728 x 90

فضانورد آپولو۱۱ در ۹۰سالگی به ابدیت پرواز کرد

مایکل کالینز، فضانورد آمریکایی
مایکل کالینز، فضانورد آمریکایی

مایکل کالینز، فضانورد آمریکایی و از سرنشینان آپولو ۱۱، روز چهارشنبه ۸ اردیبهشت در بر اثر ابتلا به سرطان درگذشت.

نیل آرمسترانگ و باز آلدرین دو فضانورد دیگر آپولو ۱۱ در ۲۰ژوئیه ۱۹۶۹ با کپسول فضایی کوچکی روی ماه فرود آمدند و نام‌شان به‌عنوان نخستین انسان‌هایی که بر سطح این سیاره قدم گذاشتند، به ثبت رسید.

مایکل کالینز در این سفر فضایی وظیفه داشت که در این لحظه تاریخی، حدود ۲۱ساعت در کپسول فرماندهی آپولو ۱۱ بماند تا همکارانش بازگردند. به همین دلیل از او به‌عنوان سومین فضانورد «فراموش‌شده» آن مأموریت تاریخی یاد می‌شود.

این فضانورد آمریکا در کتاب اتوبیوگرافی خود که در سال۱۹۷۴ با عنوان «آتش‌به‌دوش: سفرهای یک فضانورد» منتشر کرد خاطراتش از آن مأموریت تاریخی را بازگو کرده است. هر چند او معمولاً از صحبت و تبلیغ در این زمینه دوری می‌کرد.

در بیانیه‌یی که در سال۲۰۰۹ از سوی ناسا منتشر شد، مایکل کالینز گفت: «اگر بگویم که در مأموریت آپولو ۱۱ من مهم‌ترین نقش را ایفا کردم، دروغ و یا حماقت خواهد بود. اما می‌توانم صادقانه بگویم از نقشی که در آن مأموریت ایفا کردم عمیقاً راضی هستم».

مایکل کالینز روز ۳۱اکتبر۱۹۳۰ در شهر رم متولد شد و با نیل آرمسترانگ و باز آلدرین، دو فضانورد دیگر آپولو ۱۱، همسن بود. پدرش فرمانده ارتش آمریکا بود و او نیز در سال۱۹۵۲ از دانشکده افسری فارغ‌التحصیل شد.

ناسا در سال۱۹۶۳ مایکل کالینز را برای عضویت در برنامه‌های فضایی آمریکا که هنوز در مراحل آغازین بود، برگزید.

گفتنی است که نخستین سفر فضایی مایکل کالینز به‌عنوان خلبان فضاپیمای «جمینای ایکس» در ژوئیه ۱۹۶۶ انجام شد. این مأموریتها بخشی از آمادگی برای اعزام آپولو ۱۱ به کره ماه بود. دومین و آخرین سفر فضایی او مأموریت تاریخی به کره ماه بود.

از ویژگی‌های این فضانورد تاریخی این بود که معمولاً از حضور در رسانه‌ها پرهیز داشت و از هیاهوی تبلیغاتی در مورد مأموریت‌های فضایی و تبدیل کردن فضانوردان به چهره‌های مشهور (سلبریتی) دوری می‌جست.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/bc3a29c7-1725-4221-86a2-e8eb2f3a9444"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات