728 x 90

فرانکفورتر آلگماینه: هیچ راهی برای خروج از بن‌بست مذاکرات وین در چشم‌انداز نیست

مذاکرات وین
مذاکرات وین

سایت فرانکفورتر آلگماینه روز یکشنبه ۲۰شهریور در مطلبی به‌قلم اشتفان لوونشتاین خبرنگار سیاسی مستقر در وین و کریستیان مایر خبرنگار سیاسی خاورمیانه و شمال شرق آفریقا درباره بن‌بست مذاکرات اتمی با رژیم ایران نوشت: اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها تردید دارند که رژیم ایران هنوز بخواهد مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای‌اش موفق شود. تهران از یک "بیانیه غیرسازنده" صحبت می‌کند. اسراییل تهدید به حمله هوایی کرد.

مذاکرات وین درباره بازگشت به توافق هسته‌یی با ایران فعلاً به بن‌بست رسیده است. طرف ایرانی در مورد متن در اساس مذاکره شده که از ابتدای ماه اوت روی میز است، شرایط جدیدی مطرح کرده است که هم آمریکا و هم مذاکره‌کنندگان اروپای غربی آن را غیرقابل قبول دانسته‌اند. هیچ راهی برای خروج از این وضعیت آشفته در چشم‌انداز نیست.

رژیم تهران در آخر هفته هیچ نشانه‌ای از تن‌دادن نشان نداد، کاملاً برعکس. بیانیه انتقادی گروه E-۳ (آلمان، فرانسه، بریتانیا) به‌عنوان "غیرسازنده" رد شد. علاوه بر این، انتخابات کنگره در آمریکا در انتظار است. این امر نه تنها دولت رئیس‌جمهور جو بایدن را از آزادی سیاسی برای هر گونه امتیاز محروم می‌کند، بلکه گزینه‌های قانون‌گذاری را نیز مسدود می‌کند، حتی اگر توافقی در کوتاه مدت حاصل شود.

با این حال، اظهارات همه طرف‌ها امکان تلاش دیگری را در تاریخ بعدی برای احیای برنامه اقدام توافق شده در سال۲۰۱۵ (معروف به برجام) باز می‌گذارد... .

آیا ایران می‌خواهد بر کارهای قبلی روی بمب اتمی سرپوش بگذارد؟

بر اساس آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، این کشور اکنون دارای ذخایر بالایی از اورانیوم غنی‌شده است که بیش از ۵۵کیلوگرم با خلوص حدود ۶۰درصد است. این مقدار پس از یک مرحله غنی‌سازی تا ۹۰درصد برای ساخت یک بمب اتمی کافی است. در حالی که رژیم تهران همواره مدعی است که برنامه هسته‌یی آن صرفاً برای اهداف صلح‌آمیز است، چنین سطوح بالایی از غنی‌سازی و کمیت برای انرژی یا سایر مقاصد غیرنظامی مورد نیاز نیست. علاوه بر این، ایران همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به میزان قابل توجهی محدود کرده است... . .

با این حال، ایران تنها نظارت دقیق بر برنامه هسته‌یی خود را که در برجام توافق شده است، محدود نمی‌کند. رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در گزارشی جداگانه می‌نویسد، این کشور به مدت ماه‌ها با پاسخ ندادن یا دادن پاسخ‌های «غیرمعتبر به‌لحاظ فنی» به سؤالات تازه مطرح شده از سوی آژانس درباره فعالیت‌های هسته‌یی قبلی (از قبل از سال۲۰۰۲)، تعهدات بنیادین خود را به‌عنوان یکی از امضاکنندگان معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌یی نقض کرده است. این فعالیت‌ها به تلاش‌های قبلی برای یک چاشنی هسته‌یی اشاره می‌کنند. بنابراین اعتراف به آنها یک اعتراف واقعی از سوی ایران است که ادعای آن مبنی بر این‌که هرگز روی بمب هسته‌یی کار نکرده است، دروغ بوده است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/46654df8-7663-454b-bc51-78433fcdd57d"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات