728 x 90

فرار سرمایه‌ها از ایران

فرار مغز ها
فرار مغز ها

این روزها عبارت «الیگارش» OLIGARSH را زیاد شنیده‌اید. این عبارت البته در باره سرمایه‌داران روسی یا به قول معروف «الیگارش‌های روسی» زیاد به کار برده شده است.

یک رسانه‌ حکومتی با نگاهی به «ابر سرمایه‌داران» آخوندی، در جریان جنگ باندهای درونی رژیم، گوشه‌ای از آلبوم ابرسرمایه‌داران ایران را بدون اسم بردن از الیگارش‌های اصلی آخوندها به نمایش گذاشته است.

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی حکومتی موسوم به رادار اقتصاد در ۳ سال پیاپی (از سال ۱۳۹۸، تا ۱۴۰۰) «میزان استهلاک سرمایه» از «میزان تشکیل سرمایه» در اقتصاد ایران سبقت گرفته و رشد موجودی سرمایه منفی گزارش شده است.

تخمین‌ها نشان می‌دهند که در فاصله سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۹ خورشیدی، حدود ۱۷۱ میلیارد دلار سرمایه از کشور خارج شده است یعنی سالانه بیش از ۱۱ میلیارد دلار از اقتصاد ایران خارج شده است.

برخی‌ها تصور می‌کنند این سرمایه‌ها متعلق به بخش خصوصی شکست‌خورده‌ای است که از ایران می‌گریزد در حالی‌که واقعیت امر، چیز دیگری است.

در جایی که کنترل اقتصاد و سرمایه در ایران در اختیار تنها چند نهاد و بنیاد حکومتی خامنه‌ای و سپاه پاسداران و آستان‌قدس است و تنها چند «بلوک اقتصادی» در مملکت وجود دارد و در جایی که بخش خصوصی واقعی و مردم عادی، سهمی از این بازی بزرگ ندارند. هر سرمایه‌ای که از ایران خارج می‌شود هم متعلق به آخوندهای حاکم و پاسداران و ژن‌های خوب است.  همین نهادهای حکومتی و بیت خامنه‌ای و سپاه هستند که به مثابه الیگارش‌های ایرانی، فجایعی مانند «احتکار»، «قاچاق» و مواردی از این دست را رقم می‌زنند و نهایتا هم پس از آنکه جیب‌شان پر شد، سرمایه را در سوئیس یا املاکی در اروپا و کانادا سرمایه‌گذاری می‌کنند. این داستان خروج سرمایه‌ها از ایران است.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/db3285b2-d584-48fb-b19d-414bae5e14d5"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات