728 x 90

فساد، دینامیسم درونی نظام

سخن روز
سخن روز

پس از گذشت ۵روز از انتشار فایل صوتی مکالمهٔ سرکرده سابق سپاه پاسداران خامنه‌ای و یکی از معاونانش دربارهٔ پروندهای متعدد دزدی و فساد بالاترین سرکردگان سپاه و پس از آن‌که انتشار گستردهٔ آن راه هر گونه انکاری را بسته، سرانجام سپاه پاسداران صحت این فایل صوتی را مورد تأیید قرار داد.

پیش از آن برخی مهره‌های رژیم کوشیده بودند طبق معمول رژیم، این فایل را محصول کارهای مونتاژی و گرافیکی جلوه دهند. اما پس از تأیید صحت آن، دستگاه تبلیغاتی رژیم دجال آخوندی به‌کار افتاد تا این فایل افشاگرانه را تکراری، «فایلی که مربوط به سال۹۷ بود» و... امری عادی و حتی قضیه‌یی که «از پاکدستی، مسئولیت‌شناسی و تعهد فرماندهان و مسئولان سپاه حکایت می‌کند» جلوه دهد (کیهان خامنه‌ای ۲۵بهمن).

 

اگر چه دزدی و فسادهای نجومی در این رژیم تبدیل به‌یک جریان و روال شده و به‌قول روزنامه‌های خود رژیم «دیگر تعجب کسی را برنمی‌انگیزد» با این همه این ماجرا شگفتی‌های متعددی دارد و تصویر روشن‌تری از این رژیم دزدسالار و سازوکار آن به‌دست می‌دهد.

یکی از این شگفتی‌ها، ابعاد غیرقابل تصور فساد و غارت است. روزنامه حکومتی شرق (۲۴بهمن) به‌نقل از کارشناس حکومتی تیم تحقیق و تفحص، به‌نام حسن مقیمی می‌نویسد:

- «اگر دارایی‌های شهرداری را که آن زمان بی‌دلیل در اختیار شرکت رساتجارت بوده، به‌نرخ دلار آن زمان محاسبه کنیم، به‌حدود دو هزار میلیارد دلار می‌رسیده».

این اعتراف و این رقم باور نکردنی نشان می‌دهد که شهرداری تهران، کما‌این‌که شهرداری همهٔ شهرهای کشور، شکارگاه اختصاصی سپاه پاسداران و سرکردگان آن است.

 

انجام خدمات شهری در هر جای دنیا کار اصلی شهرداری است، اما در ایران تحت حاکمیت آخوندها، این تنها محمل و روکش غارت‌های نجومی است. علت سادهٔ رانده شدن میلیونها شهروند تهرانی از متن به‌حاشیه شهر و از حاشیه به‌بیابانها و آلونک‌نشینی و چادر نشینی آنها در حالی که در همین تهران دو و نیم میلیون خانهٔ خالی وجود دارد همین است و ناگفته پیداست که این خانه‌های خالی متعلق به‌کیست.

ذکر نمونه‌وار برخی از مواردی که در این فایل صوتی آمده و در رسانه‌ها منعکس شده، به‌منظور روشن شدن ابعاد این غارتگری جریان‌وار خالی از فایده نیست:

  • در ابتدای سال۹۷ شرکت رساتجارت (متعلق به‌سپاه) ۱۸۰میلیارد تومان طلبکار نشان داده شد که بعد مشخص شد ۶هزار میلیارد تومان (به‌شهرداری) بدهکار است.
  • اسناد حاکی از این بود که۱۲هزار و ۹۰۰میلیارد تومان منابع شهرداری تهران به‌هلدینگ سپاه واگذار شده که فقط ۳۲۰۰میلیارد تومان آن هزینه شده، یعنی ۹۷۰۰میلیارد تومان آن اختلاس شده است.

 

شگفتی دیگر این است که افشای این افتضاحات، در رژیم، کاملاً عادی انگاشته می‌شود. هیچ سخنی از رسیدگی قضایی، هر چند نمایشی در میان نیست. بلکه تنها نگرانی از شکافهای امنیتی است که موجب درز کردن چنین چیزهایی می‌شود. یکی می‌گوید: «آیا با این همه هک و لو رفتن، ابهت دستگاههای امنیتی آسیب نمی‌بیند؟ (تلگرام آخوند محمدعلی ابطحی ـ ۲۴بهمن) و دیگری با وحشت خاطرنشان می‌کند: «نفوذ یک واقعیت است و ما باید با آن مقابله کنیم. متأسفانه دستگاههای اطلاعاتی و امنیتی ما خیلی عقب افتاده هستند» (قدیری ابیانه از مهره‌های باند خامنه‌ای - جهان صنعت ۲۵بهمن) و دیگری سعی می‌کند آن را ادامهٔ روند معمول جنگ‌ و جدالهای باندهای مافیایی حاکم جلوه دهد: «این‌که عده‌یی در داخل با هدف حمله به‌رئیس مجلس از این فایل صوتی استفاده می‌کنند، پازل دشمنان علیه سپاه را تکمیل می‌کند» (توانگر عضو کمسیون امنیت مجلس رژیم)

و شگفت‌آورتر و وقیحانه‌تر از همه پاسدار شریعتمداری گردانندهٔ کیهان خامنه‌ای است که طلبکار هم در آمده که: «قرار بوده سپاه قدس هم از سود شرکت یاد شده (شرکت رسا تجارت) سهمی داشته باشد. کجای این ماجرا ناپسند و پلشت است؟! قاسم سلیمانی سهمی برای سپاه قدس دریافت می‌کرد، آن را در چه راهی هزینه می‌کرد؟».

 

در اینجا یک واقعیت مهم رخ می‌نماید. این‌که فساد در این رژیم، هم‌چون سایر پدیده‌های مربوط به این رژیم، خاص این رژیم و منحصر به‌آن است؛ چرا که فساد و اختلاس در کشورهای دیگر، امری غیرطبیعی و ناهنجار است و از این رو وقتی برملا می‌شود، تعادل سیستم مربوطه به‌هم می‌ریزد و گاه با افشای فسادی در ابعاد یک‌هزارم آنچه در رژیم معمول است، دولت ساقط می‌گردد. اما در رژیم آخوندی فساد نهادینه است و مانند خون در همهٔ اندامها و شریانهای رژیم در جریان است. به عبارت دیگر فساد، دینامیسم رژیم است و رژیم، تنها با فساد، به‌تعادل می‌رسد. کما‌این‌که ایادی رژیم بعضاً اعتراف کرده‌اند «یک جای سالم در رژیم پیدا نمی‌شود» و به‌فرض هم که پیدا شود به‌سرعت توسط سیستم سراپا فاسد دفع و حذف می‌گردد.

اما هرگز نباید پنداشت که چرخهٔ فاسد رژیم تنها در خودش بسته می‌شود و با افشای این یا آن افتضاح به‌قول معروف، آب از آب تکان نمی‌خورد؛ هرگز! این افتضاحات در خلأ اتفاق نمی‌افتد، در جامعهٔی رخ می‌دهد که به‌تعبیر جهانگیری معاون روحانی، مانند یک اتاق پر از گاز تنها منتظر یک جرقه است. همین واقعیت است که ایادی رژیم را هراسان کرده تا آنجا که هشدار می‌دهند: «شما دارید به‌سهولت به‌تسخیر لاشخورها درمی‌آیید، همه چیز را به‌باد می‌دهید!» (روزنامهٔ حکومتی همدلی ۲۴بهمن).

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/7f609e7e-65af-4d03-af4e-cc5c050a7606"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات