شورای هماهنگی محیط‌زیست و منابع طبیعی رژیم جنگل‌های شمال در طول ۴۰سال گذشته از سه میلیون و ششصد هزار هکتار به یک میلیون هشتصد هزار هکتار رسیده است، به عبارت ساده‌تر نیمی از جنگل‌های شمال ایران در ۴۰سال اخیر نابود شده‌اند.

 

خسارت سیل قتل‌عام کشاورزی و باغات ایران

یکی از زیرساخت‌های اقتصادی که بیشترین آسیب‌ها را از سیل اخیر دیده است، بخش کشاورزی می‌باشد. با توجه به این‌که فصل بهار در بسیاری از استانهای سیل‌زده کشور، فصل برداشت محصول بود در نتیجه ابعاد خسارت سیل به بخش کشاورزی فاجعه‌بار شد.

در برآورد اولیه بیشترین خسارت در استانهای گلستان، مازندران، لرستان و خوزستان به بخش کشاورزی وارد شد.

استان گلستان با ۴۸۰۰میلیارد تومان در ردیف اول و لرستان با ۴هزار میلیارد تومن خسارت دومین استان آسیب دیده در بخش کشاورزی است.

با توجه به حجم خسارت‌های ناشی از سیل در بخش کشاورزی خوزستان پیش‌بینی می‌شود خسارت‌های ناشی از سیل در خوزستان از تمامی استانهای دیگر بیشتر باشد.

مقامات رژیم با مینیمیزه کردن زیانهای سیل، خسارت سیلاب‌های اخیر بر زراعت ایران را حدود یک‌میلیون هکتار گزارش می‌دهند.

عباس کشاورز، معاون وزیر جهاد کشاورزی روز یکشنبه ۲۵فروردین به شبکه خبر(رژیم) گفت:« در بخشی از این آسیب‌ها سیل، زمین یا باغ کشاورزی را با خود برده است و در بخشی نیز آب‌گرفتگی‌ها موجب پوسیدگی محصول خواهد شد و آسیب وارده به حدود ۵۵درصد از اراضی کشاورزی بین ۲۵تا ۵۵درصد می‌باشد و حدود ۲۵۰هزار هکتار از محصولات کشاورزی و حدود ۱۵۰هزار هکتار باغ بر اثر سیلاب‌های اخیر در ایران از بین رفته است».

 

خسارت‌های وارده به بخش تربیت دام و طیور

بنا بر اعلام جهاد کشاورزی رژیم در سیلاب اخیر بیش از ۶هزار واحد مرغداری و حدود ۱۰۰واحد پرورش ماهی هم دچار خسارت شدند. طبق گزارشها اولیه حدود۷۶درصد کل خسارات به بخش کشاورزی در چهار استان خوزستان، گلستان، مازندران و لرستان حادث شده است.

در استان گلستان دام‌های سبک و صنعت پرورش اسب بیشترین خسارت را دیدند ضمن این‌که گزارشهای متعددی نیز از آب بردگی دام‌های سنگین وجود دارد که تاکنون برآورد نشده یا اگر برآورد شده، اعلام نشده است.

 

نمودار خسارات سیل بر چهار استان حاصلخیز کشور

مدیرکل بحران بخش کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی رژیم در ۱۷فروردین ۱۳۹۸پیرامون میزان خسارت‌های وارده به بخش‌های کشاورزی گفت:« سیل اخیر به ۴۶.۳درصد بخش زراعی، ۱۲.۲درصد بخش باغبانی، ۱۹درصد بخش دام، طیور و آبزیان و ۲۲.۵درصد بخش آب و خاک، امور زیربنایی و تأسیسات و شبکه‌های انتقال آب خسارت وارد کرده است، ۸۰درصد خسارتها مربوط به چهار استان و بیشترین میزان خسارت‌های بخش کشاورزی مربوط به استانهای گلستان، خوزستان، لرستان و مازندران است.»

برآورد اولیه خسارت‌های زراعی، باغبانی، دامی و آبخیزداری در سیل ۹۸

برآورد اولیه خسارت‌های زراعی، باغبانی، دامی و آبخیزداری در سیل ۹۸

 

خسارت یک میلیارد دلاری، با آسیب‌دیدگی ۱۲میلیون نفر، هزینه‌ای بی‌جایگزین

در حوادث طبیعی از جمله سیل، بین نابودی ثروت ملی کشور و مسأله فقر ارتباط تنگاتنگی وجود دارد، کشاورزان و کارگران سفره‌شان خالی و خالی‌تر خواهد شد. نتایج حاصله از خسارات سیل بیش از همه در سالهای آینده بر دوش فقیرترین اقشار و زحمت‌کشان و به‌ویژه کارگران و کشاورزان سنگینی خواهد کرد، به‌ویژه که در حاکمیت آخوندی بیمه‌ای در مقابل این حوادث وجود ندارد. سازمانهایی که باید به مردم در این شرایط رسیدگی کنند از امکانات لازم برخوردار نیستند و همه امکانات در چنگال پاسداران می‌باشد.

درباره خسارت به کشاورزی ایران، سایت ریلیف وب (سایت سازمان ملل) روز ۱۶آوریل ۲۰۱۹مطابق با ۲۷فروردین ۹۸از طرف مدیریت عمومی کمیسیون اروپایی برای حفاظت مدنی و کمکهای انسان‌دوستانه گزارش کرد:

«۱۲میلیون نفر در اثر این سیل بی‌سابقه آسیب دیده‌اند که بدترین فاجعه ایست که این کشور طی ۱۵سال دیده است.

سیل بر ۲۰۰۰شهر و شهرستان در تمامی ۳۱استان تاثیر گذاشته است.

۲میلیون نفر از مردم نیازمند کمکهای انسان‌دوستانه می باشند

از جمله بیش از ۵۰۰هزار نفر آواره شده‌اند.

گزاراشات مقامات مدیریت فاجعه ملی حاکیست که بیش از یک میلیارد دلار به کشاورزی و زیرساختها و سایتهای تاریخی خسارت وارد شده است.»

 

سیل و چشم‌انداز اقتصادی در سال ۹۸

با نابودی بخش اعظم کشاورزی ایران، ضربه سنگینی به اقتصاد تورم‌زای کشور وارد شد در نتیجه با تورم افسارگسیخته‌ای در سال جاری مواجه خواهیم شد. در آخرین گزارش صندوق بین‌المللی پول که تورم را در سال جدید(۹۸) ۳۶درصد اعلام کرد(البته برآورد نرخ تورم صندوق بین‌المللی پول متعلق به قبل از وقوع سیل است).

خبرگزاری تسنیم (رژیم) در ۱فروردین ۹۸نرخ تورم منتهی به اسفند ۹۷را بر اساس مرکز آمار رژیم، این‌چنین اعلام کرد:

تورم نقطه به نقطه ٤٧،٥درصد.

با توجه به خسارات سیل و برداشت از صندوق توسعه ملی، که قبلاً هم خامنه‌ای حدود دومیلیارد دلار برداشت از آن را برای افزایش بودجه سپاه پاسداران و صدا و سیمای رژیم امضا کرده بود، اگر دو میلیارد دلار دیگر هم برای سیل(بنا‌ به‌ درخواست روحانی) برداشت شود، از آنجا که ما‌به ازایش از خارج جنس و کالا وارد نمی‌شود و صادرت نفت هم درنقطه پایان است، اتوماتیک این روند به تورم و افزایش شدید نقدینگی دامن می‌زند و وضعیت سیل طبعاً این نابسامانی اقتصادی را در سال اقتصادی ۹۸برای رژیم تیره وتار و با تورم بسا بالاتری مواجه خواهد کرد.

البته مشکلات اقتصادی تماماً ناشی از سیل نیست کما این‌که تماماً ناشی از تحریم هم نیست، وضعیتی است که آخوندهای فاسد با چهل سال غارت و چپاول اقتصاد کشور به‌وجود آورده و اقتصاد ملی را به مرحله فلج رسانده‌اند. شرایطی که در آن،‌ فشار اصلی کماکان بر دوش اقشار زحمتکش و کشاورزان و کارگران خواهد بود.

طبعاً سیل‌های اخیر و عدم توانایی رژیم برای مقابله با خسارات مالی، جانی و اموال مردم، خشم عمومی را نسبت به رژیم و پاسداران جنایتکار افزایش داده و شورش‌ها وخیزیش‌های بسا بیشتری در چشم انداز وجود خواهد داشت.

امری که به‌رغم تاریکی‌های امروز نوید آینده روشنی بدون آخوند و دیکتاتوری خواهد داد.

 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/cecb0866-bdee-4f9c-af56-271012e7df13"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات