728 x 90

فرانسه برنامه هسته‌یی رژیم ایران را «بسیار نگران‌کننده» خواند

آن کلر لژاندر سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه
آن کلر لژاندر سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه

در ادامه واکنش‌ها از جمله آمریکا به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، فرانسه روز، پنجشنبه ۱۱اسفند، برنامه هسته‌یی رژیم ایران را «بسیار نگران‌کننده» خواند.

این واکنش پس از آن است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه ۹اسفند گفت که مشغول مذاکره با مقام‌های رژیم ایران درباره آثار اورانیوم با غنای نزدیک به ۸۴درصد است که در تأسیسات ایران پیدا شده است.

در نسخه‌ای از یک گزارش آژانس آمده که ایران پذیرفته این ذرات احتمالاً محصول نوساناتی ناخواسته در فرآیند غنی‌سازی ۶۰درصدی است.

آن کلر لژاندر، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه، به خبرنگاران گفت: «این گزارش بیان می‌کند که مسیری که ایران در پیش گرفته است بسیار نگران‌کننده است».

 

روز سه‌شنبه۹اسفند بخشهایی از گزارش محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به خبرگزاریهای بین‌المللی درز کرده منتشر شد. در این گزارش به برخی موارد جدید نقض برجام توسط رژیم آخوندی پرداخته شده است.

خبرگزاری رویترز نوشت: گزارش آژانس که توسط رویترز مشاهده شده است تأیید کرد که ذرات اورانیوم غنی شده تا ۸۳.۷ درصد در سایت فردو ی رژیم ایران پیدا شده است. این میزان غنی‌سازی، بسیار نزدیک به درجه تسلیحاتی است.

آسوشیتدپرس نوشت: گزارش محرمانه سه ماهه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مستقر در وین که بین کشورهای عضو توزیع می‌شود احتمالاً تنشها را بین ایران و غرب بر سر برنامه آن بیشتر خواهد کرد. این در حالی است که ماههاست رژیم تهران با اعتراض و خشم غرب به‌خاطر ارسال پهپادهای حامل بمب به روسیه برای جنگ با اوکراین، و با اعتراضات داخلی روبه‌رو است.

گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فقط در مورد «ذرات» اورانیوم صحبت می‌کند.

طبق گزارش آژانس، بازرسان در ۲۱ ژانویه کشف کردند که دو آبشار سانتریفوژ IR-۶ در تأسیسات فردو به‌گونه‌یی متفاوت با آنچه قبلاً اعلام شده بود راه‌اندازی شده‌اند. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز بعد در نمونه‌برداری خود به ذرات اورانیوم با غلظت ۸۳.۷دست یافت.

آسوشیتدپرس خاطرنشان کرد: رژیم ایران اورانیوم غنی‌شده با غلظت ۶۰ درصد تولید می‌کند - سطحی که کارشناسان منع گسترش از قبل گفته‌اند هیچ استفاده غیرنظامی برای آن وجود ندارد. گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ذخایر اورانیوم رژیم ایران را تا ۱۲ فوریه حدود ۳۷۶۰ کیلو گرم نشان می‌دهد. این میزان ۱۸برابر حد مجاز در برجام است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/910c469d-1f38-4cf5-bb07-d4b744c48cb8"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات