728 x 90

فرار مغزها

بر اساس آمار منتشر شده توسط رصدخانه مهاجرت، از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۹ تعداد ۳۷درصد المپیادی‌ها و ۲۵درصد مشمولان بنیاد نخبگان از ایران مهاجرت کرده‌اند.

همین نهاد جهانی پیش از این اعلام کرده بود سالانه ۳۰۰ هزار نفر از ایران به خارج فرار می کنند.

براساس این گزارش این افراد عمدتاً تحصیلکرده و کارگران ماهرو متخصص می باشند , و بدین ترتیب ایران در بین ۹۱ کشور در‌حال‌توسعه و توسعه‌نیافته جهان، مقام اول را در فرار مغزها به خود اختصاص داده و رکورد‌دار محسوب می‌شود.

بر اساس یک گزارش دیگر صندوق بین المللی پول، درباره وضعیت مهاجرت افراد تحصیل کرده از کشورهای در حال توسعه، بخاطر فرار مغزها هر ساله معادل ۱۱ میلیارد دلار سرمایه انسانی از ایران خارج می شود. در این گزارش مهمترین عامل فرار مغزها، نبود شرایط مساعد اجتماعی برای جوانان و بیکاری عنوان شده است.

به نوشته روزنامه حکومتی رسالت( ۳ اردیبهشت ۹۸) سازمان ملل و صندوق بین‌المللی پول آمار مغزهای گریخته از ایران را ١٥٠‌هزار تا ١٨٠‌هزار نفر در سال برآورد کرده است.(روزانه۴۰۰تا۵۰۰نفر)

آمار مجلس رژیم در سال ۱۳۸۹ نمایانگر مهاجرت۶۰ هزار نخبه بود (اقتصاد آنلاین).

طبق گزارش صندوق بین‌المللی پول، ایران بیش از ۲۵۰ هزار مهندس و پزشک ایرانی و بیش از ۱۷۰ هزار ایرانی با تحصیلات عالیه به آمریکا صادر کرده است.

پس از دوران حکومت ملی دکتر مصدق که صادرات غیرنفتی ایران نسبت به صادرات نفتی‌اش پیشی گرفته بود، این برای دومین بار است که صادرات غیرنفتی ما از صادرات نفتی‌مان پیشی می گیرد!

ولی این صادرات غیرنفتی کجا و آن کجا؟!

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/2c8a53e4-8e15-4d9a-aa8a-36d26958a9f1"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات