728 x 90

فلاحت پیشه: تیم مذاکره‌کننده نظام بازی روس‌ها را خورد

فلاحت پیشه
فلاحت پیشه

فلاحت‌پیشه رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ارتجاع درباره آینده برجام و احتمالات بر سر صدور قطعنامه شورای حکام علیه رژیم ایران گفت: تیم مذاکره‌کننده نظام بازی روس‌ها را خورد.

فلاحت‌پیشه گفت: زمانی که با افزوده شدن برخی دیپلماتها به تیم مذاکره‌کننده و واقعی و عملیاتی شدن مذاکره، امکان توافق شکل گرفت در نهایت شاهد بودیم که این تیم تا حد زیادی، بازی روس‌ها را خورد. در واقع اولیانوف برنده شکست برجام بود و به حدی موضوع را طولانی کردند که عملاً احیای برجام فراهم نشد.

فلاحت‌پیشه تأکید کرد: اولین بار روس‌ها مانع ایجاد کردند و پس از آن، همه چیز بهم ریخت. بر این باورم حتی اگر طرفین به آن مسیری که قطع شد و بر دو متن اولی که توافق کرده بودند بازگردند در زمان اجرا می‌توان نتیجه گرفت. الآن شرایط به گونه‌ای است که برجام تا حدود زیادی از دستور کار خارج شده است.

وی افزود: آژانس هشدار داده که اگر دیپلماسی احیا نشود ممکن است بعد از این موضوع هسته‌یی قابل مدیریت نباشد.

مجموعه شرایط نشان می‌دهد که طرف ایران و آمریکا فرصت احیا برجام را از دست دادند به بیان دیگر برجام در حال احیا بود که بعد از آن تحت‌الشعاع منافع دیگر بازیگران قرار گرفت.

این طرفها حداقل تا دو ماه و نیم پیش در حاشیه بودند اما در حال حاضر امکان جولان دادن پیدا کردند تا اروپایی که بیشترین دغدغه‌اش تأمین انرژی است. اروپاییها عملاً ایران را به‌عنوان گزینه‌ها از دستور کار خارج کردند.

فلاحت‌پیشه تأکید کرد: در دنیای سیاست همه کشورها به‌دنبال فرصتهای خودشان هستند جمهوری آذربایجان نمایشگاه بی‌سابقه‌یی را تحت عنوان اثر نفت و گاز دریای خزر در مقابله با بحران انرژیهای دنیای امروز برگزار کرده است در واقع پشت‌پرده این قضیه این است که جمهوری آذربایجان تلاش می‌کند جایگزینی را برای نفت و گاز روسیه ایجاد کند چرا که به‌هرحال اروپاییها تصمیم گرفتند تا ۵سال و نیم آینده حدود ۶۰درصد وابستگی خود را از انرژی روسیه کاهش دهند.

دنیا در حال پیشبرد منافع خودش است در واقع ایران در حال سوزاندن منافع خودش است برخی از مسئولان کشور نیز در سوزاندن منافع، ید طولانی دارند در حال حاضر هم همین کار صورت می‌گیرد بنابراین چیزی که الآن شاهد آن هستیم به‌معنای از بین رفتن آخرین فرصتهای احیای برجام است.

در شورای حکام بدترین گزینه ارجاع دادن پرونده هسته‌یی ایران به شورای امنیت است که در حال حاضر این امکان را ضعیف می‌دانم

فلاحت‌پیشه گفت: اما واقعیتی که وجود دارد این است که همه بازیگران اعم از اروپا و آمریکا، برجام را دیگر اولویت خودشان نمی‌دانند یعنی تحولات کنونی با تحولات دو ماه و نیم پیش بسیار متفاوت است.

اگر برجام به مرحله اجرا می‌رسید یا حداقل مذاکرات در جریان بود، راهبرد دولت آمریکا دفاع از برجام بود اما آنچه که الآن تبدیل به رقابت انتخاباتی شده، سیاست مهار ایران است یعنی سیاست احیای برجام جای خود را به سیاست مهار ایران داده است‌. بنابراین گزینه‌های مختلف مثل فشار حداکثری یا فشار منطقه‌ای بر ایران در ادبیات انتخابات آمریکا در حال شکل‌گیری است که این باعث تعلل آمریکاییها در احیای برجام است.

 

فلاحت‌پیشه درباره شکست برجام گفت: با توجه به این‌که عده‌یی تندروهای داخلی زمزمه‌های مبنی بر شکست مذاکرات مطرح می‌کنند و تلاش دارند فضا را برای این موضوع آماده کنند، عنوان کرد: یک مربع در شکست مذاکرات نقش دارند، ضلع اول و دوم، افراطیون حوزه سیاسی کشورهای عضو برجام هستند به‌ویژه در ایران و آمریکا، جریانهای افراطی مخالف دیپلماسی هستند. ضلع سوم و تاثیرگذار، روس‌ها بودند که هدفشان این بود که همه تحولات دنیا به گونه‌ای شکل بگیرد که روسیه ابزارهایش از جمله حضور در بازار انرژی را از دست ندهد ضلع چهارم، مخالفان منطقه‌ای برجام اعم از صهیونیست‌ها و همه دوستان و دشمنانی که فرصتهای ایران را می‌ربایند.

برجام متوقف شده و ابتکارهای به وساطت اروپایی‌ها، عمان و قطر مطرح شده اما مسأله این است که بازیگران مختلف، برجام را از دستور کار خارج کردند و حتی لحن تبلیغات حزبی در داخل آمریکا هم در ارتباط با موضوع برجام، متفاوت شده است. در واقع بحث احیای برجام جای خود را به بحث سیاست‌های جدید مهار ایران داده است (خبرآنلاین حکومتی ۱۶خرداد).

 

 

 

 

 

 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/6c912abe-b434-4038-8314-e57c43651a0c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات